ב.מ.וו מציינת השנה 100 שנים להיווסדה. במסגרת החגיגות, החליטו אנשי ב.מ.וו לנסות ולחזות כיצד יראו המכוניות בעתיד הרחוק, על סמך השינויים הצפויים בכלכלה ובחברה האנושית.
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
בניסיון לענות על השאלה כיצד תיראה הניידות האישית (בניגוד לציבורית) בעתיד, גיבשו אנשי ב.מ.וו שש השערות מרכזיות. השערות אלו שימשו כהנחות יסוד עליהן התבססו המהנדסים בבואם לבנות את מכונית העתיד. לצד התייחסות לשימוש בטכנולוגיות "פשוטות וידידותיות למשתמש" לקחו אנשי ב.מ.וו בחשבון צורות חדשות של ניידות אישית. הטכנולוגיות יאפשרו תפעול טבעי ואינטואיטיבי של אותם אמצעי התחבורה – וכל זה בגיבוי ממשקי תקשורת דיגיטלית בין אנשים, מכונות ותשתיות ברמה אחרת מהמקובל כיום. כמו כן, ישנה התייחסות גם לאחריות על איכות הסביבה – בין אם מדובר על רמת פליטת המזהמים של מערכות הנעה של כלי התחבורה, ובין אם מדובר על פליטת המזהמים במהלך הייצור, אצל ב.מ.וו עצמה ואפילו אצל ספקי המשנה שלה.
על מנת להמחיש את הרעיונות, הציגה ב.מ.וו שלושה דגמי קונספט המבטאים את הרעיונות – אחד מהם נושא את הסמל של ב.מ.וו, בעוד ששני הדגמים הנוספים שייכים לשתי החברות הבנות: דגם אחד למיני ואחד ודגם אחד לרולס-רויס. כל הדגמים, אגב, נקראים "חזון 100 השנים הבאות" – ללא תלות בשם המותג, אך עם רעיון שונה בין דגם לדגם.
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
ב.מ.וו – כמוני הוא כמעט כמוך
בדגם של ב.מ.וו ניתן דגש על בניית אופי חדש של נהיגה. הרעיון – המכונית תלמד את סגנון הנהיגה של הנהג, באמצעות טכנולוגיה בשם Companion, עד לרמה שתנסה לחנך את הנהג. אולם, גולת הכותרת היא טכנולוגיית ה-Alive Geometry, שמטרתה להביא למצב שבו הנהג שולט במכונית "כשם שהציפור שולטת במעופה", לא פחות. הרעיון הוא למידה של מצב התנועה יחד עם למידת התנהגות הנהג ברמה דקדקנית במיוחד. בהתאם לכך, המערכת תוכל להתכונן ולהגיב לאירועים שעתידים להתרחש בדרך וליצור תגובה מתאימה של הרכב בהתאם למצב התנועה ולכישורי הנהג. עוד דבר – רכב הקונספט של ב.מ.וו יוצר באמצעות מדפסת תלת-ממדית והוא עשוי מחומרים ממוחזרים ומתחדשים (כגון עץ).
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
רכב התצוגה עצמו מוגדר, על פי אנשי ב.מ.וו, כקופה ארבע דלתות. אין נתונים מלאים, אך נמסר כי רכב התצוגה הוא באורך של 490 ס"מ (כמעט כשל סדרה 5) וגובהו עומד על 137 ס"מ. בזכות העיצוב וההקפדה על פרטים מצליח להשיג מקדם גרר מדהים של 0.18cd!
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
אורבמיני
בדגם של מיני ניתן דגש לניוד עירוני וידידותי לסביבה, הלוקח בחשבון רעיון של תחבורה שיתופית. אלא שתחבורה שיתופית לא ממש מתיישבת עם ערכי בסיס של מיני, כגון התאמה האישית של הרכב ללקוח (פרסונליזציה). אם כן, הפתרון הוא שדגמי מיני העתידיים יידעו להתאים את עצמם לנהגים המשתמשים ברכב, מרמת התאמת עיצוב הרכב לטעמו האישי של כל נהג (בנפרד) ועד התאמת הגדרות התפעול של הרכב בהתאם להעדפות אישיות ותחומי העניין – והכל באופן אוטומטי לחלוטין. לצד זאת, אנשי מיני טורחים לציין כי גם בעוד 100 שנה תשמור מיני על תחושת ה"קארטינג" הכה אופיינית.
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
הבית של רולס רויס
כמו במיני, גם בחזון של רולס-רויס ניכר הרצון לשמר את ערכי המותג – "נוחות יוצאת דופן", "נסיעה חסרת מאמץ" ו"מקדם הגעה מרשים" – גם בעתיד הרחוק. וכמובן שכאן אף אחד לא מדבר על תחבורה שיתופית, כיאה למעמד המותג והלקוחות האריסטוקרטיים.
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
לפי הודעת רולס-רויס והתמונות, היעד הסופי הוא למעשה טרקלין יוקרתי על גלגלים. וכן, הספה המותקנת ברכב התצוגה, בה מתגאים אנשי רולס רויס, בהחלט מבהירה לאן נושבת הרוח במטה החברה בגודווד. בכלל, ההתייחסות שם לעיצוב פנים שונה מהמקובל בעולם הרכב, עם התייחסות לאביזרי הפנים כאל ריהוט.
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
בהתאם להגדרת רולס-רויס כי מדובר בשייטת תענוגות, כאן לא יידרשו הלקוחות לתפעול של המכונה כלל – ולראייה, אין כאן לא הגה ולא דוושות, אלא רק מסך ענק. מה שכן יידרשו הנוסעים לעשות הוא להקשיב להנחיותיה של אלינור – המקבילה הרולס-רויסית של סירי, ה"עוזרת האישית" של אייפון. השם אלינור לא נבחר במקרה – זה שמה של הדמות שנתנה את ההשראה לפסלון המפורסם שמפאר את חרטומן של מכוניות רולס-רויס. באמצעות בינה מלאכותית, תדע אלינור לייעץ לבעליה הנהגים (או שמא הנוסעים?) בנושאים שונים, מהתאמת מסלולי נסיעה ויעדים בהתאם להעדפות אישיות ועד ניהול לוחות זמנים ובעיקר – היא "תדאג" למלאכת הנהיגה.
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל
לגבי כל היתר, יש מעט מאוד מידע טכני – בכל זאת, מדובר בקונספט שבא להעביר מסר ולא בדגם מוכן לייצור. בינתיים, מכונית התצוגה מתפרשת לאורך של 590 ס"מ ומתנשאת לגובה 160 ס"מ – נתון דומים, פחות או יותר, לאלו של הפאנטום הנוכחית. באופן משעשע, אנשי רולס רויס יודעים לספר כבר היום כי בעוד מאה שנים כבר לא יונעו דגמי רולס רויס על ידי מנועי V12, אך לא יודעים להגיד איך כן...
העתיד על פי ב.מ.וו – כך נראה בעוד 100 שנה
צילום: מנהל