שוב הם עשו את זה, האמריקנים. תערוכת דטרויט שוב הצליחה להמם אותנו עם שלל אדיר של מכוניות-תצוגה מכל הסוגים והמינים, ולא נפקד מקומם של דגמים חדשים המיועדים לייצור. יום הפתיחה של התערוכה נערך אתמול, והיווה – לא פחות – הצגת תכלית, תזכורת לגבי מקומו של שוק הרכב הגדול ביותר בעולם ותעשיית הרכב הגדולה בעולם.

את עיקר הזירה תפסו שתי הגדולות, GM ופורד, שפשוט התעלו על עצמן עם שפע נדיר של חידושים. אצל GM מדובר בעיקר ברכבי תצוגה, חלקם הגדול דגמים ספורטיביים-שריריים מרהיבים; עבור פורד מהווה התערוכה את גל מכוניות התצוגה והדגמים החדשים הגדול ביותר בהיסטוריה של הקונצרן. בלטו מספר דגמי תצוגה רבי-השראה, אך לצידם כיכבו גם דגמים חדשים סדרתיים או כאלו המיועדים לייצור סדרתי בעתיד הקרוב. לצד שתי הגדולות, גם מקומם של דיימלר-קרייזלר, טויוטה, הונדה ויצרני קוריאה לא נפקד. בימים הקרובים נביא כאן פירוט מלא של חידושי התערוכה – בינתיים, לפניכם תקציר זמני. חלק ראשון: שלוש הגדולות מארה"ב.

GM
שברולט שאיין – טנדר-קונספט ענק עם מרכב תא-כפול ומנוע V8 בעל מגדש-על, 6.0 ל‘, 500 כ"ס. שמו של הטנדר נלקח מטנדרי-עבר של שברולט משנות ה-60 וה-70.
שברולט SS – "דור חדש של שרירי-שברולט", לשון ההודעה הרשמית. מדובר במכונית נוסעים 4 דלתות שעברה מטמורפוזה עיצובית לכיוון הקופה, עדיין עם 4 דלתות ומקום ל-5; גם ל-SS מנוע V8 בנפח 6.0 ל‘, אך היא מסתפקת ב-430 כ"ס. ההנעה – אחורית.
ביואיק סנטיים (Centieme) – הפעם זהו שילוב של SUV/סטיישן עם עיצוב קופה. כאן יש מקום ל-6 נוסעים בשלוש שורות; המנוע, שימו לב, הוא V6 ביטורבו (!) בנפח 3.6 ל‘, עם 400 כ"ס. ההנעה, כמובן, כפולה.
פונטיאק G6 – זו הגרסה של פונטיאק לסדאן-4-דלתות שרירי שנראה כמו קופה. גם כאן המנוע הוא V6 קטן-נפח (יחסית לארה"ב), הפעם עם מגדש-על ו-285 כ"ס. ה-G6 ממשיכה את ליין-השרירים של פונטיאק כפי שהוצג מספר ימים קודם לכן בתערוכת לוס-אנגל‘ס, כולל גרסאות חמות לגרנד-פרי ולבונוויל, וכמובן ה-GTO החדשה.
קדילאק Sixteen – אולי המכונית המדהימה ביותר בדטרויט. הסיקסטין היא קופה-תצוגה בעלת פרופורציות קלסיות – חרטום סופר-ארוך וזנב קצר – כאשר באותו חרטום שוכן מנוע V בן 16 צילינדרים ו-1,000 (כן, אלף) כוחות-סוס!

פורד
מודל U – רכב תצוגה סופר-עתידני, עם מבנה מודולרי ומערכת הנעה סופר-מתוחכמת הכוללת מנוע בעירה פנימית המשתמש במימן, ותמסורת היברידית.
427 – מכונית שרירים ארוכה, רחבה ונמוכה זו שואבת את שמה מנפח המנוע הקלסי שלה, באינצ‘ים מעוקבים – כ-7.0 ל‘. מדובר במנוע V10 עם 590 כ"ס.
פריסטייל FX – ביטוי מעניין לאופנת ה-Crossover: בתהליך פשוט יכול הפריסטייל להפוך מ-SUV/סטיישן בעל 6 מקומות לסדאן 4 מקומות – או טנדר. למרות שמדובר במכונית-קונספט, הפריסטייל מיועד להגיע לייצור ב-2004. בניגוד לרכבי קרוסאובר אחרים, הפריסטייל מבוסס על פלטפורמה יעודית – דהיינו, כך פורד, ללא המגבלות הנובעות משימוש בבסיס שיועד במקור למטרות אחרות.
מוסטנג GT – למרות שהם מוגדרים כרכבי קונספט, פורד עצמה מודה כי צמד מוסטנגי-התצוגה, קופה וקבריולט, מהווים הצצה מוקדמת לדור הבא של המוסטנג, שיצא ב-2004. בעיצוב המרהיב ניתן למצוא סממנים בולטים של דור המוסטנג הראשון משנות ה-60.
F150 – הרכב הנמכר ביותר בארה"ב, ככל הנראה הטנדר הנמכר בעולם, הוצג בגרסת 2004 חדשה לגמרי.

דודג‘
דוראנגו RT – בשלב זה מוגדר ה-RT כקונספט, למרות שמבחינה מכנית אין כל מניעה לייצרו. העיצוב כאן הוא המסר העיקרי, והוא נשען על שני דגמי-תצוגה קודמים של דודג‘ – Power Box ו-Power Wagon. עוד חידוש הוא מנוע ה-HEMI (5.7 ל‘ V8, 345 כ"ס). המיתלה האחורי עבר לקפיצי סליל, עדיין עם סרן קשיח.