חמש שנים לאחר שהוצגה בתערוכת ז'נבה 2012 וחמישה חודשים לאחר שהוכרזה מתיחת פנים בפריז 2016, נוחתת בארץ הזואי, הסופרמיני החשמלית של רנו; מכונית התצוגה שהיוותה קדימון לדגם נחשפה ב-2010.
מנוע, טווח, מחיר
לפי אנשי רנו זוהי המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה עם 50,000 מכוניות שעלו מאז השקתה על הכבישים. לזואי, המבוססת על הקליאו היוצאת, מנוע שמייצר 88 כ"ס ו-22.4 קג"מ וזה מתבסס על סוללת ליתיום יון של 22 קילוואט-שעה; לפלואנס Z.E. ששווקה כאן בעבר הייתה סוללה של 24 קילוואט-שעה.
טווח הנסיעה, עניין משמעותי ביותר בכלים חשמליים, עומד על 240 ק"מ תאורטיים (תקן NEDC), ולדברי היבואן מגיע ל-150 ק"מ מעשיים. אולם אם להסתמך על הניסיון שנצבר עם הפלואנס החשמלית, שכאמור צוידה בסוללה מעט גדולה יותר (אבל גם היתה כבדה יותר), ייתכן והטווח במציאות יהיה קרוב יותר למאה ק"מ. בקראסו מציינים כי גם אם הטווח אינו נראה גדול, עדיין בהתחשב בנתוני הנסועה הממוצעת לרכב פרטי – 16,000 ק"מ לשנה לפי הלמ"ס, משמע כ-60 ק"מ בימות השבוע – מדובר בטווח מספק.
הזואי מגיעה אלינו ברמת גימור גבוהה יחסית שכוללת חישוקי "16, מפתח חכם, בקרת אקלים, בקרת שיוט ומולטימדיה מקורית של רנו עם בלוטות' ומצלמה.
רנו מחשמלת: זואי יוצאת לדרך
צילום: יצרן
הזואי תימכר ב-132,000 שקלים, מחיר לא נמוך ודומה לזה של מכונית משפחתית ממוצעת, ותוצע עם אחריות מלאה ל-3 שנים ו-5 שנים לסוללה; המחיר, חשוב לציין, כולל גם התקנת עמדת טעינה חכמה. בקראסו מציינים שבשימוש כרכב חברה יזכה המשתמש הסופי להטבה משמעותית של 900 שקלים בחודש בשווי השימוש (אולם ההטבה בפועל, בשל פער המחיר מול סופרמיני מקבילה, תהיה כ-150-200 ש"ח). אנשי רנו דיווחו כי יש כבר ארבעים אתרי טעינה חשמלית (כל אחד עם מספר עמדות) שפועלים כרגע בארץ, והכריזו שהשנה יוקמו עוד ארבעים. בעמדות טעינה מהירה ניתן לטעון 80% מקיבולת הסוללה תוך שעה, כך שניתן לקבל תוספת נאה לטווח בזמן של עצירת קפה ממוצעת.
כל מערך הנתונים הזה מביא לכך שבקראסו צופים מכירה של מספר מאות כלים, רובם כנראה לציי רכב ולגופים כמו CAR2GO .
בתערוכת פריז האחרונה ובצמוד למתיחת הפנים, הוצגה גרסה עם מצבר חזק יותר לטווח מוארך של 400 ק"מ (לפי תקן NEDC) ול-300 ק"מ בפועל – אך לפי היבואן כרגע היא יקרה יותר משמעותית. עם זאת, אם תיווצר דרישה ישקול היבואן להביא גם אותה.
