כולנו מכירים את המשפט שנאמר לעיתים על מכוניות מהעבר: "כבר לא מייצרים דברים כאלה היום". ובכן, ביגואר קלאסיק, מחלקת שחזור המכוניות הקלאסיות של יגואר, החליטו לאתגר את המשפט הזה, ודווקא כן לייצר דברים כאלה היום.
יגואר קלאסיק הכריזה לפני מספר ימים על ייצורן של תשע יחידות חדשות של הדגם XKSS שיוצר ב-1957. ההחלטה על בנייתן של אותן תשע יחידות חדשות, שישים שנה אחרי, מגיעה מסיפור לא גמור מהעבר.
יגואר קלאסיק מציגה: XKSS – חדשה מהמפעל
צילום: מנהל
המנצחת הגדולה
יגואר D טייפ, שיוצרה מ-1954, התחרתה בלה מאן כבר באותה שנה וזכתה במקום השני. בכל שלוש השנים שלאחר מכן ניצחה בלה מאן, וב-1957 זכתה בכל ארבעת המקומות הראשונים.
אבל דווקא בשנת השיא החליטה יגואר לפרוש מעולם המירוצים, ו-25 יחידות (שלמות ובנויות למחצה) של ה-D טייפ נותרו ללא שימוש. מנכ"ל החברה, וויליאם ליונס, שכונה "מר יגואר", החליט שאותם דגמים נותרים של ה-D טייפ יהוו תשתית למכונית ספורט חוקית לכביש ציבורי, הלא היא ה-XKSS. בפברואר 1957 אירעה שריפה במפעל יגואר בראונס ליין שבאנגליה, ובעקבותיה שרדו 16 מכוניות, אבל 9 נשרפו.
אותה XKSS נחשבת על-ידי רבים כאחת מהראשונות במכוניות העל, ממשיכה את מרצדס 300SL (מ-1954 בכביש הציבורי; וגם היא התחרתה בלה מאן).
יגואר קלאסיק מציגה: XKSS – חדשה מהמפעל
צילום: מנהל
כמה פרטים
ההבדלים העיקריים בין ה-D טייפ ל-XKSS נגעו בעיקר בנוחות ושימושיות, עם הוספת דלת נוספת עבור הנוסע (בכל זאת, רכב נוסעים סדרתי) והסרת הסנפיר הכה-מזוהה מאחורי מושב הנהג של ה-D טייפ. יחידת הכוח נותרה ללא שינוי: מנוע 6 צילינדרים בטור בנפח 3.4 ותיבה ידנית בת 4 הילוכים. המנוע (העשוי מאלומיניום) ב-XKSS הפיק 262 כ"ס ו-36 קג"מ מכובדים מאוד לתקופתו, במיוחד כשנזכרים בנתון משקל צנוע של 921 ק"ג. כל אלו אפשרו ל-XKSS להאיץ מ-0 ל-100 ב-5.8 שניות, בדרך ל-235 קמ"ש מרביים. זהו רכב קטן; בסיס הגלגלים הוא 230 ס"מ, אורכו 399 ס"מ ורוחבו 166 ס"מ.
חזרה להווה
זו אינה הפעם הראשונה שיגואר קלאסיק מחדשת מהיסוד דגם אייקוני של החברה, והצוות שאחראי לייצור מחדש של תשעת דגמי ה-XKSS, הוא זה שבנה שש יחידות חדשות של ה-E טייפ 'לייטווייט' האקסקלוסיבית לפני כשנתיים. גם במקרה הזה, ה-XKSS תיבנה במפרט הזהה לזה של הדגם המקורי ובעבודת יד.
ולכל האותנטיות המחודשת הזו יש מחיר: מיליון לירות שטרלינג טבין ותקילין. זה הרבה כסף למכונית "בסיסית", אבל זה הרבה פחות מאשר ה-XKSS שבבעלותו של סטיב מקווין המוערכת בשווי של כ-30 מיליון דולרים, או המחיר ששולם עבור ה-D טייפ שניצחה בלה מאן 1956, 21.78 מיליון דולר.
יגואר קלאסיק מציגה: XKSS – חדשה מהמפעל
צילום: מנהל