בתצוגת עוצמה טכנולוגית מרשימה, חשפה השבוע ג‘נרל-מוטורס את ה-Hy-wire – רכב קונספט חדש ומדהים שיוצג לציבור בתערוכת פריז הקרובה. השם Hy-wire נלקח מהשילוב Hydrogen ו-by Wire, דהיינו תא-דלק מימני וניהוג-על-חוט – GM מתגאה בכך שזהו הרכב הראשון בעולם המשלב טכנולוגיות אלו. בנוסף, מהווה השם משחק מלים על בסיס הביטוי ללהטוטנות הליכה על חבל, High wire act. ההי-ווייר מהווה המשך ישיר של ה-Autonomy, רכב התצוגה האולטרא-עתידני שהוצג בתערוכת דטרויט האחרונה. אלא שאז היה מדובר בקונספט אמיתי, רעיון עיצובי-טכני (מעניין בפני עצמו); הפעם כבר ייצרה GM אבטיפוס של ממש, חי ופועל, ועמוס בטכנולוגיות "מעולם אחר". כ-30 פטנטים שונים הקשורים לרכב והליכי יצורו כבר נרשמו, ואחרים נמצאים בהליך רישום.
כמו ב‘אוטונומי‘, כל מכללי ההנעה וההיגוי נמצאים בחלקה התחתון של המכונית, מעין ‘סקייטבורד‘ שעוביו פחות מ-30 ס"מ. כל אמצעי השליטה מרוכזים ביחידת תפעול מרכזית המכונה X-drive. התפעול נעשה באמצעות הידיים – כל יד יכולה להאיץ (על ידי סיבוב ידית שמאל או ימין, בסגנון אופנוע) או לבלום (על ידי לחיצת כפתורי-בלימה הממוקמים באותן ידיות). אותו ידיות מפעילות גם את ההיגוי. מאוחר ומדובר בשליטה אלקטרונית מלאה, כל היחידה יכולה לנוע שמאלה וימינה למלוא רוחב תא הנוסעים. ההינע מתקבל מיחידת תא-דלק מימנית בעלת הספק של 94 קילוואט (128 כ"ס), זהה לזו שמשמשת ברכב הקונספט HydroGen3 (המבוסס על האופל זאפירה), אשר מותקנת בחלקה האחורי של ה‘שילדה‘ התחתונה. יחידה זו מניעה מנוע חשמלי המניע את הגלגלים הקדמיים. מיכלי המימן, בלחץ של 5,000 psi, ממוקמים במרכז השילדה.
בעיצוב המכונית נעשה נסיון להפכה ל"שקופה" ופתוחה ככל האפשר, תוך ניצול העדר תא מנוע, כדי להמחיש את האפשרויות המגוונות בעיצוב-הפנים. הפנלים האחוריים והקדמיים עשויים זכוכית שקופה, כך שהצופה מבחוץ יכול להשקיף דרך המכונית כולה. האפקט מהמושבים הקדמיים – בהעדר מנוע כלשהו או יחידת פדלים – אמור להזכיר את זה המתקבל ממסוק או אוטרלייט.
ה-Hy-wire הוא פרי שיתוף פעולה בינלאומי מעניין. אנשי GM בארה"ב פיתחו את השילדה והגוף, וכן את המרכיבים האלקטרוניים לאינטגרציה בין המכלולים השונים. יחידת המחקר של GM בגרמניה היתה אחראית לשילוב יחידת הכוח המימנית. סדנת העיצוב ברטונה באיטליה עיצבה וייצרה את המרכב. קבוצת SKF השבדית פיתחה את טכנולוגיית הבקרה על-חוט – בהולנד ובאיטליה. ואילו מנהל הפרוייקט כולו הוא כריס בורוני-בירד, יליד אנגליה...
GM מעוניינת להגיע למצב בו מכוניות מבוססות תא-דלק יהיו אטרקטיביות ופרקטיות עד סוף העשור הנוכחי. הרעיון בפיתוח ה-Hy-wire היה להשתמש בטכנולוגיה הזמינה כיום באריזה חדשנית, ברת השוואה מבחינת ממדים ומשקל למכוניות פאר נוכחיות. אב-הטיפוס, אגב, שוקל לא מעט בהתחשב בהעדר מנוע קונבנציונלי: 1,900 ק"ג. לכך תורמים לא מעט, יש להניח, מיכלי המימן הדחוס האמורים לעמוד בלחץ פנימי גבוה ביותר תוך עמידה בתקני בטיחות מחמירים.
ה-Hywire צפוי להיות אחד מכוכבי תערוכת פריז, שתפתח ב-26 בספטמבר.