מגזין הרכב הגדול בשבדיה,Teknikens Värld (עולם הטכנולוגיה), פרסם תוצאות למבחן דינמי שערך לדגם החדש של טויוטה היילקס בספטמבר. המבחן הזה, הנקרא 'מבחן המוס' , כבר כמעט והפיל טויוטה היילקס אחד לפני תשע שנים – ואת מרצדס, בלי כמעט, עם הצגת A קלאס, לפני 19 שנים.
מה למוס במבחן פילונים?
מוס (Moose) הוא שמו הצפון-אמריקאי דווקא של האלק (Elk), השם הנפוץ באירופה למין הגדול ביותר של הצבי. והוא גדול: הגובה (הראש) עד 2.5 מטר והמשקל נע בין 500 ל-700 ק"ג. הכבישים ביערות שבדיה ארוכים, ישרים, העצים מאוד קרובים אליהם, ואותן חיות ענק חוצות אותם במפתיע. מבחינת הנהג, בכל אופן.
במקרה והמוס שיצא מבין העצים קרוב מדי, ובלימה בלבד לא תספיק, הפתרון הוא מעבר לנתיב הנגדי כדי לעקוף אותו ואז לחזור מיד לנתיב המקורי. כדי לבדוק את יכולת הרכב במצב כזה פותח מבחן חמיקה ממכשול הכולל מרכיבים אלה, והוא מקובל במבחני רכב בארצות הרלוונטיות כמו שבדיה, נורבגיה, רוסיה, קנדה ואלסקה.
המבחנים נעשים במהירות התחלתית של 60 קמ"ש, ואז חוזרים על הניסוי במהירות הולכת ועולה עד שמוצאים את המהירות המרבית שהרכב יכול לעמוד בה. מה שעושה אותם קשים ממבחני חמיקה ממכשול אחרים הוא הפנייה החדה שמאלה והחזרה המיידית ימינה של הרכב מהנתיב אליו פנה; קטע המעבר והמסלול הנגדי הם באורך של שליש(!!!) מהאורך המקובל במבחנים אחרים של שינוי נתיב.
המבחן הזה זכה לפרסומו בעולם כאשר בשנת 97 התהפכה בו מרצדס A קלאס, אז דגם חדש לחלוטין עבור מרצדס – מה שהביא את החברה לקרוא לריקול את 2600 היחידות שכבר מכרה, לעצור את ההזמנות, ולהתקין ב-A אבזור בטיחות משודרג באופן תקני (צמיגים וחישוקים, מוט מייצב) – והכי חשוב: להביא את ה-ESP לנחלת הכלל.
טויוטה היילקס נכשל במבחן המוס
צילום: מנהל
טויוטה היילקס פוגש במוס. שוב
המגזין השבדי ערך בספטמבר מבחן מוס שכזה לדור החדש של טויוטה היילקס, במילה: נכשל. במשפט: הטנדר כמעט התהפך, ורק מיומנות הנהג הצילה מנעה זאת.
בדיוק כמו לפני תשע שנים.
בטנדר אז, כידוע, לא היתה מערכת ESP. המבחן נערך אז עם חישוקים וצמיגים גדולים, וטויוטה, בתגובה, עצרה באירופה את מכירות ההיילקס עם גלגלים אלה.
במבחן הפעם הגיע הטנדר למהירות 60 קמ"ש (בסרטון הנתונים במיילים לשעה; הנתונים בקמ"ש מההודעה של המגזין); לאחר הפנייה שמאלה ועם החזרה ימינה – הוא החל להתהפך. התגובה של טויוטה שבדיה, התייחסה בין השאר לכך שההיילקס עמד במבחני שינוי נתיב לפי תקן ISO 3888. אלא שמבחנים אלה מאתגרים הרבה פחות את יציבות הרכב, כאמור, בשל המרחקים הגדולים יותר, שמשמעותם תמרון הרבה פחות חד.
בכל אופן, כדי להדגיש עד כמה הבעיה חמורה, הביא המגזין תוצאות מבחן כזה לעוד שישה טנדרים – והפערים גדולים במיוחד. הטנדרים האחרים נכנסו לפנייה הראשונה במהירות גבוהה יותר – בין 64 ל-68 קמ"ש – ובנוסף לא איבדו מגע עם הקרקע (פרט ל-L200 שהרים גלגל אחד ובאופן זניח יחסית).
טויוטה היילקס נכשל במבחן המוס
צילום: מנהל
כך היה טויוטה היילקס לפני תשע שנים
הטנדר נבחן עם משקל של 830 ק"ג וארבעה נוסעים (המשקל המרבי המותר הוא 1002 ק"ג) – ועם צמיגי 265/60-18. כדי לבדוק איך הטנדר מתנהג עם פחות אחיזה, הותקנו בו חישוקי "17 (צמיגים במידות 265/65) – ולמרות שהתוצאה הייתה פחות דרמטית, בגלל אובדן אחיזה, עדיין הטנדר כמעט התהפך.
וכמו שסיכם זאת המגיש: "לא מספיק טוב, אפילו לא קרוב". וזה, מציין האיש, שבע שנים אחרי ההילקס ההוא – ועם "אותו סוג של התנהגות".
מבחן המוס – תוצאות לפי הסרטון
טויוטה היילקס – 60 קמ"ש, כמעט התהפכות
דודג' ראם – 64 קמ"ש
פורד ריינג'ר – 64 קמ"ש
איסוזו די-מקס – 66 קמ"ש
מיצובישי L200ה66 קמ"ש, הרמת גלגל קטנה
ניסאן נבארה – 68 קמ"ש
פולקסווגן אמארוק – 68 קמ"ש
מחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, נמסר כי תוצאות המבחן אינן רלוונטיות לשוק הישראלי, משום שההיילקס הנמכר בארץ מגיע במפרט מתלים וצמיגים שונה.