הכתבה המלאה פורסמה במקור באוטושטח גיליון 27 - מרץ 2006

כשהוצגה ב-2002 הוולוו XC90 הצהירו וולוו כי אנשי הפיתוח שלהם כיוונו את חיצי התכנון לעבר הב.מ.וו X5. אנשי השיווק כיוונו למקום אחר, למקום בו מבצעת וולוו את החלק הארי של מכירות מתוצרתה והמקום בו רכבי פנאי נמכרים היטב - ארצות הברית. המטרה מבחינת וולוו הושגה; ב-2005 יוצרו כ-85,000 XC90, כ-40 אחוז מהם נמכרו ביבשת האמריקאית והם מהווים עשרים אחוז מסך כל מכירות וולוו בארה''ב. ובכדי להתחבב באמת על הקהל האמריקאי הותקן בחזית הקרוס קאנטרי מנוע V8.על החשיבות שוולוו מקדישים לקרוס קאנטרי בשוק האמריקאי אפשר ללמוד מעלעול בקטלוג היצרן הרשמי. בדף הראשון מופיעה תמונה של מגרש חניה אמריקאי אופייני המאכלס שלבי קוברה ו-XC90. הקונוטציה ברורה ומיידית. ה-XC90 משתדלת לשייך עצמה לתרבות האמריקאית כשהיא עומדת מחובקת עם אייקון מוטורי, השלבי קוברה, כמו שפאי תפוחים וביג מאק (להבדיל אלף אלפי הבדלות) משקפים את אמריקה הישנה והטובה. יש יותר מהנראה לעין בתצלום הזה... הקוברה עצמה היא גוף אירופאי עם לב V8 אמריקאי.

את הוולוו הזו אנחנו מכירים משני מבחנים שערכנו לה בעבר ( השקה בגיליון אוטושטח מספר 10, מבחן לגרסת הדיזל בגיליון אוטושטח מספר 16). במגרש החניה אני פוגש את אותו עיצוב מוצלח, עם אותו חרטום אגרסיבי ותפיחת כח, המתחילה בתא המנוע, ממשיכה לאורך כל צידו של המרכב ומסתיימת בפנסים האחוריים. מכל זווית נראית הוולוו מרשימה, משדרת עוצמה ובעיקר מאוד מאוד מכובדת. תא הנוסעים של הוולוו מרשים מאוד ועשוי כהלכה. אם כשפגשנו בולוו לראשונה התפעלנו מהנדסת האנוש ומהתפעול האינטואיטיבי של המתגים השונים, הרי שהיום ניגון על מתגי הקונסולה המרכזית הפך להיות כמעט טבע שני. מושלם. סביבת הנהג משובחת, האיכות נוטפת מכל מתג מוצק, דיפוני העור של תא הנוסעים כהים אבל התחושה לא קודרת, יען כי אור החודר מהחלונות סביב מציף את תא הנוסעים. מערכת בקרת האקלים המפוצלת שומרת על הטמפרטורה הרצויה מלפנים וגם יושבי השורה השניה והשלישית נהנים ממעלותיה. המושבים נוחים ותומכים ומושבי השורה השניה טומנים בחובם בוסטר מובנה. מושבי השורה השלישית יתאימו לילדים וכשלא יהיו בשימוש ייבלעו ברצפת תא המטען כלא היו ויותירו נפח מטען של למעלה מ-600 ליטר. הדלת החמישית נפתחת בחלקה כלפי מעלה וחלקה התחתון נפתח כלפי מטה, מה שיוצר שפת טעינה בולטת וארוכה. בוולוו כמו בוולוו, בטיחות לפני הכל ונציין (מעבר לחמשת בכוכבים מבחני ה-NCAP) מהבחינה האקטיבית את ה-ABS וה-EBD המקובלות ואת ה-RSC שמזהה זוויות גלגול חריפות מדי של המרכב ומפעילה את בקרת היציבות (DSTC). זו האחרונה תשתמש בבלמים לייצוב המרכב. בצד הפסיבי נזכיר את כלוב הנוסעים המחוזק, אזורים סופגי אנרגיה ווילונות צד בנוסף לכריות אוויר.
המנוע, שעליו תפארת הגרסה הזו, הוא מנוע V8 בזווית של 60 מעלות בנפח 4400 סמ''ק המפיק 315 כ''ס ב-5850 סל''ד ו-44.9 קג''מ ב-3900 סל''ד. וולוו מצהירים כי זהו מנוע ה-V8 הנקי ביותר ביצור סדרתי, נכון להיום. דגש רב הושם על מימדי המנוע והמכלולים ההיקפיים הוצמדו לבלוק המנוע עצמו על מנת לחסוך סנטימטרים יקרים בתא המנוע. תיבת הילוכים בעלת שישה יחסי העברה ואפשרות לתפעול ידני משודכת למונע החדש והכח עובר לגלגלים האחוריים באמצעות מצמד האלדקס (דור שלישי), מנוהל ונשלט אלקטרונית.

