לכל אחד יש את הזיכרון שלו מיום ירושלים. לי אישית צירוף מילים אלו מזכיר אוטומטית את מערכון 'חתונת הדמים' של הגשש החיוור. לכלה קוראים 'עצמאותה' מהסיבה שנולדה ביום העצמאות, דבר שמביא את החבר'ה לפליאה. הפאנץ' מגיע בדמות מילותיו של גברי לוי "אני נולדתי ביום ירושלים אז צריך לקרוא לי 'יהורם גאון'?!..." אבל מגזין מוטורי היננו ובמכוניות עסקינן. לכן פנינו לבדוק מה האסוציאציות המוטוריות שעולות לנו, חובבי הרכב באשר הם, עם השמע שמה של עיר הקודש.

העיר ירושלים תזכיר לצעירים בעיקר את הפקת הענק של ניר ברקת הקרויה פורמולה-ירושלים. מופע שגרם ללא מעט ספקנים לאכול את הכובע – ואני בינם. בקיץ שנת 2013 נערך הפנינג מוטורי ברחובות ירושלים, מופע ברמה בינלאומית. הרחובות נסגרו, אופנוען פעלולים הגיע, פרארי ופורשה שהגיעו היישר ממרוצי ה-GT והפינאלה היה מכונית פרארי שעד לא מזמן התחרתה בפורמולה 1. שנה מאוחר יותר, ב-2014, הסיפור חזר על עצמו.
עולה את הקסטל
צילום: מנהל
פורמולה ירושלים. הפנינג מוטורי ברמה עולמית
לאנשי השטח שבינינו היא תזכיר את דרך בורמה. דרך עפר שבמהלך מלחמת העצמאות שימשה כציר אספקה לירושלים, שאפשר לעקוף את הדרך הראשית שנשלטה על ידי הכוחות הערביים. השם אגב, נקרא על שם דרך בורמה שהייתה ציר האספקה בין בורמה לסין במלחמת יפן-סין השנייה. דרך זו הפכה ברבות השנים ליעד לטיולי משפחות, אם רגליים ואם רכובים.
עולה את הקסטל
צילום: מנהל
הכשרת דרך בורמה בנתיב ה"סרפנטינות" למעבר של משאיות. בשלב הראשון נגררו המשאיות ע"י טרקטורים
באדיבות אוצר תמונות הפלמ"ח
אבל אין ספק שהאסוציאציה העיקרית הקשורה לירושלים קשורה לקסטל, או ליתר דיוק לעליה הארוכה והתלולה יחסית בכביש 1 שהפכה לאתגר האוטומוטיבי האולטימטיבי בישראל של שנות השמונים והתשעים. גבעת הקסטל מתנשאת לגובה של כמעט 800 מטרים, ופסגתה היתה בזמן מלחמת העצמאות נקודה אסטרטגית במהלך הלחימה על ירושלים.
שנים אחר כך, כאשר נסלל כביש 1, קטע הכביש התלול אל הפסגה הפך להיות אם כל המשפטים באשר למצבה של מכונית. מבחן ה"עולה את הקסטל?" – בווריאציות שונות כגון "באיזה מהירות היא עולה את הקסטל?", "לוקחת סובארו בקסטל?" וכו' – הפך לאמת מידה באשר לעוצמת מנועה של מכונית ומצבה הכללי. ותתפלאו, יש עדיין כאלה שמשתמשים באמת מידה זו עד היום. אבא שלי לדוגמה. גם כשקניתי מכונית עם יחס הספק משקל של 300 כ"ס לטון הוא ניפנף את המספרים הצידה בחוסר עניין ודרש לדעת: "את הקסטל - היא עולה?"
עולה את הקסטל
צילום: מנהל
"את הקסטל - היא עולה?" כן אבא, היא עולה
צילום: דיוויד אניג'ר