קטגוריה: רכבי פנאי קטנים
מתחרים: פיג'ו 2008, שברולט טראקס, הונדה HR-V, רנו קפצ'ור
אופל מוקה, כמו בן דודו שברולט טראקס, הוא חלק מגל "קוטלי הג'וק" שהגיח לעולם ב-2012 והגיע לכאן שנה מאוחר יותר. המוקה מציע ממדים גדולים יחסית לקטגוריה ואת המנועים החזקים ביותר בקבוצה. עכשיו, ארבע שנים לאחר שהוצג, הוא זוכה למתיחת פנים וגם לתוספת האות X לשם הדגם.
אופל מוקה X – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
אות זאת תסמל מעכשיו את כל רכבי הפנאי של אופל, ויהיו, כך מבטיחים לנו אנשי אופל, לא מעט – ובקרוב. כנראה שההצלחה של המוקה (מעל 600,000 יחידות מאז תחילת הייצור) פתחה להם את התיאבון. בתפריט: תחליף-פנאי למריבה (כנראה בקטגוריה הקומפקטית) ואנטרה חדשה.
נראות ועיצוב
אומנם מדובר במתיחת פנים קלה יחסית, בה רוב חלקי הפח נותרו ללא שינוי, אך החרטום עודכן והמראה שהתקבל לא רק שמיישר קו עם המראה המשפחתי החדש של אופל, אלא גם נראה מודרני ואלגנטי לכשעצמו. המוקה היה רכב פנאי יפה – ונשאר רכב פנאי יפה.
אופל מוקה X – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
פנים הרכב
בסביבת הנהג נעשה השינוי הגדול ביותר במתיחת הפנים. הקונסולה עתירת הכפתורים, שאותה לא ממש חיבבנו, הוחלפה באחרת, הדומה לזו שפגשנו באסטרה החדשה: מסך מגע שאחראי לתפעול רוב המערכות – וכמו באסטרה, יגיע בתצורתו המקורית לארץ – וכפתורים נוחים לתפעול במערכת המיזוג. פרט לאלה, כמעט ואין כפתורי תפעול, והתוצאה נאה ואלגנטית בהרבה מאשר עד כה.
רכבי המבחן היו ברמת אבזור גבוהה, כולל מושבי עור ודיפון עור לחלק מהדשבורד. גימור זה לא יגיע ארצה, גם לא ברמת האבזור הגבוהה – וכך גם המפתח החכם, וזה כבר חבל. שאר החומרים בתא הנוסעים נותרו כמו שהיו לפני מתיחת הפנים – בסדר בחלק מהמקומות, פשוטים וקשיחים באחרים; לא שונה מהמקובל היום בקטגוריה.
אופל מוקה X – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
מרחב הפנים לא השתנה – יש שפע מקום לאורך ולגובה, מלפנים ומאחור, אבל הרוחב מזכיר שבכל זאת, מדובר ברכב היושב על פלטפורמה של סופרמיני. תא המטען מציע נפח טוב ומבנה יעיל.
נוחות
על כבישי סקוטלנד המוקה X עשה רושם מעודן ונוח יותר מאשר המוקה שלפני מתיחת הפנים, אך אנשי אופל התעקשו שלא השתנה דבר בתחום כיול המתלים, ומדובר בדיוק באותם קפיצים ובולמים. הם נחושים שגם בידוד הרעשים לא שופר – מלבד שיפור קליל במקדם הגרר (מ-0.36 ל-0.35), מה שעשוי להשפיע על רעשי הרוח. ייתכן וההבדל נעוץ בהבדלים כלשהם בין גרסת הדיזל הידנית אותה פגשנו בסקוטלנד לבין גרסת הבנזין האוטומטית בה נהגנו בארץ. נחכה למבחן המקומי ונראה.
אופל מוקה X – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
התנהגות ובטיחות
עם יחידת הנעה שונה, צמיגים אחרים ועל כבישים צרים ורטובים, ההתרשמות מהמוקה המחודש בתחום ההתנהגות אינה ממש רלוונטית לישראל. מה שכן רלוונטי הוא שההגה עדיין צמיגי לתחושה סביב המרכז, והבלמים משלבים עצמה טובה עם לינאריות ותחושת דוושה טובה.
תחום הבטיחות, לעומת זאת, שופר משמעותית עם קבלת מערך 'אופל איי', אלא שכאן מדובר במערך הפשוט יותר, כמו זה הנמצא בקורסה, ולא במתקדם יותר שפגשנו באסטרה. מערך הבטיחות יודע להתריע על מרחק קצר מדי מהרכב מלפנים ועל סטיה מנתיב (אבל לא לבלום או להפנות את האוטו למרכז הנתיב); "מגבלות הפלטפורמה", לדברי מנהל הפרויקט. האופל-איי גם קוראת שלטי מהירות ומציגה אותם על לוח המחוונים ויודעת לעמעם אוטומטית את האורות. ברכבי ההשקה הותקנו פנסי לד (אבל לא מטריקס) - בארץ נקבל כנראה פנסי הלוגן.
אופל מוקה X – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
מנוע וביצועים
לצערנו, החידוש הרלוונטי עבורנו – מנוע הבנזין טורבו 1.4 ל', 152 כ"ס עם התיבה האוטומטית החדשה וההנעה הכפולה – לא היה זמין בהשקה. אבל כן התאפשר לנו להתרשם מההנעה הכפולה, וזו הפגינה יכולת טובה מאוד על שבילי עפר שהיו חלקלקים מהגשם, עם העברת כוח יעילה לאחור (עד 50%) בעת הצורך.
גרסאות ההנעה הקדמית, שימשיכו להוות את עיקר המכירות בארץ, נשארות עם יחידת ההנעה הנוכחית: מנוע טורבו בנזין 1.4 ל', 140 כ"ס.
סיכום
אופל מוקה המחודש נאה יותר מבחוץ, אלגנטי ופשוט יותר לתפעול מבפנים, ועדיין אחד המרווחים בקבוצה.
אסי שמלצר, יו"ר שלמה אחזקות, שליווה את ההשקה, הצהיר כי המחירים של הגרסה המחודשת יישארו דומים לאלו בהם מוצע המוקה כיום – משמע בקצה העליון של קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. אבל, עם תוספת אבזור הבטיחות המתקדם, המוקה X משפר את האטרקטיביות שלו מול המתחרים.
אופל מוקה X – מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל