נמל אילת עמוס. מה זה עמוס – מפוצץ. בהנהלת הנמל לא זוכרים תקופת שגשוג כזו מעולם. הם סופרים כבר יותר מ-20 אלף מכוניות הממלאות את מגרשי החנייה העצומים של הנמל – והיד עוד נטויה. זוהי כנראה הסיבה שחברת 'ריי מוטורס', היבואנית החדשה של קיה, לקחה אותנו כל הדרך עד אילת במסגרת השקת קיה סיד החדשה. במבט-על מראש ספינה להובלת מכוניות שעגנה בנמל, אמרו לנו בכירי החברה כי בכוונתם לתפוס נתח מכובד משוק הרכב הישראלי, והמכונית שתעזור להם לעשות זאת היא בדיוק זו שלמענה התכנסנו כאן היום.
ריי מוטורס (בבעלות 'טלקאר') קיבלה את הזיכיון לייבוא דגמי קיה לישראל לאחר שזה נלקח מ'ק.מ.י' (שבבעלות 'סמל''ת') בסוף 2007, וכעת מובילה מהלכי שיווק מרשימים הנעזרים בדגמים רעננים מבית היצרן המתפתח. ההשקה הישראלית שערכה החברה לסיד (השקה ראשונה מזה שנים רבות שמבצעת טלקאר) היא רק אחד הצעדים ברשימת המהלכים שבתכנון. יהודה בר-נתן, מנהל המכירות של החברה, מספר על רצון להעלות על הכביש כ-5,000 מכוניות עד סוף השנה, ועם הגעת הסיד החדשה והספק של יותר מ-500 מכוניות בחודש האחרון, זהו נתון ריאלי ביותר. מטרת היבואנית היא להעלות כמה שיותר מכוניות על הכביש כדי ליצור ניראות ולהגיע תוך מספר שנים ליותר מ-5% מהשוק – 10,000 כלי-רכב ויותר בשנה. זה ייעשה, בין השאר, בעזרת שיפור משמעותי למערך השירות, הפעלת מוקד שירות לקוחות הפועל במתכונת 24/7 והבטחה לקנייה חוזרת במחיר מחירון בתום שלוש שנות האחריות. כל אלו מצטרפים יחדיו למטרת שיפור תפיסת המותג קיה בעיני הציבור הישראלי, כשם שהוא הולך ומשתפר באירופה.
כאן נכנסת הסיד לתמונה
המתקפה של קיה על אירופה היא מרשימה ביותר. סיד החדשה תוכננה בגרמניה ומיוצרת בסלובקיה בפס ייצור חדשני וממוחשב. מכאן גם שמה באנגלית (Cee’d). אלו ראשי תיבות של איחוד אירופאי ועיצוב אירופאי, כאשר שאיפת היצרן הייתה למצב את המכונית כשווה בין שוות מול המשפחתיות הקומפקטיות של היצרנים האירופאיים הבכירים. בנוסף למחירים תחרותיים זוכה המכונית באירופה ל-7 שנות אחריות יצרן מלאה – הטבה שאין לה אח ורע ביבשת הקלאסית – והיא מתהדרת גם ברשימת תארי ''מכונית השנה'' מטעם מגזינים וארגונים מאירופה ומשאר העולם.
כל זה טוב ויפה, אבל בסופו של דבר קיה היא חברת-בת של יונדאי וסיד היא אחותה התאומה של יונדאי i30 (שתוכננה גם כן בגרמניה והוצגה דווקא אחרי הסיד). ובמבט ראשון נדמה כי זו אותה הגברת בשינוי אדרת – לשתיהן פרופורציות דומות והנתונים מחזקים זאת בהצהירם על הפרשים אפסיים באורך, ברוחב ובגובה. גם בסיס הגלגלים זהה ולכן לא מפתיע לגלות שגם הסיד היא מכונית מרווחת מלפנים ומאחור. כן מפתיע לגלות כי סיד מתהדרת בחמישה כוכבי בטיחות מבית יורו-NCAP, בעוד ל-i30 ארבעה כוכבים בלבד. הבטיחות, אגב, עומדת גבוה בסדר העדיפויות של היבואן החדש והוא מייבא את המכונית במפרט בטיחותי מלא של 6 כריות אוויר, מערכות עזר לבלימה ובקרת יציבות, בנוסף למשענות ראש המונעות פגיעה מסוג ''צליפת שוט'' בעת תאונה.
