בעל הבולדוג שישב לימיני חיזק אחיזתו בידית שמעל לחלון. אפשר היה כמעט לשמוע את עור גב ידו נמתח כשפרקי אצבעותיו החלו מלבינים מהלחץ. אולי היה זה שטף הדיבור הבלתי פוסק שעצר פתאום ורק הדגיש את השקט שנוצר בתא של ה-S3, שדהרה מצידה במצערת מלאה לתוף פניית ארוכה. "נכון שאתה לא הולך להעיף אותנו מהכביש" אמר בעל הבולדוג (שזה שם קוד לכתב של 'בלייזר' שפעם עבד ב'אוטו' ובמקרה יש לו גם בולדוג גדול ומכוער) בקול מוטרד, לא באמת מנסה להסתיר את חששו. אבל זה רק דרבן אותי והעיר את הילד הרע שעוד נשאר בי, אשר בעט לכל הרוחות את השכל הישר והזהירות. הגברתי את הלחץ על הדוושה השמאלית והורדתי הילוך כדי להרים את מחט הסיבובים לאן שצריך.
השקה: אודי  - A3/S3
צילום: מנהל
נביחה של גז ביניים ומהצד השני של לוח המחוונים הצביע המחוג הגדול על התחתית של הספרה 2 בכניסה לפניה המהירה שמילאה את החלון הקדמי. רגל שמאל לוחצת חזק על המדרס, אני מתכונן להעברת המשקל ואולי קצת יותר מזה, אבל ה-S3 התכולה נשענת לתוך הסיבוב, מוצאת מסילה בלתי נראית ומציירת קשת אחידה ומושלמת בתוך נוף שנמרח במשיכות צבעוניות מרוב מהירות. בלי דרמה.

