אם קאדילק עדיין מתקשרת אצלכם למכוניות קופה ענקיות, עם מנועים גדולים מתחת למכסה המנוע, קרניים מעל הגריל וכובע רחב שוליים על ראשו של הנהג, אולי כדאי שתתעוררו. כבר לפני יותר מחצי עשור מישהו במותג היוקרה האמריקאי של GM משך הנדברקס ועשה פרסה. עם עיצובים אגרסיביים ומחודדים וניסיון מובהק לשחק בטריטוריה של מותגי היוקרה המיובאים. עכשיו מציגים אנשי החברה את הדור השני למי שהייתה חלוצת המהפכה, קאדילק CTS (שכבר איננה האחות הקטנה במשפחה לאור הצטרפות ה-BLS להיצע העולמי).CTS שומרת על היכולת הדינמית שאהבנו מקודמתה, אבל מציעה איכות חיים גבוהה יותר
מבחוץ ומבפנים
צריך מבט מעמיק כדי לראות את השינויים בעיצוב לעומת הדור הראשון. הפנים המובהקות כל כך, עם הפנסים האנכיים ושפע הזוויות נשארו, והפרופיל הכללי, כמו גם הממדים, לא התנתקו מהקו המוכר. אין שום בעיה לזהות שזו קאדילק מהדור החדש, אלא שהיא מצליחה להראות עוד יותר אגרסיבית ומוכנה לזינוק מאשר הדור הנוכחי. אולם יאמר לזכות קאדילק שהם הצליחו לא לחצות את הקו אל מחוזות המוגזם. בפנים הם עשו עבודה מוצלחת עוד יותר – העיצוב מצליח להיות מקורי, עם שפע חזרות למוטיב המגן (שדומיננטי גם בעיצוב החרטום) המגוון חומרים וצבעים, אבל שומר על מגע של קלאסיות בעזרת ציפוי תפור ביד לדשבורד (ומי שממש רוצה טעם של פעם, יכול להחליף את פס הפלסטיק-קרבון בפס פלסטיק-עץ). עמדת הנהג מסודרת בצורה נאה והגיונית, כשמיקום כפתורי הפעלת מחשב הדרך הם הסמן השמאלי בעוד הסידור המקורי והנוח לבקרת האקלים המפוצלת (כולל איוורור למושבים! ומי שישבנו לא קיבל משבי אויר צונן ביום חם, לא יודע איכות חיים מהי), והמסך המתרומם לתפריטי הניווט והשמע, נרשמים לחיוב. בתחום השמע, זירת קרבות הגאדג'טים החמה ביותר כרגע, ניתן למצוא מערכת מבית BOSE עם אופציה לחיבור ושליטה ב-iPOD כמו גם להארד-דיסק, שיודע להקליט מהרדיו את התוכנית האהובה עליכם במקרה שעצרתם באמצע.
המרווח לנהג טוב מאוד, למרות שתעלת ההינע גוזלת מעט ממרווח המותניים, והקונסולה המרכזית הפריע לברכי חלק מהנהגים. המושבים אוחזים ובעלי תמיכה צדית, ומעלים תהיות האם בארה''ב יוצעו כאופציה מושבים רחבים יותר. קל להגיע לתנוחת נהיגה נוחה, גם בזכות כיוון נדיב של ההגה בכל הצירים, אבל לי הוא הסתיר את החלק העליון של מד המהירות. מאחור המצב מעט פחות זוהר. הרצון ליצור מראה דמוי קופה גובה כאן מחיר בדמות מרווח ראש מצומצם, אבל חמור מכך – קורה C הרחבה מאוד מגבילה את הראות החוצה ויוצרת תחושה קלאסטרופובית.
מנוע וביצועים
להשקה התייצבה רק הגרסה הבכירה בהיצע – מנוע 3.6 ל' עם הזרקת דלק ישירה ו-311 כ''ס. יחד איתה תוצע באירופה גם גרסה עם מנוע 2.8 ל' המפיק 211 כ''ס, בעוד שלארץ תגיע בכלל גרסה שלישית, עם מנוע ה-3.6 ל', אבל עם הזרקה רגילה ו-266 כ''ס. לכל המנועים משודכות תיבות משושות הילוכים, ידניות או אוטומטיות, כשלמנועי ה-3.6 ל' קיימת גם גרסה כפולת הנעה (במקום אחורית בלבד) שלא התייצבה להשקה.
