קטגוריה: פנאי-קטן פרמיום
 
גרסה: 1.4 ל' טורבו, 150 כ"ס, אוטומט Design + חבילת Luxury
 
מתחרים בולטים: מיני קאנטרימן
 
מחיר: 215,000 שקלים (מחיר רכב המבחן - 239,000 שקלים)
 
 
אודי Q2 - מבחן דרכים (1.4 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין 
 
בתחום הפרימיום ניתן להבחין במגמה עקבית של "פלישה" לקטגוריות קטנות יותר. מי שפעם התמחו במכוניות סדאן מגודלות מייצרים היום האצ'בקים קומפקטיים ואפילו סופרמיני, ובתחום רכבי הפנאי ירדו ב.מ.וו, מרצדס ואודי מרכבי הפנאי הגדולים אל הבינוניים ואף לקומפקטיים. ועכשיו מבין השלישייה הגרמנית אודי נוטלת את היוזמה ומציגה תחת שמה רכב פנאי-פרימיום קטן: אודי Q2 כמעט זהה במידות לסיטרואן קקטוס, לדוגמא, וקטן משמעותית מהמקובל היום בקטגוריה הקומפקטית. אפשר לטעון שמיני היתה שם ראשונה עם הדור הראשון של הקאנטרימן, ב-2010, אך הדור השני שהוצג בשנה שעברה גדל משמעותית במידותיו והוא נמצא במעמקי הגדרת הקטגוריה הקומפקטית.
 
עיצוב ונראות
ה-Q2 הוא, כאמור, רכב קטן יחסית. אך רכב ההדגמה, באדום לוהט, הוכיח שזה לא מה שיעצור אותו מלמשוך תשומת לב. העיצוב נאה ואופנתי, אם כי מזוויות מסוימות הוא נראה קצת מוזר, בגלל ניפוחי הכתפיים מוגזמים.
 
אודי Q2 - מבחן דרכים (1.4 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין 
 
פנים הרכב
תא הנוסעים נאה למדי, במסורת אודי הנוכחית. במרכז תופס את העין המסך (7") של מערכת המולטימדיה המתופעלת דרך פקדי ה-MMI היעילה והנוחה. התחושה בתא נעימה והמרחב טוב בכל המדדים - ביחס לרכב קטן. המקום לרגליים ולראש מספק, אך ממד הרוחב הצנוע יקשה על דחיקת נוסע שלישי מאחור. תנוחת הנהיגה פחות גבוהה מהמקובל ברכבי פנאי, והתחושה היא שיושבים רק "חצי מדרגה" מעל רכבי הנוסעים הרגילים. תא המטען מציע נפח נאה של 405 ליטר ושימושיות טובה למדי.
 
איכות החומרים טובה בחלקים העליונים, אבל מגובה האמצע ומטה תמצאו כבר פלסטיקה פשוטה הרבה יותר. ה-Q2 מוצע בשתי רמות אבזור, כאשר בשתיהן מוצעת גם חבילת אבזור בעלות של כ-25,000 שקלים (עוד על רמות האבזור, תמצאו כאן).
 
אודי Q2 - מבחן דרכים (1.4 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין
 
מאכזב לגלות כי ברכב במחיר הזה אין בקרת שיוט כסטנדרט (תוספת של 2700 שקלים), שלא לדבר על בקרת שיוט אדפטיבית (6600 שקלים). אפילו מצלמה אחורית אין. מי שירצה תאורת לד (שתורמת מאוד למראה) במקום ההלוגן הסטנדרטית יצטרך להוסיף 12,000 שקלים. ועוד יותר תמוה - אין חיבור USB.
 
נוחות
כיול המתלים הבסיסי נוקשה יחסית. זה מתרגם לנוחות סבירה רוב הזמן בעיר, כאשר מדי פעם חודרים שיבושים לתא בצורה ישירה מדי. מחוץ לעיר הטיפול בשיבושים קטנים ובינוניים לא מספיק טוב ומתקבלת תחושה "עסוקה". אך זה לא מגיע לרמת מטריד ממש או מעצבן. גם בידוד רעשי הכביש והרוח יכל להיות טוב יותר, אם כי גם כאן העסק לא מגיע לרמה מטרידה.
 
