לנד רובר מציגה דיסקברי חדש לחלוטין, 12 שנים אחרי הפעם האחרונה שעשתה זאת (הדיסקברי 3 הוצג ב-2004. דיסקברי 4 הוא עדכון רציני ולא דגם חדש לחלוטין). הדור הקודם סימן מהפך תפישתי ומיתוגי – נטישה של הסרנים החיים, שבעה מושבים, ומחיר של קטגורית הפרימיום. ונראה שלנד-רובר עושה זאת שוב: הדיסקברי החדש גדול ומתקדם מאי פעם, עם עיצוב שונה לחלוטין משל הדגם המוחלף – וסימני שאלה לגבי יכולת השטח.
לנד רובר דיסקברי החדש – מטפס על הרי הטכנולוגיה
צילום: מנהל
כאמור, הדיסקברי החדש נראה שונה לחלוטין מקודמו. את ההופעה הקופסתית הכל-כך אופיינית לדגמי הדיסקברי לדורותיהם, מחליף מראה מעוגל ובולבוסי ברוח הדיסקברי ספורט. פה ושם נשמרו פריטי עיצוב מסורתיים - המדרגה בגג (שהפכה לתפיחה סמלית), חיפוי הזכוכית בצדי הגג (שהפכו סמליים, וכעת נראים כ'נוזלים' מגג הזכוכית של החלק האחורי) ומיקום לוחית הרישוי על גבי הדלת האחורית המוסט לשמאל (לזכר הגלגל הרזרבי שהותקן על גבי הדלת האחורית, בעבר הרחוק). התוצאה אמנם מודרנית, אבל מאבדת את הקשר עם דגמי העבר של הדיסקברי בעלי העיצוב הייחודי.
מידותיו של הדיסקברי נחשפו רק בחלקן. ממד האורך הינו 497 ס"מ – ארוך ב-14 ס"מ מאשר בדגם היוצא – ובסיס הגלגלים ארוך ב-3.5 ס"מ (כעת 292 ס"מ). הדיסקברי 5 מעט נמוך יותר (184.5 לעומת 188.5) והוא גם מעט צר יותר, אם כי לא נמסר בכמה (הרוחב כולל המראות דווקא גדל בשני ס"מ).
לנד רובר דיסקברי החדש – מטפס על הרי הטכנולוגיה
צילום: מנהל
אבל השינוי המשמעותי ביותר נעשה בגזרת המשקל – שצנח בלא פחות מ-480 ק"ג! את ההישג הזה ניתן לייחס לשימוש הנרחב באלומיניום במרכב, בדומה לריינג' רובר וריינג' רובר ספורט, איתם חולק הדיסקברי פלטפורמה. כעת עומד המשקל (ההתחלתי) על 2099 ק"ג סבירים בהחלט.
סביבת הנהג מודרנית למראה, ודומה בעיצובה לזו של הריינג' רובר. גם כאן, כמו העיצוב החיצוני, הרושם הוא יותר אלגנטי מתכליתי, ונוטש את הקשר לדגמי העבר. אבל אנשי לנד רובר טוענים ששמרו על תנוחת הנהיגה השלטת המאפיינת את דגמי לנד רובר. חלל תא הנוסעים אמור להיות שימושי לא פחות מאשר יוקרתי - כך, למשל, ניתן יהיה למצוא בתא הנוסעים עד 9 (!) שקעי USB, מושבים בעלי מנגנון קיפול חשמלי הניתנים לשליטה מרחוק באמצעות הסמארטפון וכן צמיד אטום למים המאפשר את פתיחת הרכב – פטנט אותו פגשנו כבר ביגואר F-Pace.