כזכור, קרסו ייבאו עד מאי 2016 את ה'ליף', החשמלית של ניסאן, במחיר של 145,000 שקלים. בהשוואה, ותוך לקיחה בחשבון שהליף היתה מכונית משפחתית, ולא סופרמיני (בסיס גלגלים של 270 ס"מ, אורך של 444.5 ס"מ ורוחב של 177 ס"מ, לעומת 259 ס"מ, 408 ס"מ ו-173 ס"מ בהתאמה בזואי), מחיר הזואי נראה מעט גבוה. בעיקר אם זוכרים שמחיר הסוללות יורד בהתמדה.
רנו מחשמלת: זואי יוצאת לדרך
צילום: יצרן
זיכרונות ומהפיכות
אנשי רנו ישראל מאמינים שסיפור בטר פלייס עם הפלואנס ZE של רנו, שהסתיים בכישלון צורב (רוב המכוניות בארץ הורדו מהכביש בגלל בעיות עם המצברים) לא יפגע תדמיתית בזואי. הזואי, הם מציינים, היא מכונית מתקדמת יותר שתוכננה מראש כחשמלית. למעשה, הציפיות שלהם מהדגם גדולות, ומבחינתם זהו רק צעד ראשון לקראת שיווק של מבחר חשמלי גדול יותר בשנים הבאות.
"אנחנו מאמינים שביצענו היום מהפיכה". הצהיר איציק וייץ, מנכ"ל קבוצת קראסו "אנחנו לא רוצים לדבר על המכונית של בטר-פלייס שהייתה מאוד שונה. אנחנו משיקים מכונית חשמלית מלאה עם סוללה שמאפשרת טעינה במחיר חשמל ויוצרת יתרון לרוב האוכלוסייה. זו לא מכונית שתתאים לכל אחד, אבל רוב המשתמשים יכולים לחסוך כאן כ-14,000* שקלים בשנה כאשר הוויתור הוא מינימאלי. הבאנו אותה במחיר דומה לזה של משפחתית – ולטעמינו זו מהפיכה. זו פעם ראשונה שמכונית חשמלית תימכר כאן במחיר תחרותי. נכון, גם לניסאן יש מוצר דומה (ליף; א.ש) ובבוא היום נדבר עליו.
צריך לשים לב שבמדינות בהן ההצלחה החשמלית גדולה יותר כמו נורבגיה זכו המשתמשים גם בהטבות בשימוש היום יומי. מעבר לכך, אני חושב שמדינת ישראל צריכה להפחית את התלות באנרגיה המיובאת, וזו אולי הדרך הנכונה ביותר".

*לפי אנשי קרסו, הם הגיעו לחסכון של 14,000 שקלים בשנה לפי החישוב הבא - נסועה של 20,000 ק"מ בשנה, צריכת דלק ממוצעת של 11 ק"מ לליטר, והשאר הוא חסכון בעלות טיפולים. אלא שהנסועה הממוצעת השנתית היא 16,000 ק"מ, ובדרך כלל קהל הלקוחות של מכוניות סופרמיני נוסע אף פחות מכך. בנוסף, צריכת הדלק הממוצעת של סופרמיני מודרנית טובה יותר, ובפער, מ-11 ק"מ לליטר. גם עלות הטיפולים שעולה מתוך החישוב - כ-2800 ש"ח בשנה - גבוהה מדי, ובפער גדול. הוסיפו לכך את העובדה שחשמל אומנם זול, אבל עדיין לא בחינם, ובחישוב לא מחמיר מתקבלת עלות חשמל של כעשרה שקלים לכל מאה ק"מ (משמע כ-2000 שקלים בשנה לנסועה שבחישוב); ואת העובדה שגם הזואי נצרכת לטיפולים (אנשי רנו מדברים על כ-500 שקלים לשנה) ומתברר כי במקרה הממוצע, החיסכון השנתי של נהג הזואי יעמוד על פחות מחצי מהסכום המוצהר. עדיין סכום מכובד - אבל רחוק מאוד מההצהרה של איציק וייץ, מנכ"ל קבוצת קרסו.
ניצן אביבי
רנו מחשמלת: זואי יוצאת לדרך
צילום: יצרן