יוצקים תוכן

אנשי אודי אשר נכחו בהשקה שנערכה בפרברי מינכן, טרחו לחזור ולהדגיש שלא מדובר במתיחת פנים (היו אף שהביעו סלידה מהמושג הזה, על הקונוטציות הקוסמטיקאיות שבו) אלא בעיבוי המוצר, העשרת והעמקת התוכן של הדגם אשר עבר שינוי מהותי ב-2003. כל זה כדי להכין את הקרקע לדור החדש של ה-A3 אשר כבר מתחיל להציץ מעבר לאופק.
השקה: אודי  - A3/S3
צילום: מנהל
עיבוי הדגם כולל שילוב תיבת ההילוכים הרובוטית החדשה עם שבעה יחסי העברה (S טרוניק באודי ו-DSG בפולקסווגן), מערכת בולמי-זעזועים מגנטיים בגרסאות המאובזרות, גרסת S3 לספורטבק, מכסה מנוע וכנפיים מובלטים ויחידות תאורה חדשות, המשלבות גם נוריות LED לבנות לתאורת יום. גם מאחור נעשו כמה נגיעות עיצוביות ושולבו גופי תאורה חדשים. סביבת הנוסעים קיבלה נגיעות אלומיניום וכרום ואליהם נוסף היצע בדי ריפוד חדשים ודיפוני עץ ואלומיניום אמיתיים, כמו גם מושבי עור נאפה רכים או מושבים ספורטיביים בתוספת תשלום.
היצע המנועים עומד על לא פחות משמונה, כאשר שישה מאלו מוגדשים ומונעים בבנזין או דיזל. שני המנועים האטמוספריים היחידים הם 1.6 ל' בנזין ו-3.2 ל' 6V בנזין. טווח ההספקים עצום ונע מ-105 ל-265 כ"ס למנועי הבנזין ו-105 עד 170 כ"ס למנועי הדיזל. אודי שמה דגש מיוחד על מנוע הדיזל הקטן שבהיצע כדי להגיע לצריכת דלק חסכנית במיוחד של 22 ק"מ/ל'. עוד טוענת אודי על הפחתה כוללת של צריכת הדלק על פני כל טווח המנועים של עד 15%.
כמו כן, מוצעת אופציה של מתלי ספורט המנמיכים את המרכב ב-15 מ"מ ומציעים קשיחות מוגברת, ויש כמובן את מערכת הבולמים האקטיביים – "אודי מגנטיק רייד" – המשנים שיכוכם בהתאם לזרם חשמלי ומאפשרים לנהג לבחור בין נוחות מרגיעה למוצקות מרנינה.
חבילות האבזור השונות עובו עם מערכות שמע חדשות, ריפודים, דיפונים וסוללות חיישני גשם/אור/חניה. בראש ההיצע ניצבת מערכת שמע של Bose הכוללת כמובן חיבור ל-iPod ונווט GPS משולב, כמו גם דברים טריוויאליים כמו בקרת אקלים מפוצלת ועוד. מאותגרי החניה שבינינו ישמחו בוודאי לגלות את מערכת החניה האוטומטית – פארק אסיסט – שכבר פגשנו במכוניות אחרות בקונצרן.
ה-S3 – שהיתה בבחינת הסלסה שבטורטייה בהשקה הזו – זכתה כאמור להצטרף גם למרכב הספורטבק מחומש הדלתות, בעוד המנוע נותר אותו אחד המפיק 256 סוסים ו-35 קג"מ מ-2.0 ל' מוגדש טורבו. הנתונים מורים על 5.8 ש' למאה ומהירות מרבית של 250 קמ"ש, כאשר בהשקה נכחה רק הגרסה הידנית עם שישה יחסי העברה, אך בהמשך תגיע גרסת S-טרוניק עם שבעה הילוכים. ההנעה – כמובן – קוואטרו, והכוח עובר לאחור (כרגיל בדגמי המנוע הרוחבי של הקונצרן) באמצעות מצמד מתוצרת 'האלדקס'.
ה-S יושבת 25 מ"מ נמוך יותר מ-A, ונהנית ממתלים ספורטיביים עם זרועות אלומיניום קלות, ואלו נתמכות על-ידי מערכת הבולמים המגנטיים החדשה (שמוצעים כסטנדרט). מהצד השני של התאוצה מצוידת ה-S בדיסקי בלם ענקיים בקוטר 17 אינץ' הנחים בחישוקי 18 אינץ' מאווררים היטב. ההבדלים האופטיים מול ה-A כוללים שבכה אחידה וגדולה, חצאיות וספוילר על הגג. בפנים תגלו מושבים ספורטיביים עמוקים, גלגל הגה קטום (בתוספת תשלום) ועוד.

