קטגוריה: פנאי גדול

גרסה: לימטיד פרמיום 4X4

מתחרים בולטות: פורד אדג', שברולט טראוורס, ג'יפ גרנד-צ'ירוקי, טויוטה לנד-קרוזר

מחיר הגרסה הנבחנת: 360,000 שקלים
 
 
 
עוד לפני שידענו לומר SUV , כבר היה האקספלורר של פורד, שהוצג ב-1990, להיט מכירות גדול. אחרי 26 שנים, שבעה מליון כלים וחמישה דורות, פורד כבר אמונה על הנוסחה.
 
הדור החמישי, שהוצג ב-2011, עשה את השינוי הגדול בתולדות הדגם. הוא נטש את שלדת הסולם וההנעה האחורית לטובת מרכב אחוד והנעה קדמית בבסיסה. למעשה, הוא נשען על פלטפורמה שפותחה בוולוו. לאחרונה הוא עבר מתיחת הפנים שהביאה גם מנוע ארבע צילינדרים מוגדש גדול מבעבר (2.3 ל'), והצגת מהדורת פלטיניום מפוארת שמצוידת בגרסה כפולת מגדשים למנוע ה-3.5 ל' (עד אז רק הוא הוצע רק בספורט). עם זאת הגרסה המיובאת לארץ נותרה עם מנוע ה-3.5 ל' המוכר.
 
פורד אקספלורר
צילום: אלי שאולי 

עיצוב ונראות
חיצונית שמרו בפורד על המרכיבים העיקריים המוצלחים של הדור החמישי, אבל שבכה כוחנית יותר, ופגוש אגרסיבי יוצרים מראה שרירי משמעותית מבעבר. תאורת לד חדשה מלפנים ומאחור מסייעת לתחושה המודרנית.האקספלורר היה ונותר שופע נוכחות.

פנים הרכב
בתא הנוסעים העדכון קוסמטי והשינוי הגדול בו נובע מהחלטת היבואן להביא כעת גם את גרסאות הבסיס ברמת הגימור הגבוהה - לימיטד. זה כנראה יוצר את השינוי המהותי במקצה השיפורים.
 
גרסת ההנעה הקדמית הבסיסית (300,000 שקלים) כבר אינה נראית פשוטה. היא דומה במראה לכפולת ההנעה ושופעת ציוד כמעט כמוה, עם בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, מצלמות היקפיות, תאורת אווירה משתנה, עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים (המאווררים), להגה ולדוושות, ניטור שטחים מתים ותנועה צולבת מאחור, ותפעול חשמלי לדלת האחורית ולקיפול המושבים מאחור.
 
בגרסת הביניים (330,000 ש') מתווספים גג זכוכית, בקרת שיוט אדפטיבית, והתרעה על תאונה. השפע מגיע לשיאו בכפולת ההנעה שבחנו (360,000 ש') שמוסיפה עיסוי במושבים, חיישני חניה היקפיים (עצבניים מדי), חניה אוטומטית (כעת גם ניצבת למדרכה) וחגורות בטיחות מתנפחות מאחור (לא כולם אהבו אותן). המחוונים נראים מעט פשוטים אבל קריאים.
 
תנוחת הנהיגה נאותה, מאחור המרחב טוב ואפילו בשורה השלישית ניתן לדחוק מבוגר במידה ממוצעת (וגם שם יש פתחי מיזוג). מוזר עם זאת שרק המושב הימני בשורה המרכזית מתכוון למרחק, מאידך טוב לדעת שבכל מצב נותר מקום למטען.
 
פורד אקספלורר
צילום: אלי שאולי

נוחות נסיעה
האקספלורר המחודש עדיין מציע כיול מתלים נוקשה מהצפוי ברכב אמריקאי, אבל התחושה היא שמשהו בכל זאת שופר בנוחות ובניהוג. אבל הרכב עדיין משדר תחושה "עסוקה" מדי על שיבושים, בייחוד בעיר (וגם מקרקש לעיתים) ויש גם מעט רעשי כביש. עם זאת, ריסון התנודות טוב לרכב כה גדול, ומחוץ לעיר הוא נעים למדי.

התנהגות ובטיחות
הקשיחות מסייעת לתחושה יציבה וצפויה גם בכבישים מפותלים. מימדי הענק דורשים הסתגלות, בייחוד בעיר וכך גם ההגה שקיבל יותר משקל מבעבר אך עדיין אינו מדויק במיוחד. זה אינו רכב דינאמי ומעדיף הפנית הגה נחושה בפניות. ועדיין מערך ההנעה הכפולה עושה עבודה טובה ותחת עומס מסייע להידוק הקו ביציאה מהפניה. הוא גם מרסן היטב את לוחמת ההגה בהאצות ומונע יללות צמיגים מיותרות. הבלמים תפקדו באופן נאות.
 
מבחינת ציוד בטיחותי הרי שכבר לגרסה הרגילה ניטור שטחים מתים ותנועה צולבת מאחור ומצלמות היקפיות. לגרסה שבחנו בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על תאונה עם סיוע בבלימה וגם חגורות בטיחות מתנפחות מאחור. לא מושלם (חסרה לנו, למשל, מערכת שמירת נתיב) אבל בהחלט יותר מהמקובל.
 
פורד אקספלורר - מבחן דרכים (הנעה כפולה, 290 כ
צילום: אלי שאולי

מנוע וביצועים
הגרסה המקומית נותרה כאמור עם מנוע ה-V6 בנפח 3.5 ל' (290 כ"ס) שמשודכת לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. האקספלורר אמנם כבד ומגודל, אבל כח לא חסר לו. נכון, היינו מצפים לתיבת שמונה הילוכים ברכב ברמת המחיר הזו, אבל למעט מקרים נדירים התיבה מתפקדת באופן חלק ונעים ופעולת המנוע שקטה. אפשר גם להסתייע במצב הידני, עם הפקדים החדשים שנוספו מאחורי ההגה.
 
כנראה שלטובת החיסכון, תגובות התיבה מאופקות והיא נוטה לשמור על ההילוך בו היא נמצאת (בייחוד כשהיא בהילוך גבוה). ולמרות זאת, על חיסכון בדלק קשה לדבר - בשיוט נינוח אולי תראו 9.5 ק"מ לליטר על צג מחשב הדרך, אבל בתנאים מציאותיים יותר תגלשו לכיוון ה-7.5 ק"מ לליטר.
 

תמורה
אין ספק שרוב הלקוחות בתחום המחירים הזה (360,000 שקלים) אוהבים שלעסקה יתלווה גם סמל של מותג יוקרה נחשק. אבל איכשהו האקספלורר הצליח לחלוף על מכשול זה ולזכות להצלחה בזכות האווירה היוקרתית שהוא מציע ורמת הציוד המאוד עשירה. כמובן שגם הנוכחות הבולטת מסייעת לו לזכות למעמד שונה מרוב דגמי פורד בארץ. כל זה אומר שהוא יתאים מאוד למי שאוהב את הניחוח והמידות האמריקאיים וחפץ בשבעה מקומות. במקרה זה, 'אמריקאי' אינה מילת גנאי.
 
פורד אקספלורר
צילום: אלי שאולי