אכן אבסורד; אין כיום יצרן גדול המכבד את עצמו שלא משקיע – גם אם למרעית העין – רבות בפיתוח מכוניות ידידותיות; ירוק, כחול, ביו, הייבריד, דיאט, בלי סוכר וללא כולסטרול – הכל הולך, העיקר להפגין דאגה לסביבה ולמנוע את כל הצרות הנוראות העומדות ליפול עלינו. מאידך, אין כמו איזו מפלצת ביצועים שרירית בכדי להפגין גבריות, מאצ'ואיזם או הצלחה – תלוי את מי שואלים – בכדי לשמר תדמית ראויה. בלאגאן, הא?
ב.מ.וו קופה קונספט מ-1972 - ההשראה ל-M1על כל פנים, אולי תשמחו לשמוע שעתה גם בב.מ.וו עובדים על מכונית-על. הכוונה למשהו שיתחרה ב-R8 של אאודי, ב-SLR מק'לארן של מרצדס ובשאר האקזוטיקה האירופאית הנושמת אוויר פסגות. לפחות.
בתעשיית הרכב התחרות אכזרית וקשה, ומי שנותר זמן רב מדי מחוץ לזירת ההתגוששות – נשכח, מייצר פער קשה מאוד לגישור ומשאיר וואקום למתחרים להיכנס אליו. הכיוון בב.מ.וו הוא טכנולוגיית-על, המילה האחרונה בתחום, מתוך כוונה לעקוף בסיבוב את המתחרות מבית (גרמניה) ולהביט היישר אל תוך עיני מיטב האקזוטיקה העולמית.
בפעם האחרונה שב.מ.וו ייצרה מכונית-על היתה לפני כ-30 שנה. למעשה, זו היתה גם הפעם היחידה שלה. בסוף שנות ה-70' נחתם הסכם שת''פ בין למבורגיני לבין ב.מ.וו בדבר תכנון, פיתוח וייצור מכונית מרוץ שתוצע גם בסדרה מוגבלת בגרסאות מורשות לתנועה בכביש הציבורי. התוצאה נקראה M1 ונמכרה לציבור בין השנים 1978-1981 ב-456 יחידות בלבד. למרות שגם במסלול המרוצים לא השאירה ה-M1 חותם של ממש, היא אחראית לא במעט לשם שיצא למחלקת הביצועים של ב.מ.וו – ה-M. מנועה עבר מאוחר יותר (עם שינויים מינוריים) ל-M5 הראשונה. ה-M1 בעלת מנוע ה-6-צילינדרים המרכזי, 3.5 ליטר עם 277 כוח-סוס השיגה מהירות מרבית של 260 קמ''ש והצטיינה בהתנהגות כביש מצוינת ובאיכות הרכבה וייצור (עבודת יד) מעולים גם בהשוואה למקובל בקטגוריית מכוניות העל בשעתו. אותה ה-M, אגב, אם כבר נדקדק בעובדות ההיסטורית, הושפעה רבות בעיצובה מה''טורבו קונספט'' מ-1972, מכונית רעיון סביב הנושא ...נכון – ''מכונית-על של ב.מ.וו'' ממנה יוצרו רק 2 יחידות. מיותר לציין שהקונספט דנן לא הבשילה לכדי ייצור. אותה טורבו היוותה השראה במידה רבה גם לעיצובן של סדרה 8 וה-Z1 מאוחר יותר.
אז על מה מדברים שם כיום, בב.מ.וו?
מרכב סיבי פחמן קל במיוחד, בלמים קרמיים, חישוקים ממגנזיום, מושבים העשויים קפסולת קבלר וקרבון ומערכת ''הדבקה לאספלט'' מתוחכמת באמצעות ספויילרים ותכנון מרכב מתקדם הם הבסיס המובטח ליצירה. מנוע ה-V10 5.0 ליטר הנוכחי של ב.מ.וו (M5, M6) אמור להיות מוכן למשימתו החדשה תוך 3 שנים מהיום, מה שמלמד על צפי ההשקה הצפוי של המכונית – לקראת 2011. בב.מ.וו ישדרגו את ה-V10 באמצעות הגדשה כפולה, הזרקה ישירה ומערכת ניהול מנוע חדשה, כך שההספק יעלה ל-625 כוח-סוס (507 כיום) שיספיקו לקרוב ל-400 קמ''ש. אבל, אותם המקורות המדווחים על הקורה עמוק במרתפי משרדי ב.מ.וו מספרים עוד כי תוצע גם ''גרסת בסיס'' לאותה מכונית-על מדוברת. זו תצויד בגרסה מחוזקת, אף היא כפולת מגדשים, של מנוע ה-V8 4.4 ליטר הקומפקטי בן ימינו, שיציע לפחות 450 כוח-סוס (407 כיום, ב-X6 50i) וביצועים... אפשר להניח שבהחלט סבירים.
עוד ידוע שהשם M1 יישאר עם כבודו הרב במקומו מונח, וכי בב.מ.וו מחפשים במרץ אחר שם ''דינאמי וצעיר יותר'' עבור מכונית-העל העתידנית שלהם. אנחנו מהמרים על Z10 או M10. אבל, גם אם יקראו לה שטרודל - זה לא ממש ישנה עבורנו. טווח המחירים – באופן גס ביותר – צפוי לנוע בין 150-300,000 יורו. תתחילו לחסוך.