זהו הגלגול החדש של הטנדר של איסוזו, המוכר לנו כאיפון. במזרח הרחוק, שם שיווקו כבר החל, קוראים לו D-מקס – ובאוסטרליה הוא הושק זה עתה כגרסה החדשה של ההולדן רודיאו. אלינו הוא יגיע, אנו משערים, כדגם 2004. בהתחשב בכך שהאיפון הנוכחי הפך להיות הטנדר הנמכר ביותר בישראל ב-2002, הרי שהדגם החדש עשוי בהחלט להבטיח את מעמדה של איסוזו ולהעמיק את שליטתה בשוק הטנדרים.
הגרסה החדשה מציגה מספר שינויים חשובים. הבולט בהם הוא המנוע: במקום ה-3.1 ל‘ המוכר והותיק נקבל מנוע 3.0 ל‘ מתקדם יותר – אבל לא, עדיין לא מסילה-משותפת, ואפילו לא מנוע ההזרקה-הישירה של של הטרופר. אמנם כמו בטרופר מדובר בהזרקה ישירה מבוקרת-אלקטרונית, צעד גדול קדימה מההזרקה העקיפה המיושנת במנוע האיפון הנוכחי, אך מנוע הטרופר בעל גל-זיזים עילי כפול ו-16 שסתומים, ואילו בטנדר החדש נסתפק ב-8 שסתומים עיליים.
מנוע זה מותקן כבר כיום בגרסה האוסטרלית של האיפון, ההולדן רודאו המוזכר לעיל, אך בדגם החדש הוא עבר שיפור קל. ההספק המרבי לא שונה, 130 כ"ס (לעומת 109 כ"ס באיפון הנוכחי שאצלנו), אך המומנט המרבי עלה ל-30.0 קג"מ (לעומת 26.0 קג"מ באיפון). האם זה מה שאנחנו נקבל? לא בטוח. בשווקי המזרח נמכר האיסוזו החדש (תחת השם D-מקס, כאמור) עם הספק מופחת במקצת, 120 כ"ס, ומומנט מרבי של 25.0 קג"מ. באנגליה, אגב, מציעים למכירה (בסוכנות פרטית) גרסת-על מתוגברת של הטנדר החדש עם לא פחות מ-168 כ"ס! כנראה מדובר בעבודה של סדנה פרטית כלשהי. עוד פרט קטן ופיקנטי: באוסטרליה מוצע הטנדר החדש - וזה כבר באופן רשמי - גם עם מנוע בנזין 3.5 ל‘ V6 (!), עם לא פחות מ-200 כ"ס...
מהבחינה המכנית, שינוי משמעותי נוסף הוא בתיבות ההילוכים וההעברה. המנוע החדש, ואלו חדשות טובות לשוק הישראלי במיוחד, מגיע – בנוסף לתיבה ידנית – גם עם תיבה אוטומטית מקורית, כזו שתוכננה עבורו מלכתחילה ולא הוספה לאחר מעשה; זו תיבה מתקדמת עם בקרה אלקטרונית וטכנולוגיית Grade Logic היודעת לזהות מצבי נסיעה במורד או בעליה (כדי, למשל, להמנע מהעלאת הילוך בירידה), ופונקציית "חורף" המאפשרת התחלת נסיעה בהילוך גבוה, למניעת החלקה. לא פחות חשוב: תיבת ההעברה, עם LOW נמוך ביחס של 1:2.48, נשלטת מעכשיו חשמלית ומופעלת בקלות באמצעות כפתורים, עם העברה קלה להנעה כפולה תוך כדי נסיעה.
בתחום הבטיחות שודרגה מערכת הבלימה עם דיסקים קדמיים מוגדלים, וגם מערכת ה-ABS שופרה. מערכת EBD הינה אופציה, אך יתכן שאצלנו תותקן כסטנדרט. קשיחות השילדה שופרה משמעותית, דבר האמור לסייע לא רק להתנהגות הדינמית אלא גם לעמידות בריסוק בעת תאונה.
האיפון הנוכחי הוא המרווח ביותר בקבוצתו, אבל הטנדר החדש יהיה מרווח עוד יותר. למרות גידול צנוע בבסיס הגלגלים, מ-3.02 ל-3.05 מ‘, מרחב הרגליים מלפנים עלה ב-4 ס"מ – ומאחור ב-6 ס"מ תמימים! גם ממד הרוחב גדל ב-3 ס"מ. המושבים שופרו והם עמוקים וגבוהים יותר, ותא הנוסעים שודרג מבחינת החומרים ואיכות הייצור. נציין עוד כי קיימות, כמובן, גם גרסאות תא-יחיד ותא מורחב, וכמובן גרסאות הנעה-אחורית בלבד עם אותו מנוע ואותן תיבות. לכל המתלוננים על טווח-הנסיעה, אגב, מיכל הדלק הוגדל ל-76 ל‘ - אם כי נתון זה עשוי להשתנות בגרסאות שיגיעו ארצה.
ומתי באמת כל זה מגיע אלינו? לא ברור – ב-UMI לא ממהרים לגלות, מן הסתם כדי לא לפגוע במכירות הדגם הנוכחי. יש לציין כי עד עתה הוצגו רק גרסאות עם הגה ימני (בתמונות הפכנו את הכיוון כדי להמחיש כיצד יראה המוצר אצלנו).