שאיפות ונשיפות
אני מת על המכוניות שאנו מקבלים בהשקות – כשהן חדשות ומוקפדות באופן המושלם, מדיפות ריח של עור רענן – וגם כשהשתחלתי למושב הספורט העמוק של ה-S3 ספורטבק התרחבו אישוני מההנאה. הקוקפיט כל-שחור ומשחק בין גוונים של מט ומבריק, ועל הרקע הזה בולט החיווי האדמוני של לוח המחוונים והקונסולה המרכזית. ההגה קטן-קוטר, ציפוי העור שלו תפור בתפר לבן עדין ואלגנטי ובין חישוריו מנצנצות דוושות אלומיניום בברק מתכתי. צליל מנוע הטורבו המגרגר מחזק את המראה החיצוני האגרסיבי מאוד (משום מה, בחו"ל המנוע נשמע קשוח יותר מזה של המכונית שפגשנו בארץ בחודש שעבר – אולי בגלל שהכבישים שקטים יותר...), ידית ההילוכים השמנה משתלבת להילוך הראשון ואנו יוצאים לכבישים של בוואריה.
השקה: אודי  - A3/S3
צילום: מנהל
המנוע מפיק את הכוח באופן ליניארי ואחיד וכמעט מצליח – תוך כדי – להסתיר את הכוח שיש לו. כיף לשחק במעלה ומורד התחום היעיל כדי לגשש ולגלות עד כמה רחבה עקומת המומנט ואם אצליח לגרום למנוע להשתנק או להחסיר פעימה – ולא הצלחתי. אם זה מסל"ד רצפה של 2000 סיבובים והילוך גבוה, או ליטוף של מנתק ההצתה ברצף פניות מהיר – המנוע הזה ראוי לכל אחד מאלף השבחים אשר כבר הרעיפו עליו (ואני מצטרף אליהם). שלושת ההילוכים הנמוכים בתיבה קרובים אחד לשני ושימושיים מאוד בכביש מפותל ואילו שלושת העליונים ארוכים ומרווחים יותר, ויפיקו מהירות שיוט ראויה וסל"ד נמוך תוך הסתמכות על הגמישות הרבה של המנוע.
רצף פניות מגלה ריסון מרכב גרמני ומוצק, שרק מתקשח עוד יותר כשהמתלים המגנטיים במצב "ספורט". מצב ספורט גם יגרום להקדמת הרמז לתת-היגוי מעצם הגבלת העברת המשקל לפנים בפניה, אבל רוב הזמן ובכל מהירות שבה העזתי לנהוג בכבישים הציבוריים שסביב מינכן, המכונית הרגישה נטועה לחלוטין בקו הנבחר. בלי אקשן, ללא להטוטי נהיגה ווירטואוזיים וגם אם לא התברך ברפלקסים חדים, יוכל בעל ה-S3 להיות מהיר באופן אבסורדי מבלי שהמכונית תשדר איזה שהוא רמז למאמץ. וזה מרשים לכשעצמו – אבל לא ממש מאתגר לנהיגה.
נהגתי בעוד כמה גרסאות של ה-3A אולם המרשימה מכל היתה דווקא הצנועה בהיצע, עם מנוע ה-1.4 ל' TSI (הפעם רק עם טורבו, וללא תוספת הסופרצ'ארג'ר מהגרסאות החזקות יותר שלו) ותיבת ההילוכים הרובוטית החדשה עם שבעה הילוכים. המנוע מפיק 125 כ"ס ו-20 קג"מ והתגלה כבן זוג מתאים מאין כמוהו לתיבה הרובוטית עתירת ההילוכים. נהגנו כמעט באותו המתווה של ה-S3 ובשום שלב לא חשתי שחסר כוח לשימוש יומיומי סביר לגמרי. המנוע הקטן היה מהיר תגובה ומצא קיטור בכל אחד משבעת ההילוכים של התיבה, ובניגוד לחששות המוקדמים הצלחנו להתחמק מליצור מאחורינו שיירה של סבתות באווריות עצבניות שמתות לעקוף. טבלת הביצועים מדברת על 9.3 ש' למאה קמ"ש ומהירות מרבית של מעל 200 קמ"ש. הוסיפו לכך צריכת דלק של כמעט 20 ק"מ לליטר ופליטת CO2 קורקטית של 133 גרם לק"מ והנה גרסה הגיונית, חסכונית, שלא מתפשרת – יותר מדי – בתחום הדינאמי. מרשים בהחלט.

וויסוורסט
ארוחות הבוקר בבאוואריה שמנות ודשנות וכמעט תמיד יכללו נקניקיה אחת טובה לפחות. גם ה-A3 ואחותה ה-S השמינו והפכו מדושנות – הן מציעות עתה יותר אבזור מתמיד, איכות כללית משופרת, דינאמיות מלוטשת וחסכנות משופרת. כל זה נועד כדי לחזק את האחיזה בראש סגמנט הפרימיום-קומפקטיות ממש לפני הגעת הדור השלישי של ה-A3.
באודי שונאים לדבר על "מתיחת פנים" ומעדיפים מושגים כמו "עיבוי" ו"העשרה", וזה נכון לדגם שרוב העדכונים שבו הם אכן פנימיים ולא מסתכמים רק בשורת נוריות ה-LED בחזית. כך שעד להחלפת הדגם תקבלו היום את ה-A3 וה-S3 העשירות ביותר שיצאו אי-פעם משערי מפעל אודי, ולמרות שהיא לא ממש שונה מהדגם ה"מוחלף" זה בהחלט בונוס נחמד שמוסיף אפיל למכונית טובה ממילא.

הכתבה הופיעה באוטו 270, גיליון אוגוסט 2008