למקרא הידיעות שסיפקו לנו יצרני הרכב בשבוע האחרון, אפשר בהחלט לחשוב שהסולר מנסה משתלט על העולם. הצעד האחרון פורסם אתמול, ומתייחס לשיתוף הפעולה בין קונצרן PSA לפורד בפיתוח מנועי דיזל. שת"פ זה כבר הביא בציר יפה של מנועי דיזל קטנים, 1.4 ל‘, המשמשים בין היתר בפייאסטה וב-C3 – דגמים המשווקים גם אצלנו. אתמול חשפו שתי החברות שני מנועי דיזל מתקדמים נוספים, וחשפו פרטים על השלב השני (מתוך ארבעה) של שיתוף הפעולה ביניהם. במשפט אחד: מלחמת הדיזל תופסת תאוצה. ההכרזה הטריה של פורד ו-PSA היא עוד צעד משמעותי במיאוץ החימוש שמתנהל לאחרונה בתחום הדיזל – ולא רק באירופה.
שני המנועים החדשים, בנפחי 1.6 ו-2.0 ל‘, יקראו כצפוי HDi במכוניות פיז‘ו וסיטרואן, ו‘דוראטורק‘ בפורד. הם ישולבו בהדרגה בהיצע דגמי שני הקונצרנים החל בחצי השני של 2003. מנוע ה-1.6 יוצע בשני הספקים, 90 או 110 כ"ס, ובסופו של דבר אמור לשרת לא פחות מ-37 דגמים שונים בשני הקונצרנים. לפי הדיווח המנוע אמור להיות קל-משקל ביותר, דבר שיאפשר התקנתו גם במכוניות קטנות, והוא מצוייד במערכת מסילה-משותפת דור שני מתוצרת בוש. המערכת פועלת בלחץ גבוה במיוחד מאפשרת עד 6 הזרקות בכל פעימת מנוע, למינון מדוייק ביותר של הדלק. חלק מגרסאות המנוע יוצעו מראשית 2004 עם מסנן-חלקיקים שיאפשר להן לעמוד בתקני יורו 4 המחמירים לזיהום סביבה, אשר יכנסו לתוקף ב-2005.
סך כל ההשקעות בפיתוח מנועי ה-1.4 וה-1.6 החדש בין 2001 ל-2003, יגיע ל-800 מיליון יורו, כך פורסם אתמול.
מנוע ה-2 ל‘ החדש יציע תפוקה של 136 כ"ס – בדיוק כמו מנוע ה-2 ל‘ TDI החדש של הפולקסווגן טוראן, אגב. המנוע הינו פיתוח של מנועי ה-HDi הנוכחיים והמוכרים של PSA, המוצעים בהספקים של עד 110 כ"ס; אל הגידול של כ-25% בהספק המירבי מתלווה קפיצה של 36% במומנט המירבי. מנוע זה יוצע כבר עם השקתו עם מסנן חלקיקים שיאפשר לו לעמוד בתקנות יורו 4.
שני המנועים ייוצרו במפעל פיז‘ו במזרח צרפת, לאחר שהושקעו בו כ-160 מיליון יורו לצורך התאמתו לייצורם. תפוקת הייצור השנתית תגיע עד 1,600,000 מנועים בשנה.
הרחבת שיתוף הפעולה בין פיז‘ו-סיטרואן לפורד מהווה עוד צעד במירוץ חימוש הדיזל האירופי. אירופה פשוט מטורפת על דיזל, שמגיע ל-50% מהמכירות ויותר בחלק מהשווקים. שיתוף-הפעולה בין אופל לפיאט יצר מוקד-כוח חדש במערכה, בעיקר בתחום המנועים הקטנים – שדה-הקרב הפעיל ביותר כרגע, בו פעיל גם שחקן אירופי משמעותי ביותר נוסף, רנו, עם מנועי ה-dCi בנפח 1.5 ל‘. המיזם בין אופל לפיאט כבר הניב את מנועי ה"מולטיג‘ט" 16 שס‘ של אלפא (1.9 ל‘, 140 כ"ס), כאשר הצעד הבא יגיע כבר בתערוכת ג‘נבה הקרובה עם מנוע ה-1.3 ל‘ החדש בדגם המיני-MPV שיחשף שם, גרסת המיניוואן החדשה של הפונטו. על המשמעות של מנועי הדיזל ליצרני אירופה ניתן ללמוד גם מגרסאות הקופרה הקרביות החדשות של סיאט, שנחשפו זה עתה – אחת מהן מצויידת בגרסת 150 כ"ס של מנוע ה-1.9 TDI של קונצרן פולקסווגן.
מירוץ-הסולר מתנהל גם בספירות עליונות יותר. בשבוע שעבר הודיעה מרצדס על הרחבת השימוש במנוע הטורבו-דיזל V8 שלה, גם ל-E-קלאס. ה-E400CDI תקבל גרסה מחוזקת מעט, 260 כ"ס, של המנוע ששימש עד עתה ב-S-קלאס, G-קלאס ו-M-קלאס. זאת ועוד: מרצדס הודיעה כי היא מחדשת שיווק מכוניות-דיזל בארה"ב. הסנונית הראשונה תהיה ה-E320CDI. לאחרונה שיווקה מרצדס מכונית דיזל בשוק האמריקני ב-1999; ההפסקה היתה אמורה להיות בת שנה אחת, אך תקנות זיהום חדשות מנעו חידוש מהיר של השיווק עד שטכנולוגיית המסלילה-המשותפת אפשרה זאת עתה. גם כך תוכל ה-E-דיזל לעמוד בתקנות האמריקניות רק ב-45 מדינות.
בגלל מחירי הדלק הנמוכים בארה"ב, מכוניות דיזל פרטיות בארה"ב כמעט ואינן קיימות, ואפילו ברכבי פנאי וטנדרים אינם נפוצים. GM, למשל, מציעה רק מנוע דיזל אחד בהיצע שלה, בגרסאות הכבדות של טנדר הגדול סילברדו/סיירה. גם פורד וקרייזלר מציעות מגוון מצומצם ביותר של דגמי דיזל, כמעט בלעדית בטנדרים כבדים. האם הצעד של מרצדס מראה על אמונה של היצרן בשינוי ההתיחסות לדיזל, גם בארה"ב? האם באמת הסולר מאיים להשתלט על העולם...?