השבוע, כמעט במקביל, חשפו פורד ופולקסווגן את המיניוואנים החדשים שלהם, טוראן ופוקוס C-מקס. ההקבלה בין שני המקרים כמעט מושלמת: בשני המקרים מדובר בדגמים המבוססים על מכוניות מסגמנט C (משפחתיות קומפקטיות) – כאשר מכונית הבסיס למעשה טרם הוצגה. במקרה של פורד זו חשיפת בכורה של הדגם הסדרתי, אחרי שהמכונית נחשפה בגרסת-קונספט בתערוכת פריז האחרונה; ואילו במקרה של פולקסווגן מדובר בהשלמת פרטים, לאחר שהטוראן נחשפה בשלבים ובאופן חלקי כבר הרבה קודם לכן. בכל מקרה, הצגת הבכורה לציבור הרחב תערך בג‘נבה.

C-מקס: העיקר ההתנהגות
באופן טבעי, ה-C-מקס של פורד מעורר את עיקר הענין. ובכן פורד ויתרה מראש על נשיאת 7 נוסעים, ותסתפק ב-5 – אבל אלו יהנו מרמה גבוהה ביותר של מרחב ומודולריות. בסיס הגלגלים הוא 2.64 מ‘, ויחד עם ממד הגובה הנדיב של המכונית לא יחסר כנראה מקום לנוסעים. זאת ועוד: את המושב האחורי-מרכזי, למשל, ניתן (בחלק מהגרסאות) להחליק אחורה לאזור המטען; שני המושבים הנותרים מסוגלים לנוע לא רק אחורה-קדימה, אלא גם פנימה – כך ששני נוסעים מאחור יכולים להנות ממרחב-כתפיים גדול במיוחד, לשני הצדדים. בנוסף, כנדרש ממיניוואן, מציעה ה-C-מקס שפע של תאי אחסון, כולל ברצפה תחת רגלי הנוסעים מאחור.
אבל עיקר הדגש ניתן, כך נראה, ליכולת הדינמית. פורד מתגאה בקשיחות יוצאת דופן של המרכב, 10% יותר משל הפוקוס, ויחד עם בסיס-הגלגלים המוארך מגיעים גם סרנים רחבים יותר. כמו הפוקוס המקורי, טוענת פורד, גם ה-C-מקס תקבע סטנדרטים חדשים של ניהוג והתנהגות בקבוצתה. על רקע זה, אגב, ניתן להבין מדוע בנוסף לחישוקי ה-"15 התקניים, ניתן יהיה לקבל גם חישוקים בקוטר "16, "17 ואפילו "18 חריגים (עם צמיגים במידה 225/40!), כאופציות של היצרן. גם מקדם הגרר האוירודינמי, 0.29, הינו יוצא-דופן בסגמנט.
בשלב ראשון יוצעו שלושה מנועים. שניים מהם הם הטורבו-דיזלים החדשים עליהם הוכרז השבוע, פרי שיתוף הפעולה עם פיז‘ו – כאן תחת השם "דוראטורק": 1.6 ל‘ עם 110 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, ו-2.0 ל‘ עם 135 כ"ס ו-32.7 קג"מ. מנוע הבנזין היחיד כרגע יהיה 1.8 ל‘ עם 120 כ"ס. לגבי תיבות ההילוכים לא נמסרו פרטים בשלב זה.

טוראן: בסיס נדיב
הפרסום של פולקסווגן חושף לראשונה נתון שנשמר עד עתה בסוד: בסיס הגלגלים. ובכן אנו יכולים לספר לכם שהטוראן יושבת על בסיס גלגלים של 2.68 ס"מ. הפלטפורמה החדשה של הטוראן מיועדת לשמש את הגולף מארק 5, אבל נופתע עם זה גם יהיה בסיס הגלגלים של הגולף החדשה: מדובר בקפיצה ענקית של 17 ס"מ, שאיננה הגיונית – במיוחד כאשר יש מוביל-נוסעים מדופלם כמו הטוראן במשפחה. להבדיל מה-C-מקס, הטוראן מיועדת להוביל עד 7 נוסעים (השורה האחורית עם 2 מושבים היא אופציונלית) – ולכן היא זקוקה לבסיס-הגלגלים הארוך יותר. שאר הפרטים היו ידועים ברובם עוד קודם לכן: גם כאן מדובר בסידור-מושבים מודולרי ביותר, וזהו בעצם סעיף-השיווק המרכזי בו ישתמשו, יש להניח, סוכני המכירות. תשומת הלב לצרכי הנוסעים כוללת שלושה שקעי 12 וולט המפוזרים באזורים שונים של המכונית; בהתאם למפרט ולגימור, תצויד הטוראן במספר עצום של תאי אכסון – עד 39! רמת האבזור המקורי גבוהה ביותר ובין היתר תכלול בכל הגרסאות שפע של מערכות-עזר, כולל ESP.
כמו במקרה של ה-C-מקס, בשלב ראשון יוצעו שני מנועי דיזל ומנוע בנזין אחד. הדיזלים הם 1.9 ל‘ TDi המוכר עם 100 כ"ס, ו-2.0 ל‘ TDi חדש (עם 16 שסתומים), 136 כ"ס. מנוע הבנזין הוא 1.6 ל‘ FSI (הזרקה ישירה) עם 115 כ"ס. מאוחר יותר יצטרף מנוע FSI נוסף בנפח 2 ל‘, וכן מנוע 1.6 ל‘ הנוכחי המוכר עם 102 כ"ס. פרט למנוע זה האחרון, כל היתר יוצעו עם מגוון חריג של תיבות הילוכים, כולן בנות 6 הילוכים: ידנית, ידנית-ממוחשבת (DSG), או אוטומטית טיפטרוניק. כל המנועים עומדים בתקנות יורו 4.
השאלה, כמובן, בדיוק כמו במקרה של פורד, היא האם כל זה יספיק כדי לנגוס משמעותית במכירות של הסניק, לה צפויה להצטרף בקרוב גרסת 7 מושבים; ובכלל, האם פולקסווגן ופורד, בכניסתם המאד-מאוחרת לסגמנט המיניוואנים הקומפקטיים, לא פספסו את הרכבת? נחיה ונראה.