השמש הסתדרה באמצע השמיים והשרב של פרוץ האביב היכה בכל כוחו. הנוף הירוק–צהוב של בית שמש ועמק האלה נפרש לפנינו, כמו מקרין על השמשה הקדמית סרט מטיול בחו"ל. אדים עלו מהאספלט של כביש 38, והוא לקח אותנו איתו, עיקול אחרי עיקול, למבשלת הבוטיק שבמושב שריגים לי–און.
 
מהגפן לשעורה
שריגי הגפן הם אלו שנתנו את השם למושב. אבל אנחנו לא פה בשביל יין, אלא בשביל הכָּשׁוּת, הלֶתֶת, הריחות והטעמים של הבירות המיוחדות שמיוצרות במבשלת שריגים. אוהד אילון ועופר רונן, שני מבשלים חובבים שהביאו לנו את בירות "עמק האלה" ובירות "רונן" (בהתאמה), חברו יחד לפני שש שנים והקימו כאן גן עדן קטן בלב הנוף.
 
הבו בירה ונשירה
צילום: מנהל 
 
בימים שבישראל שלטו רק גולדסטאר ומכבי, אילון ורונן טיילו בעולם במסגרת עבודתם בהייטק והכירו את טעמם של בירות בלגיות, IPA, וסוגי אייל (ALE) ולאגר שונים. הם החלו לבשל בבית בירות שונות, זכו בכמה פרסים בתחרויות בירה, וכשנפגשו החליטו לעזוב את המסלול הבטוח של תלושי השכר להרפתקה של דוודים ושיכר.
 
התחלנו עם סיור במבשלה, שם קיבלנו הסבר מפורט על תהליך הבישול, היכרות עם הרכיבים השונים, הדרך שעושה מולקולת הסוכר שהופכת לאלכוהול עם גז ומים, והסיפורים מאחורי כל אחד מהטעמים והריחות של הבירה. את הבירות מכינים כאן עם הרבה אהבה, הם מייצרים כ–600 ליטר בשמונה שעות, וההקפדה והדיוק מורגשים בכל שלוק.
 
הבו בירה ונשירה
צילום: מנהל 
 
המתחם של מבשלת שריגים כולל "ביר גארדן", מבשלה ומרכז מבקרים. אז המשכנו לטעימות של הבירות במטבח התזזיתי והשמח של הביר גארדן. צוות מהיר וקופצני הגיע עם מנות של "פרעצל דיפ", שניצלונים וצ'יפס, ואנחנו בינתיים יצאנו למסע בין בירה אירית לבלגית, בווארית ואנגלית, לבירה "מרושעת", "מחוצפת" ואפילו "מכוערת".
 
הפרעצל דיפ הוא שיחוק אמיתי, והוא משתלב עם הבירות בכיף. בין טבילה לביס, שתינו בירת Tripel בלגית, עם טעם פירותי, מרקם ייחודי ו–9.2% אלכוהול, ואחריה בלונד אנגלית שנותנת הרגשה של קיץ כשהיא שוטפת את הפה. עם השניצלונים עברנו לבירה המכוערת (IPA) שמשלבת ניחוח פירותי עם מרירות ומרקם די מושלם, ואחריה הכהה המרושעת שמשלבת טעמי קפה, שוקולד ועישון קל.  
 
הבו בירה ונשירה
צילום: מנהל 
 
בתפריט יש גם נקניקייה, כיאה לביר גארדן, אבל העדפנו להשאיר את המקום בבטן לעוד בירות, ועל הדרך הסתכלנו על מרקם אחר שמייחד את המקום: המרקם האנושי. קשה להשתמש במילים כמו "פסיפס ישראלי" כשאתה כבר אחרי שלוש בירות, אבל השילוב בין משפחות שמטיילות לפני כניסת השבת, לצעירים בבגדי רכיבת שטח או חולצות סוף מסלול, נתן תחושה של בית גם לזוג שנסע לכאן מעומק תל אביב.
 
אם יש לכם אוטו, כנסו אליו עכשיו וסעו לחוות את הפנינה הזאת. אם יש לכם אופניים או אופנוע, תעצרו שם בין רכיבת הבוקר לצהריים. אם אתם מטיילים על שביל ישראל, תדאגו לעצור שם להתרעננות. ואם פספסתי דרך הגעה אחרת, אל תתנו לזה לגרום לכם לפספס קפיצה קטנה לחו"ל במרחק 45 דקות מהמרכז.
 
הבו בירה ונשירה
צילום: מנהל 
 
מזל שלא היינו צריכים לנהוג חזרה, כי בתוך כל חגיגת אהבת הבירה האיכותית הזאת, קשה להפסיק ללגום את העושר והמרקמים המלאים של כל אחת מהבירות שמיוצרות כאן. כבר 8500 שנים שמייצרים בירה, ובין דוד וגולית בעמק האלה לשמשון בין צרעה לאשתאול, הגברים של אזור בית שמש תמיד ידעו להילחם על מה שחשוב. אילון ורונן ממשיכים את המסורת המקומית, והבירות שלהם גוברות על הטעמים התעשייתיים שהתרגלנו לשתות.
 
הביר גארדן פתוח בשישי ושבת בין השעות 10:00–17:00. לתיאום סיור במבשלה יש ליצור קשר בטלפון 073-2725313.
 
הבו בירה ונשירה
צילום: מנהל