מכוניות כלאיים, כלאיים נטענות משקע ומכוניות חשמליות, ימשיכו להנות מהטבת מס משמעותית. פירוש הדבר כי דגמים כמו טויוטה פריוס ויונדאי איוניק, ובעיקר מכוניות יוקרה נטענות משקע דוגמת ב.מ.וו i8 ומרצדס E350e, שמחירן מאות אלפי שקלים, יוסיפו להידרש במס קניה נמוך משמעותית מזה שמשולם בעת קניית מכוניות בנזין ודיזל רגילות.
ההטבה במס תהיה בתוקף לשנתיים נוספות, עד סוף 2019, זאת לאחר ששר האוצר, משה כחלון, חתם על צו שמאריך אותה. ההטבה קובעת כי מס הקניה לרכב כלאיים יעמוד על 30%, בעוד שמס הקניה לרכב פלאג-אין הייבריד (חשמל ובנזין עם שקע טעינה ממקור חיצוני) יעמוד על 20% בלבד. מס הקניה לרכב חשמלי טהור, ללא סיוע של מנוע בעירה פנימית, נותר על 10%.
הטבת המס למכוניות
צילום: מנהל
מס הקניה לרכב רגיל בישראל עומד על 83%, כאשר מרבית המכוניות זכאיות להנחה מסוימת בהתאם לדרגת הזיהום שלהן ("מיסוי ירוק"). בעשור שעבר נעשה ניסיון להפחית את המיסוי הזה, אך מהלך זה בוטל והוחלף בשנת 2009 במיסוי הירוק, שאמור לתמרץ רכישת מכוניות ידידותיות לסביבה על-ידי קביעת נוסחת זיהום. זו משקללת את כלל מרכיבי הזיהום שנפלטים ממנוע הרכב, בהם פחמן דו-חמצני, חנקן חמצני, חלקיקים רעילים וכדומה.
על-פי רשות המסים, הפסד המסים למשק הישראלי מהמשך יישום הצו עליו חתם השר כחלון, עומד על 1.1 מיליארד שקל (כ-550 מיליון שקל בשנה). כיום מרבית המכוניות המשווקות בישראל עם הנעת כלאיים נטענת משקע, הן מפלח מכוניות היוקרה - בהן דגמים של ב.מ.וו, מרצדס ואודי שהגיעו לישראל לאחר שיבואניות הרכב זיהו את הפוטנציאל הגלום בהטבת המס.