ה-V8 בחרטומו של הוולוו ניעור לחיים בצייתנות, לא מבשר על העומד לבוא בקרוב. 315 כ''ס הוא הספק מכובד לכל הדעות, אבל הסוסים הללו צריכים לדחוף למעלה משני טון. שני טון או לא כשהתיבה עוברת ל-D והדוושה נלחצת לרצפה הוולוו שוכחת את נתון המשקל שלה ומאיצה בהחלטיות. התאוצה מהמקום מהירה, המנוע מטפס בקלילות במעלה הסל''ד ומאיץ למאה קמ''ש ב-7.3 שניות קצרות. תאוצות הביניים מלהיבות לא פחות, כשבכל מהירות התיבה מורידה הילוך אחד, שניים ואפילו שלושה ומנצלת את כל הטוב שהמנוע הזה יודע לספק. יחסי ההעברה מחולקים היטב ושומרים את המנוע בתחום היעיל שלו כל הזמן ורק ההילוך השישי הוא הילוך שיוט נטו. בעומס מלא המנוע נאות לטפס לתוך התחום האדום והצליל שהוא מייצר מתגבר עם העליה בקשת הסל''ד, חודר לתא הנוסעים ותורם לתחושה הספורטיבית הכללית שהוא משדר. מצד שני, לא חייבים לנעוץ בו דורבנות, ניתן לנצל את יכולותיו לצרכי שיוט נינוח בין אם מדובר בתשעים קמ''ש חוקיים או כפול מזה. הנוחות הבין עירונית גבוהה מאוד, הוולוו מנהלת את ההתמודדות מול מפגעי הכביש השונים ביעילות ורק שברים חדים מאוד וגבוהים מאוד יצליחו להסתנן אל ישבני הנוסעים הספונים במושבי העור המפנקים.
כשנוטשים את האוטוסטרדה ופונים אל החומר המפותל אנחנו פוגשים שוב בהתנהגות המצוינת של הוולוו. היא לא מרגישה לרגע כמו SUV במשקל של שני טון פלוס. התנהגותה מאוזנת וניטראלית, היא פונה בהחלטיות, מרסנת את העברות המשקל ולא גורמת לך להרגיש לרגע כי מעשים אלה לא יאים לה. ההגה, בעל התגבור המשתנה בהתאם למהירות שומר על משקל נכון לאורך מגוון רחב של שימושים, מהיר, ישיר אך לא מככב בהיזון החוזר שהוא מספק. המנוע בגרסה זו מגלם שותף מושלם גם לפעילות מהסוג הזה, דוחף את ה-XC מפניה לפניה ומעמיד אתגר רציני בפני הבלמים. אלו מצידם, עומדים במעמסה (למרות חוסר לינאריות קל) וגם לאחר נסיעה ארוכה תוך שימוש אינטנסיבי בבלמים, לא איבדה הדוושה ממהלכה או עוצמתה. נהיגה מסוג זה ב-XC היא חוויה מתגמלת ומהנה כאחד.
בשוק הביתי של וולוו ובשוק היעד העיקרי של ה-XC90 ישנה חשיבות גבוהה ליכולות התנועה הן על העפר והן בשלג, לכן, בגרסה הזו מותקן הדור השלישי של מערכת ההאלדקס. בדור החדש, מערכת השליטה האלקטרונית דואגת לחיבור מיידי של הגלגלים האחוריים בתחילת הנסיעה ומשחררת אותם במידה והיא אינה מזהה מצב של איבוד אחיזה. הבדל נוסף לעומת הדור הקודם הוא הלחץ ההידראולי שנשמר באופן קבוע במצמד ההאלדקס, ומקצר משמעותית את זמן התגובה שלו. נסיעה בשבילים מהודקים או שבילי דיונות תחוחים היא פעולה שלא דורשת מחשבה מרובה על סיפונו של ה-XC. הריסון המצוין של תנודות הגוף, מרווח גחון של 22 ס''מ והמנוע החזק מאפשרים שיוט מהיר ונשלט. העדר דחיפה קבועה מהגלגלים האחוריים יתבטאו בתת היגוי בפניות מהירות, אך בקרות היציבות והמשיכה המתקתקות ללא הרף ומבטיחות שמירה על הנתיב. כניסה לשטח קשה יותר, הפרה את הנסיעה הנינוחה כשהכיול הקשיח של מתלי הוולוו, שהסב לנו הנאה רבה בכביש, סירב לסנן את את המשטח הקשה, השבור והסלעי עליו נסענו. הרכב הזה לא תוכנן בכדי לצלוח מסעות עבירות קשוחים אבל היכולת לנהיגת שטח טכנית קיימת. כל שנדרש על מנת לתקל מכשולי עבירות, הצלבות וטיפוסים הוא ללחוץ בעדינות על דוושת התאוצה ולא לעזוב, תוך שהמערכת מתמודדת עם המכשול, מתקתקת, מושכת והמכשול מאחורינו. כמו שהדגימו לנו הגרסאות הקודמות של ה-XC למרות שלא יועדה לכך יכולה הוולוו גם לאתגרי עבירות ממוצעים.

שתילת מנוע V8 קל, חזק ומתקדם בחרטומה של ה-XC, לא פגם באיזון הכולל של הדגם, להפך. ההתנהגות המעולה נשארה כשהיתה, היא נוחה ומעודנת לנסיעה, תא הנוסעים מעוצב להלל ובנוי לתלפיות וכל זה באותה אריזה מהודקת,בטיחותית ובעיצוב המזוהה עם היצרן השבדי. הגרסה הזו מתעלה בזכות המנוע הנמרץ והממריץ הזה אבל לא רק בזכותו. תיבת ההילוכים המשודכת אליו מדגישה את יתרונותיו וחוברת אליו ליצירת יחידת כח רבת יכולת. תחום השטח לא נזנח, וולוו והאלדקס משפרים בעקביות את מערכת ההנעה הכפולה שלהם ומשפרים את היכולות שלה בשטח קשה.
כשמחירה של גירסת ה-V8 עומד על 542,000 שקלים ומחירה של גירסת ה-4.4 V8 של הב.מ.וו X5 הוא מעל ל-700,000 ברמת אבזור מקבילה ל-XC90, הוולוו על כל מעלותיה ועם הפרש מחיר שכזה היא בהחלט מתחרה ראויה.

* המחירים בכתבה נכונים לינואר 2008