התנהגות ובטיחות
בכל הקשור להתנהגות, ה-Q2 מזכיר - לטובה - רכב קומפקטי מן המניין, בלי המינוסים של הפנאי. נעים לנהוג בו בכביש המפותל – הוא מפגין נכונות נאה לפנות, מציע שפע של אחיזה והתחושה הקלילה מקבלת גיבוי מיחידת ההנעה הטובה. הבלמים התעייפו מעט בירידה, אבל לא ברמה חריגה, וההגה קצת קל מדי. ה-Q2 גם לא נעתר בקלות למשחקי אחיזה – אבל בסך הכל היכולת טובה, והרכב מהנה לנהיגה ביחס לסגמנט.
 
אודי Q2 - מבחן דרכים (1.4 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין 
 
בצד הבטיחות, ה-Q2 מוצע כסטנדרט עם בקרת בלימה אוטומטית – וזהו. בהחלט מאכזב ברכב חדש לחלוטין ברמת המחיר הזו. רכב ההדגמה צויד גם במערכת לניטור שטחים מתים (תוספת של 5100 שקלים) וגם בבקרת שיוט אדפטיבית (כאמור – 6600 שקלים). במבחן הריסוק של יורואנקאפ, נבחן הרכב גם עם מערכת שמירת נתיב – כך שהציון לו זכה במבחן (5 כוכבים) לא תקף עבור הגרסה הסטנדרטית בארץ.
 
מנוע וביצועים
ה-Q2 מוצע בארץ עם מנוע אחד: 1.4 ל' טורבו המספק 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, כאשר המנוע משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 היל' וההנעה היא קדמית (בחו"ל מוצעות גם גרסאות עם הנעה כפולה).
 
ה-Q2 זריז ומציע ביצועים טובים, במיוחד במצב 'ספורט' בתיבה. זו האחרונה עובדת טוב מאוד, למעט בנסיעה איטית, אז היא יכולה להתבלבל מעט. המנוע מעט רועש בסל"ד גבוה, וחסרה לנו האפשרות לתפעול ידני של התיבה ממשוטים מאחורי ההגה. מערכת העצור-סע נלהבת מדי לכבות את המנוע עם כל עצירה וזה יכול לעצבן – מזל שיש כפתור ביטול.
 
צריכת הדלק בימי המבחן הלא קלים עמדה על כ-10.8 ק"מ/ל', ובשיוט נינוח השגנו 16.4 ק"מ/ל'. לא רע.  
 
אודי Q2 - מבחן דרכים (1.4 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין 
 
סיכום
אפשר להתייחס לאודי Q2 בשתי דרכים. דרך אחת היא לשקול אותו מבחינה פרקטית, ולתהות מדוע ברכב שעולה 180,000 שקלים אין אבזור בסיסי כגון בקרת שיוט, מצלמה אחורית או חיבור USB, ולהצטער שאין אבזור בטיחות מתקדם שאפשר למצוא היום במכוניות זולות הרבה יותר.
 
הדרך השניה היא ללמוד מההיסטוריה – זו שהראתה שהקהל אוהב כרטיסי כניסה מוזלים למועדונים אקסלוסיביים. וכן, 180,000 שקלים הם כרטיס כניסה מוזל כאשר מדברים על קטגורית רכבי הפנאי-פרמיום. וכשלזה מצטרף עיצוב נאה ובולט, כנראה שמדובר בלהיט מכירות פוטנציאלי.
 
לסיכום – מדובר ברכב שמציע חבילה לא שלמה, אבל כנראה מספיק טובה כדי לקסום ללקוחות הפוטנציאליים.
 
 
אודי Q2 - מבחן דרכים (1.4 ל' טורבו, אוט') (וידאו)
צילום: אילן קליין