גם מבחינה עיצובית יש הבדלים: הסיד מרגישה פחות מועתקת ויותר הרמונית מתאומתה לבית יונדאי. העיצוב אמנם לא פורץ גבולות (ואפשר אפילו לומר– אנונימי) אך הוא בהחלט נעים לעין. ובכל זאת, כניסה אל תוך הסיד מדגישה היטב את הקרבה בין שתי המכוניות. עיצוב הפנים דומה מאוד לזה של ה-i30 וההבדלים באבזור ובתחושה קטנים. לסיד תאורת מחוונים כתומה ופלסטיקה רכה ונאה למראה, כמו שהאירופאים (ואנחנו) אוהבים, והיא מעט פחות מאובזרת בגרסה הבסיסית (למשל העדר חיבור ל-iPod ושקע USB), אך עדיין נהנית ממערכת הקולטת MP3 ובעלת שליטה מההגה, מחשב דרך ותא כפפות מקורר. גרסה זו, הנקראת LX, עולה 111 אלף שקלים בהתאם לקבוצה 2, אך על גרסת ה-EX המאובזרת ישלם הלקוח הפרטי רק 5,000 שקלים יותר, ויקבל בקרת אקלים, חישוקים קלים העוטים צמיגים רחבים יותר וכן שיפורים לגימור החיצוני ולגימור הפנים: תאורה משופרת, שילוב עור בהגה ובידית ההילוכים, כיוון מראות חשמלי, משענת יד אמצעית וכן חיבור ה-iPod הנחשק.

הפתעה בנהיגה
באירופה נמכרת הסיד גם בגרסת 3 דלתות מעוצבת (נקראת פרו-סיד) וכן בגרסת סטיישן (שתיהן אמורות להגיע ארצה בשלב כלשהו). גם גרסת קבריולה נמצאת בקנה. ההיצע כולל מנועי בנזין ודיזל ותיבות ידניות ואוטומטיות, אך אלינו היא מגיעה כרגע אך ורק בפורמט הכל-כך מוכר של מנוע בנזין 1.6 ל' ותיבה אוטומטית. כצפוי, מדובר ביחידת הנעה כמעט זהה לזו של ה-i30, כאשר כאן נוספים ארבעה סוסים ליצירת מניין בן 126 בסך הכל. זה נשמע הרבה (וזה באמת הכי גבוה מבין מנועי ה-1.6 ל' הלא מוגדשים הנמכרים בארץ) אבל בפועל לא תרגישו בהבדל לעומת המתחרות. המנוע נעזר בתזמון משתנה (באמצעות שרשרת ולא רצועת גומי) ועוד שלל טכנולוגיות האמורות לשפר את צריכת הדלק. ביניהן, אגב, גם היגוי חשמלי למהדרין. התיבה האוטומטית מרובעת ההילוכים אף היא איננה בבחינת לרוץ לספר לחבר'ה. פעולתה נעימה אך לעיתים מהוססת, בעיקר כשדוחקים את דוושת הגז למקסימום.
נוחות הנסיעה טובה למדי והמכונית מרגישה מוצקה ואיננה מתנדנדת יתר על המידה. הכיול האירופאי הזה (שתוכנן בעזרת פורשה) משפיע רבות גם על התנהגות הכביש, נושא שבו נרשמת הפתעה רבתי. הסיד מספקת תחושת בטחון רבה ואחיזה גבוהה בהחלט. המרכב מתמודד היטב עם העברות משקל וההגה, באופן מרשים ביותר, הוא שותף נאמן לחוויה. הוא קצר במידה, בעל דיוק טוב ומשקל מצוין במהירות גבוהה. הוא אפילו מספק שמץ תקשורת על מצב הגלגלים, וכן, לא שכחנו שאנחנו מדברים על הגה חשמלי ועל הנאה ממעשה הנהיגה – בקיה!

שורה תחתונה
עד היום הסלוגן ''הכוח להפתיע'' העלה בנו גיחוך. כמעט אף מכונית מבית קיה לא הפתיעה אותנו, אבל כעת מתהפך הגלגל. קיה סיד אמנם לא מספקת בשורה טכנולוגית או עיצוב מעורר, אך היא מכונית ראויה בהחלט ויכולה להתחרות ללא רגשי נחיתות במובילות הקבוצה – בתנאי שתתגברו על המוניטין העממי שליווה את קיה עד כה. עבורנו, זו בהחלט הפתעה לטובה.