חברת לקסוס היא המנצחת הגדולה בסקר שביעות-רצון רחב-היקף שערך המגזין הבריטי Top Gear, ואשר תוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר. מותג לקסוס זכה במקום הראשון בין היצרנים, כאשר דגם IS200 מנצח ברשימת המכוניות. חשוב לציין כי מדובר בסקר המתבסס על דעות סובייקטיביות – דהיינו, שביעות הרצון של הנהגים, שהיא באופן ברור פונקציה של רמת הציפיות.
הסקר כלל מעל 37,000 נהגים מכל רחבי בריטניה. המשיבים התבקשו לדרג את שביעות-רצונם בתחומי איכות ייצור ואמינות; חוויית הנהיגה; שירות ללקוח; ועלויות שוטפות. סעיף השירות ללקוח, מיותר לציין, מתייחס לבריטניה בלבד ואינו רלבנטי עבורנו, אך סעיף זה גם זכה לשקלול הקטן ביותר – 16% מהציון הסופי. יש לציין כי עורכי הסקר טרחו לבדוק את נתוני המכוניות כפי שסופקו על-ידי הנשאלים, על מנת לוודא שמדובר בתשובות אותנטיות לגבי מכוניות אמיתיות.
לקסוס, כאמור, דורגה ראשונה בין היצרנים. למקום השני המפתיע הגיעה סמארט, ושלישית – פורשה. אבל ההפתעה הגדולה היתה היצרן ה"רגיל" הראשון ברשימה: סקודה, במקום הרביעי. האוקטביה והפאביה דורגו במקומות 6-7 בדירוג הדגמים. בתחתית רשימת היצרנים מדורגות לנד-רובר, פיאט, והגרועה מכולן – אלפא-רומאו. פולקסווגן מדורגת רק 22 בין 33 היצרנים – תוצאה אולי של הציפיות הגבוהות מהמותג המשודרג? בכלל, התוצאות לא מחמיאות ליצרנים האירופיים הגדולים: פרט לפולקסווגן, רנו, פיז‘ו, סיטרואן, פורד, רובר, פיאט ואלפא מדורגים כולם בשליש התחתון. היצרן היפני הגרוע ביותר הוא סוזוקי, במקום 21. פרט לסוזוקי ומיצובישי (מקום 18), כל שאר המותגים היפניים מדורגים במחצית העליונה בין היצרנים.
למקום השני בין הדגמים (אחרי הלקסוס IS200 כאמור) הגיעה הסובארו פורסטר, לפני הפתעה נוספת – סמארט, במקום השלישי, לפני פורשה בוקסטר. במקום האחרון מתוך 120 הדגמים שדורגו ניצבת הווקסהול (אופל) טיגרה. מספר עובדות מעניינות נוספות העולות מן הרשימה: הב.מ.וו הראשונה היא ה... מיני, במקום 19. המאזדה הראשונה היא ה-MX-5, במקום ה-12. המכונית הנמכרת ביותר באירופה, פיז‘ו 206, דורגה במקום 82 בלבד. רבת המכר הישראלית, מאזדה 323, דורגה 46 – אחד גבוה יותר ממרצדס C-קלאס, ושני מקומות מעל יגואר XJ8.
הטבלאות המלאות עם הציונים מופיעות בקישורים.
בקטגוריות השונות הושגו מספר הפתעות – שפטו בעצמכם. נזכיר את טויוטה, עם שלושה מקומות ראשונים, ומצד שני את ווקסהול האומללה, מותג אופל בבריטניה, המהווה יחד עם רובר שק-חבטות פופולרי עבור העיתונות הבריטית. מכוניות ווקסהול רשמו מקומות אחרונים ב-3 קטגוריות, רובר – ב-2 קטגוריות. יש לשים לב כי החלוקה לקטגוריות מעט שונה לעומת אצלנו – למשל סקודה אוקטביה מוגדרת כמשפחתית גדולה, וקיימת קטגוריה של מכוניות מנהלים קטנות (Small Executive) שאינה קיימת אצלנו, בה נכללות למשל ב.מ.וו סדרה 3 ומרצדס C-קלאס.

עירונית: סמארט (מקום אחרון: פיאט סייצ‘נטו)
סופרמיני: טויוטה יאריס (אחרונה: סיטרואן סקסו)
משפחתית קומפקטית: אודי A3 (אחרונה: רובר 45)
משפחתית גדולה: סקודה אוקטביה (אחרונה: ווקסהול ווקטרה)
מנהלים קטנות: לקסוס IS200 (אחרונה: אלפא 156)
מנהלים (Executive): יגואר S-טייפ (אחרונה: ווקסהול אומגה)
קופה: טויוטה סליקה (אחרונה: ווקסהול טיגרה)
קבריולט: פורשה בוקסטר (אחרונה: רובר MGF)
מיניואן: קרייזלר PT קרוזר (אחרונה: פורד גאלאקסי)
4x4: סובארו פורסטר (אחרונה: ג‘יפ גרנד צ‘רוקי).