כבר סיפרנו לכם בעבר על תוכניות ההתרחבות של סאאב ועל שיתוף הפעולה שהיא עשויה לעשות עם סובארו. דיווחנו שצפויה לצאת מכונית האצ'בק ספורטיבית שמכוונת לשוק הפרימיום הקומפקטי (בו שוכנת ה-A3 למשל), שהיא תקרא 9-2 וכי היא תפותח יחד עם סובארו – והנה היום מגיע האישור הרשמי. בהודעה שפרסמה סאאב בפתיחת תערוכת טוקיו לעיתונאים, הכריז נשיא סאאב פטר אוגוסטסון כי הסאאב הקומפקטית החדשה, שתכונה 9-2X, תחשף בתערוכת דטרויט. היא תהיה בתצורת האצ'בק 5 דלתות; התמונה היחידה שפורסמה לא מספרת הרבה על העיצוב, אך לפחות החרטום בעל מראה סאאב אופייני. שיווקה של המכונית הכל-כך חשובה לסאאב יחל בארה"ב בקיץ 2004. המכונית החדשה מהווה שינוי בתפיסה הכוללת של סאאב עד היום. סאאב הינו יצרן קטן וייחודי שבנה לעצמו מסורת על בסיס מכוניות הנעה קדמית מוגדשות ששואבות השראה מעולם התעופה. לסובארו לעומתה יש מסורת משל עצמה, עם שורשים שונים לגמרי – בתחום ההנעה הכפולה, ומנועי בוקסר. סובארו שייכת ברובה לקונצרן פוג'י (שעוסק גם הוא בתחום התעופה), ו-20% ממנה בבעלות GM – שהיא בעלת הבית המלאה של סאאב. אז איך כל זה משתלב יחד? ובכן כך: ה-9-2X תהיה הסאאב הראשונה אי-פעם שתצויד בהנעה כפולה. יוצעו שני מנועים: 2.5 ליטר בגרסה הבסיסית, ו-2.0 ליטר טורבו 227 כ"ס בגרסת ה'אירו'. ואם זה נשמע לכם מוכר, אלו בדיוק המנועים והנפחים הנהוגים בסובארו. זאת ועוד: ה-9-2X תיוצר בפוג'י שביפן. במילים אחרות הסאאב הקטנה היא בעצם אימפרזה מהודרת ויוקרתית. לא שיש בזה רע – הרי האימפרזה טורבו היא מכונית נהדרת לכשעצמה – אבל מה יגידו חובבי סאאב? לדברי בוב לוץ מ-GM, האיש שהגה את רעיון שיתוף-הפעולה בין סובארו לסאאב, מדובר בצעד נכון ומועיל לשני החברות הייחודיות, צעד שגם יקרב לקוחות צעירים לסאאב. השאלה היא האם ה-9-2X לא תאבד מהייחוד ומהמורשת מעצם היותה הסאאב היפנית הראשונה...