שר התחבורה אביגדור ליברמן לא ברר מלים בנאומו היום, בפתיחת כנס עמותת ^אור ירוק^ בנושא חקיקה ומשפט, והציג מדיניות יד חזקה בכל הקשור למלחמה בתאונות דרכים. הכנס כשמו כן הוא, מיועד לדון בסוגיות משפטיות, מקצועיות וטכניות, הקשורות לתחומי התעבורה והתחבורה – בעיקר, כמובן, בהיבט של מאבק בתאונות דרכים, אותו חרטה עמותת ^אור ירוק^ על דגלה. לכנס הוזמנו אורחים רמי מעלה כולל שופטים בכירים, ראשי המשטרה וכיוצא באלו, ובפתיחתו נאמו יו^ר העמותה אבי נאור, מפכ^ל המשטרה רב-ניצב שלמה אהרונישקי – ושר התחבורה, שסיפק את הכותרות השמנות. השר לא בחל במלים כהרגלו, ותוך הפגנת בקיאות רבה בחומר הציג בקצרה את משנתו – שאינה משתמעת לשתי פנים. תוך כדי כך גם הציג השר מספר עובדות מעניינות, ואת התכניות קצרות-הטווח של משרדו למלחמה בתאונות הדרכים. הבה ונאמר בעדינות שנהגי ישראל לא יאהבו את החדשות ששמענו היום. בעוד אבי נאור, יו^ר העמותה, הציג בפתיחה את הצורך בכנס בשל העובדה, בין היתר, כי רוב עבירות התנועה אינן מתבצעות תוך כוונה פלילית, שלל שר התחבורה גישה זו. ^כאשר מישהו נוהג במכונית כאשר הוא בעת פסילה^, אמר, ^הוא מבצע זאת מתוך כוונה פלילית. כאשר מישהו נוהג במצב של שכרות או תחת סמים, או מוביל יותר נוסעים מהמותר, הוא נוהג מתוך כוונה פלילית^. עוד טען השר כי בתי המשפט מקלים עם עבריינים שלא לצורך, והביא מספר דוגמאות לחיזוק דבריו. בין היתר הצהיר ליברמן כי לראשונה הושגה הסכמה עם משרד האוצר לגבי ערך הנזק הנגרם למשק בשל תאונות דרכים. הנתון – המעוגל ^כלפי מטה^, לדבריו – עומד על כ-10 מיליארד ש^ח בשנה! השר הצהיר כי בכוונתו להגיע בתוך שנתיים להפחתה של 20% בתאונות הדרכים, ובכך יושג בין היתר גם חסכון ישיר ומיידי למשק בשיעור של מיליארדי שקלים. בכוונת משרדו, כך הצהיר ליברמן, להאבק בתאונות-דרכים בכל התחומים – כולל החמרה הן באכיפה והן בענישה. בענין זה יש לשר בשורה לנהגי ישראל – כבר בשנה הבאה צפויות להצטרף לא פחות מ-300 מצלמות נייחות לאמצעי האכיפה האלקטרוניים בשימוש המשטרה! על מנת להציב נתון זה בפרופורציה, כיום מותקנות בכבישי הארץ כ-45 מצלמות פעילות בלבד. המצלמות הנוספות כוללות 120 מצלמות רמזור ו-180 מצלמות מהירות. מדיניות היד-החזקה של השר מתבטאת גם בנושא חקיקה. ליברמן הצהיר כי בכוונתו להאבק נגד ^רחמנות היתר^ של בתי המשפט, כדבריו, על-ידי הצעות חוק לעונשי-מינימום על עבירות תנועה, ויפעל גם למען חילוט כלי רכב (החרמה) במקרים של עבירות חמורות ו/או בתאונות בהן היתה כוונה פלילית. האם אמצעים אלו יועילו במאבק בתאונות? לא ברור. אבל ברור כי הם ימררו עוד יותר את חיי הנהגים בישראל. ספק רב גם אם גישתו המיליטנטית של השר עולה בקנה אחד עם מטרות הכנס שאותו פתח, אבל זה כבר ענין אחר. אותנו מצערת רק העובדה כי השר, כמו רבים מקודמיו, מתמקד שוב בנושא האכיפה והענישה – וחבל. דומה כי נושא תאונות דרכים באמת קרוב לליבו של השר, ובכוונתו באמת ובתמים לפעול באגרסיביות בנושא.