סוף פרשת הדיזלגייט? חברת פולקסווגן הגיעה להסכם פשרה מול הרשויות האמריקאיות בנוגע לפיצויים שעליה לשלם לאור ממצאי פרשת מנועי הדיזל המזהמים. חבילת הפיצויים, בהיקף של 15.6 מיליארד דולר, כוללת תשלום פיצויים ללקוחות, לצד תשלומי כספים לשלטונות האמריקאיים. הסכם הפשרה כפוף לאישור בית המשפט, שידון בהצעה ב-26 ביולי.
פרשת הדיזלגייט – הושגה פשרה מול הממשל האמריקאי
צילום: מנהל
במסגרת ההסדר, שנחתם מול גורמי הממשל הפדרליים בארה"ב וגם מול תובעים פרטיים, סוכם כי חברת פולקסווגן תקנה בחזרה מכוניות תמורת תשלום במזומן, או תפסיק את עסקת החכירה – ולצד זאת, יקבלו הלקוחות גם פיצוי כספי במזומן על עוגמת הנפש. ערך המכוניות ייקבע לפי שוויין במחירון ספטמבר 2015, לפני פרוץ הפרשה. לבעלי הרכב תהיה הזכות לבחור להישאר עם הרכב - בתקווה שפולקסווגן תצליח לפתח תיקון לבעיה (כך שהמנועים יעמדו בתקנות הזיהום מבלי לרמות). גם אם יבחרו במסלול זה, תישאר לבעלי הרכב הזכות לחייב את פולקסווגן לקנות אותו בהמשך. ההסדר, יש לציין, מתייחס בשלב זה אך ורק לכלי רכב בעלי מנועי 2.0 ליטר דיזל – הן של פולקסווגן (460,000 כלי רכב) והן של אודי (15,000 כלי רכב), ולא נוגע לבעיות שעלו בנושא זיהום האוויר של מנועי ה-V6 בנפח 3.0 ליטר.
פרשת הדיזלגייט – הושגה פשרה מול הממשל האמריקאי
צילום: מנהל
בשלב זה, לא ברור מה יהיה על פולקסווגן לעשות עם המכוניות שתרכוש בחזרה - האם תאלץ לגרוט אותן, או שתורשה למכור אותן בדרך זו או אחרת.
כאמור, סכום הכסף של עסקת הטיעון הזו לא יינתן רק ללקוחות, אלא גם לרשויות האמריקאיות. מעבר לתשלומים עבור הוצאות המשפט, חברת פולקסווגן תידרש להקים ולממן קרנות, למשך עד עשר שנים, שתהיינה מיועדות לתיקון הנזקים האפשריים שנגרמו כתוצאה מזיהום היתר של מכוניות הדיזל, לצד פעילות להגברת המודעות לזיהום אוויר בקרב הציבור האמריקאי ופיתוח טכנולוגיות הנעה לא מזהמות.
פרשת הדיזלגייט – הושגה פשרה מול הממשל האמריקאי
צילום: מנהל