לנד רובר דיסקברי החדש – מטפס על הרי הטכנולוגיה
צילום: מנהל
מנגד, את דלת תא המטען המפוצלת, שחלקה התחתון יצר משטח ישיבה, מחליפה דלת אחת גדולה (הנפתחת מעלה) - וה'פיצוי' על היעדר הדלת התחתונה מגיע בדמות מדף קטן (באורך 28.5 ס"מ) הנפתח (חשמלית) מתוך תא המטען כדי לאפשר פיקניק בשטח או ישיבה נוחה (מתברר שזה פופולארי במחוזות מסוימים). מעבר לכל אלו, הדיסקברי יציע גם את האביזרים המקובלים – מסך מגע ("10) המאכלס ממשקי 'קארפליי' או 'אנדרואיד אוטו' וכן מערכות בטיחות מתקדמות, כדוגמת בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אקטיבית, למשל.
מעבר לכך, ישנם חידושים בכל הקשור לגרירת מטען – לצד מערכת ניהוג אוטונומית בנסיעה לאחור עם נגרר, תוצענה לראשונה בדיסקברי מערכת לבדיקת יחידות התאורה של הנגרר מבחוץ, מערכת למדידת המשקל המועמס על הנגרר וכן יכולת כיוון גובה הרכב מבחוץ, לטובת שיפור נוחות חיבור ופריקת הנגרר מהרכב.
לנד רובר דיסקברי החדש – מטפס על הרי הטכנולוגיה
צילום: מנהל
הדיסקברי יוצע בהשקה עם ארבעה מנועים – שלושה דיזל ואחד בנזין – המגיעים מהמצאי הקיים של יגואר-לנד רובר, ולא מסדרת המנועים החדשה שהוכרזה לאחרונה. מנוע הבסיס הוא דיזל בנפח 2.0 ליטר, והוא יוצע בשני הספקים – 180 כ"ס ו-240 כ"ס. מעליו יוצע דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר, עם 258 כ"ס ובפסגת ההיצע – בנזין V6 בנפח 3.0 ליטר עם 340 כ"ס. כל המנועים מוצעים עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית-פלנטרית (ZF) המעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים, כבדור הקודם. בגרסת הדיזל V6, למרות ההספק הזהה ובזכות הדיאטה, נרשם שיפור משמעותי במדד התאוצה ל-100 קמ"ש, עם צמצום של 1.3 שניות, ל-8.1 שניות.
ומה עם השטח? מצד אחד, קפיצי אוויר ומערכת 'טריין רספונס' הם סטנדרטיים בכל הגרסאות, זוויות המרכב כמעט שלא נפגעו (זווית בטן של 152.5 מעלות וזוויות נטישה של 30 מעלות) וכושר חציית מעברי המים שופר מהותית – 90 ס"מ, במקום 70 ס"מ עד היום. מצד שני, מרווח הגחון המקסימלי צומצם באופן מהותי מ-31 ס"מ ל-28.3 ס"מ בלבד וזוויות הגישה בכל זאת נפגעה מעט – 34 מעלות במקום 36.2 מעלות. כל הנתונים, יש לציין, מתייחסים למצב הגבוה ביותר של המתלים.
לנד רובר דיסקברי החדש – מטפס על הרי הטכנולוגיה
צילום: מנהל
אבל מה חושבים בלנד-רובר על הקשר בין שטח לדיסקברי החדש אפשר ללמוד מהעובדה שהדיסקברי החדש יוצע, לראשונה אי פעם בשושלת, בלי תיבת העברה בחלק מהגרסאות. גרסאות אלו יסתפקו בדיפרנציאל מרכזי מוגבל החלקה שיודע להעביר עד 42% מהכח לסרן הקדמי. הגרסאות הבכירות יקבלו תיבת העברה עם שני יחסי העברה, שניתן לעבור בינם במהירות של עד 60 קמ"ש. בגרסאות אלו הדיפרנציאל המרכזי ננעל לחלוטין, אבל לא ברור אם גם הדיפרנציאל האחורי ננעל או לא.
מחברת המזרח, יבואנית לנד רובר, נמסר כי הדיסקברי החדש יגיע לישראל בחודש מרץ.
לנד רובר דיסקברי החדש – מטפס על הרי הטכנולוגיה
צילום: מנהל