השקה: קאדילק CTS – משחיזים את הלהב
צילום: מנהל
אין שום בעיה לזהות שזו קאדילק מהדור החדש, אלא שהיא מצליחה להראות עוד יותר אגרסיבית ומוכנה לזינוק מאשר הדור הנוכחי

לאחר היציאה הראשונה מהמקום עם דוושה לחוצה לרצפה, מתעוררת תחושת אכזבה קלה. זה לא מרגיש כמו אוטו עם 311 כ''ס, אפילו שלא מדובר במכונית קלה. אולם ניתוק בקרת המשיכה משפר את המצב, ועל עלית המהירות הביצועים מתחילים להצדיק את דף הנתונים. בירור עם מהנדסי החברה העלה כי התגובה הרכה בהילוך הראשון מכוונת, כדי לאפשר תנועה חלקה בתנועה צפופה - ''הרי לא היית רוצה להטלטל במק-דרייב'', אמרה לי המהנדסת הראשית של הפרויקט, מתבלבלת לרגע ביבשת... וכשהדוושה לחוצה עד הסוף, ה-CTS זורחת, למרות החלפת הילוכים לא חלקה בעומס מלא. המתלים, שהגיעו להשקה היו הקשיחים מבין שלוש אפשרויות כיול, שומרים על אחיזה אדוקה באספלט המעולה, ושומרים על מינימום זוויות גלגול. לניטראליות תורמת גם חלוקת המשקל הכמעט זהה בין הצירים. אולם אותה קשיחות גובה מחיר על מהמורות, עם יכולת ספיגה מוגבלת למהמורות בינוניות ומעלה, למרות שהיא לא מתרסקת גם על מעט השיבושים הרציניים שמצאנו. אולם הסיפור אינו מסתכם ברמת אחיזה אבסולוטית, דבר שעדיין רחוק מלהגדיר מכונת נהיגה מהנה. ל-CTS יש גם את אותה תכונה חמקמקה הקרויה ''תקשורת''. השלדה משדרת את הנאתה מהאספלט המחוספס הישר אל ישבנו של הנהג. ההגה משתתף גם הוא בדיון, ומשדר דיווחים נאמנים על תלאות הגלגלים הקדמיים. אלא שההגה לוקה במעבר חד ופתאומי מהשטח המת (הקטן למדי) שבמרכזו לתחום היעיל, ובחיבור לתגובה המהירה של השלדה מתקבלת כניסה לא חלקה לסיבובים, מה שפוגם מעט בתמונה המלהיבה.
אולם לא מדובר במכונת נהיגה חד-ממדית. בידוד הרעשים טוב, ורעם המנוע מוחרש היטב (אולי אפילו טוב מדי, לא פעם, בעודי מתפתל בין הכפרים שלחופי האוקיאנוס, ייחלתי לצליל בריטון בריא שישלים את הביצועים), ויחד עם הילוך שישי ארוך מתקבל שיוט חלק ונינוח (שוב – על הכבישים הסלולים היטב של פורטוגל). כאן הופך השטח המת במרכז ההגה לברכה – שיוט מהיר עם הגה בעל 2.7 סיבובים מנעילה לנעילה ותגובת שלדה מיידית יכול להיות דבר מעייף למדי.
השקה: קאדילק CTS – משחיזים את הלהב
צילום: מנהל
קאדילק CTS וניצן אביבי עושים פרצופים. מיותר לציין שאביבי נכנע ראשון
סיכום
ה-CTS החדשה ממשיכה את הקו שהתוותה קודמתה, אלא שהיא מציעה פרשנות בוגרת יותר, שלמה יותר לרעיון. היא שומרת על היכולת הדינמית שאהבנו מקודמתה, אבל מציעה איכות חיים גבוהה יותר הן מבחינת איכות ההרכבה, והן מבחינת הנוחות (עד כמה שאפשרו לבדוק זאת תנאי ההשקה). לארץ היא תיובא כאמור עם מנוע ה-3.6 ל' החלש יותר, וכנראה עם כיול המתלים האמצעי, ועם תג מחיר דומה לשל הדור היוצא (משמע מתחת ל-350,000 ש''ח). מאנשי UMI אפילו נחסכת הבעיה של מיצוב ה-CTS מחדש – לאחר הולדת ה-BLS הקטנה יותר נערכים אנשי קאדילק באירופה למצב אותה בקטגורית הסאלון, ולא עוד חלופה גדולה יותר במחיר דומה למשפחתיות הגדולות מגרמניה.