מאזדה רואה רחוק: זום-זום 2030 - אוטו

מאזדה רואה רחוק: זום-זום 2030

יצרנית הרכב חשפה את תוכנית הפעולה שלה לשנים הבאות, עם הבטחה לשמור על מנוע הבעירה הפנימית חי לאורך זמן רב ככל הניתן. ב-2019: מנוע בנזין חדש וחסכוני במיוחד

מאזדה לא מוותרת על מנועי הבנזין. בעוד יצרניות רבות נערכות לעידן שאחרי מנועי הבעירה הפנימית, ביצרנית הרכב היפנית מאמינים שיצליחו להחזיק את הטכנולוגיה הוותיקה בחיים עוד לא מעט שנים. במסגרת תוכנית שמכונה "זום-זום בר-קיימה 2030" (Sustainable Zoom-Zoom 2030), היצרנית מפרטת כיצד תתנהל בשנים הקרובות - ובפרט איך תתמודד עם הצורך להפחתה דרמטית בזיהום האוויר.
במסגרת התוכנית, היצרנית תחשוף כבר בשנת 2019 סדרת מנועים חדשה, שתכונה סקאייאקטיב-איקס (Skyactiv-X). מדובר במנועים ראשונים בייצור סדרתי שיעשו שימוש בטכנולוגיית הצתה בתוך הצילינדר, ללא צורך במצת. תערובת של דלק ואוויר שנמצאת בתוך הצילינדר תוצת ספונטנית באמצעות לחץ שתפעיל הבוכנה.
בדרך זו, מסבירים במאזדה, ניתן להצית דלק בכמות נמוכה משמעותית מזו שנדרשת להצתה עם מצת. ובמילים אחרות - כמות הדלק שתוצת בדרך זו כה נמוכה, עד שמצת רגיל לא ידליק אותה במנוע בנזין שגרתי. התהליך החדשני מבטיח - על-פי ניסויים של מחלקת הפיתוח של מאזדה - הפחתה של בין 20 ל-30 אחוז בתצרוכת הדלק לעומת מנוע סקאייאקטיב-ג'י (G) בנפח זהה המשווק כיום. מנועי מאזדה נחשבים גם כיום לחסכוניים יחסית לנפחם, ולמרות שברובם נעדרים סיוע מגדש טורבו.
לצד החסכון בדלק, המנוע החדש יהיה גם חזק משמעותית מהדגם הקיים - עם שיפור מובטח של בין 10 ל-30 אחוז במומנט. עובדה זו תאפשר גם התקנת תיבות הילוכים עם יחסי העברה ארוכים יותר, שתורמות אף הן לחסכון בדלק. בשלב זה מאזדה לא מספקת מפרט טכני מלא של המנוע החדש, שנמצא עדיין בשלבי פיתוח.
מלבד זאת, ביצרנית מבטיחים שיפור משמעותי לרמות הזיהום התעשייתי מהליך הייצור, ולרמת הזיהום הכוללת לאורך חיי הרכב - החל מתהליך ייצור רכיביו, דרך ייצור הרכב עצמו, שנות הנסיעה שלו על הכביש ועד שמורד ממנו וממוחזר. לדוגמה, ביצרנית מבטיחים הפחתה של 50% ברמת פליטת פחמן דו-חמצני עד 2030 (בהשוואה לנתוני הזיהום של 2010) ו-90% עד 2050.
ביצרנית לא מתעלמים לחלוטין מהנטייה למכוניות חשמליות, ומצהירים כי מ-2019 יציעו גם מכוניות כאלו - אך בשלב ראשון רק בשווקים בהם נדרשת מכסת מכירות של מכוניות כאלו (דוגמת קליפורניה). פיתוח הרכב החשמלי מבוצע כחלק משיתוף הפעולה המורחב בין מאזדה לטויוטה, עליו הוכרז אך השבוע.
תוכנית "זום-זום 2030" כוללת גם התייחסות לנושאים נוספים - בהם אחריות היצרנית כלפי בטחונם של בני אדם. משנה הבאה כל דגמי היצרנית יציעו מערכות בטיחות מתקדמות, ומאזדה מבטיחה לשפר את תנוחת הנהיגה, ראות הנהג כלפי חוץ והנדסת האנוש, כדי להקל על הנהיגה. עוד נמסר כי היצרנית תציע בכל מכוניותיה כסטנדרט יכולת נסיעה אוטונומית עד לשנת 2025.
על-פי פילוסופיית מאזדה, יכולת זו תהיה משלימה לנהיגה אנושית - כלומר הנהג יוכל לנהוג במכונית באופן מלא, ומערכת הנהיגה האוטונומית תפעל ברקע ותשתלט על מערכות הרכב רק אם יעביר לה שליטה ידנית, או במקרה חירום. ביצרנית מאמינים עם זאת כי נהגים ירצו לנהוג גם בעידן האוטונומי, ועל-כן מבטיחים כי מכוניות מאזדה יהיו מהנות לנהיגה גם אחרי השתלטות הרובוטים.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות