בצמוד להנהלת מאן במינכן נמצאים אחדים ממפעלי החברה המייצרת משאיות ואוטובוסים. אחד מהם מייצר את הסרנים המניעים את הכלים הנ"ל ("סרן חי"). למאן מפעל נוסף לסרנים לא-מניעים.
 
המפעל מייצר סרנים רגילים, סרנים עם הפחתה טבורית – היעילים במיוחד לעבודות שטח – וגם תיבות העברה למשאיות עם הנעה כפולה. במסגרת מפגש של חברת מאן עם עיתונאים ביקרנו גם במפעל הזה.
 
איך עושים סרנים גדולים. בגדול
צילום: מנהל 
 
מספר מספרים מחכימים
המפעל מייצר בין 90,000 ל-110,000 סרנים בשנה – 65% מהם רגילים (היפואידים), השאר עם הפחתה טבורית. כלומר, פס הייצור מוציא סרן מורכב כל דקה לערך. בהינתן העובדה שבכל סרן 1000 חלקים, מדובר ביעילות מרשימה מאוד. תהליך ההרכבה נמשך שעה, וכולל כמובן הרבה מכלולים שהורכבו קודם. תהליך הצביעה ארוך בהרבה ונמשך שלוש שעות.
 
איך עושים סרנים גדולים. בגדול
צילום: מנהל 
 
זהו מפעל ענק. שטחו 40,000 מ"ר, כאשר 75% ממנו מוקדשים לייצור, השאר להרכבה. באגף הייצור 200 מכונות עדכניות מפוקחות מחשב, ואנשי מאן גאים מאוד ברמת הדיוק שהם מגיעים אליה בזכותן. בנקודה אחת בסיור, מוקמו חלקים דומים של סרן מניע – אחדים מאודי קוואטרו, אחרים מהסרן המשרת את המשאית הכבדה של מאן, TGS (מאן, כמו אודי, היא חלק מקונצרן פולקסווגן). גלגל השיניים העיקרי בסרן המניע, שוקל באודי 3 ק"ג; בסרן המשאית הוא 34 ק"ג. רמת הדיוק הנדרשת, העומדת על מיקרונים, זהה – והמשמעות היא הרבה יותר עבודה לחלק. הדרישות ממכלולי משאית – עמידה בעומסים כבדים ואורך חיים לקראת מיליון ק"מ – מכתיבות הקפדה היסטרית על האיכות.
 
איך עושים סרנים גדולים. בגדול
צילום: מנהל 
 
 
החברה בודקת את איכות החלקים גם במדידות רגילות, אבל גם בהתאמה לחלקים אחרים ובפעולה. תהליך ייצור שבמאן גאים בו מאוד הוא תהליך התכה שממנו יוצאים חלקים שאינם מדויקים באופן מוחלט – כדי שעם תהליך ההקשחה הם יתכנסו למידות המדויקות הנדרשות. בעניין זה, ציין האיש המלווה של מאן כי החברה פועלת בשת"פ עם גופים אקדמיים בתחומי החומרים והרובוטיקה.
 
איך עושים סרנים גדולים. בגדול
צילום: מנהל 
 
תחושות ורגשות
רמת הניקיון מרשימה, עם רצפה ומכונות בוהקות. היעילות הגבוהה מושגת, כך נראה, תודות להשקעה רבה מאוד בהנדסת אנוש – התאמת פעולת ההרכבה והמכונות המסייעות לאנשים בפס הייצור. חלק מפעולות ההרכבה נעשות באמצעות רובוטים, ורכב אוטונומי-חשמלי נוסע במרחבי האולם הענק באופן שוטף. בייצור, חלק גדול של העבודה הוא למעשה ניטור המכונות ובדיקת איכות.  
 
וידאו: