הגשה: אליק פרומצ'נקו | צילום: גיא שפרנט | עריכה: גלעד לוסטיג
קטגוריה: סופרמיני
גרסה: 0.9 ליטר טורבו, ידנית
מתחרות בולטות: פיג'ו 208, סיאט איביזה, סקודה פאביה, סוזוקי איגניס
מחיר: 70,000 שקלים (מחיר רשמי – 85,000 שקלים; מחיר רכב המבחן - 90,000 שקלים).

כשבחנו את רנו קליאו ב-2013 התרשמנו מהעיצוב, אך הרבה פחות מהנוחות ואיכות תא הנוסעים. קנקן יפה, עם תוכן לא לגמרי בשל. בנוסף, סיבוב קצר שעשינו בזמנו בגרסת ה-0.9 ל' טורבו חשף מנוע עם רצועת כח צרה – אנמי לחלוטין מתחת ל-2,500 סל"ד (שם מתקבל שיא המומנט) וקצר נשימה בסל"ד גבוה.
אולם מחיר ה"מבצע" (הכמעט קבוע) של 70,000 שקלים לרמת האבזור הבסיסית (אקספרסיון) של גרסת ה-0.9 ל' הידנית – שהפכה להיות גרסת הבסיס לאחר ששיווק ה-1.2 ל' האטמוספרית הופסק – גרם לנו לקחת אותה שוב לסיבוב.
עיצוב ונראות
הקליאו היתה, ועודנה, אחת הסופרמיני היפות ביותר. עיצוב שרירי במידה וזורם, שמסתייע בידיות נסתרות לדלתות האחוריות לקבלת מראה דמוי שלוש דלתות - פשוט יפה. המפרט התקני כולל תאורת יום 'לד', פנסי ערפל ואפילו חישוקים קלים - תוספת לא מובנת מאליה כלל ברמות מחיר אלו, בוודאי לא במכונית מסגמנט הסופרמיני.
פנים הרכב
עיצוב תא הנוסעים נאה, ואיכות החומרים וההרכבה שופרו במתיחת הפנים - הקליאו עדיין לא מצטיינת בסעיפים אלו, אך היא כבר בהחלט ברמה סבירה. ברמת האבזור הבסיסית, 'אקספרסיון', תא הנוסעים קצת שחור מדי – ללא פתחי המיזוג הצבועים כמו ברכב המבחן. יחד עם זאת, בהתחשב בעובדה שמדובר בגרסת כניסה במחיר זול יחסית, אנחנו מוכנים לקבל את זה.
מפרט האבזור, לעומת זאת, חריג לטובה. מפתח חכם (כולל כניסה), מערכת מולטימדיה מקורית עם מערכת ניווט, חיישני תאורה וגשם ובקרת שיוט - כל אלו בהחלט יותר ממה שציפינו למצוא בגרסת כניסה מוזלת. ברכב המצולם ישנה בקרת אקלים, באקספרסיון הבסיסית יש מזגן מכאני שגרתי.
המרחב לנהג ולנוסע לידו טוב, עם טווח כיוון רחב להגה ולמושב (הנוח, לפחות עבורנו), ורק בתחום תאי האחסון נרשם מחסור קל. המושב האחורי מאכזב – הוא אחד הפחות מרווחים בקטגוריה, למרות העובדה שבסיס הגלגלים של הקליאו גדול מאוד ביחס לסופרמיני – 259 ס"מ.
תא המטען גדול ועמוק, אך שפת ההטענה הגבוהה ופתח הטעינה הקטן יחסית פוגעים קצת בנוחות השימוש.

נוחות
נוחות הנסיעה היתה בעבר עקב האכילס של הקליאו, ושמחנו לגלות כי גם תחום זה נרשם שיפור במתיחת הפנים. הקליאו עדיין לא מתחרה על תואר הנוחה ביותר בקטגוריה – גם היום היא עשויה לבעוט על בורות חדי שפה או חיבורי אספלט בולטים. אבל כל זמן שאיכות הסלילה סבירה, הקליאו עושה עבודה מניחה את הדעת בתחום הנוחות.
בידוד הרעשים ממוצע, אם כי רעשי רוח מתחילים להיות נוכחים כבר באזור 100 קמ"ש. רמת הרעש בנסיעה בין עירונית עשויה להפריע לשיחות בטלפון, אבל לא לגרום לכאב ראש.
התנהגות ובטיחות
הקליאו מהנה בהחלט בנהיגה דינמית. ההגה אומנם מעל קל מדי ולא לגמרי מדויק סביב המרכז, אך מקבל משקל טוב יותר ודיוק טוב יותר בתוך הפניה. יש שפע אחיזה מלפנים, המעניקה בטחון בכניסה לפניה, והזנב מוכן בהחלט לפסוע הצידה אם מבקשים יפה. נראה שהכיול החדש של המתלים עידן מעט את תגובות השלדה, וזה טוב – בעבר (אם כי בגרסה האוטומטית) הזנב היה יוצא באופן חד יותר ופחות טבעי. הבלמים – למרות תופים מאחור, עושים עבודה סבירה, הן מבחינת עוצמה ולינאריות, והן מבחינת עמידות – אם כי לא יצא לנו לאמץ אותם ממש.
הקליאו קיבלה ציון של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של ארגון יורואנקאפ. יחד עם זאת, יש לזכור כי המבחן נערך בשנת 2012, כשהמבחנים היו פחות מחמירים מהיום. היום היא כנראה לא היתה זוכה בציון הזה לאור העובדה שהיא לא מציעה אבזור בטיחות מתקדם כלשהו.

מנוע וביצועים
כאמור, מנוע ה-0.9 ל' לא הרשים אותנו בזמנו, אולם נראה כי גם הוא זכה לעדכון במתיחת הפנים, כפי שמעידה העובדה שהמומנט טיפס מ-13.7 קג"מ בזמן ההשקה ל-14.3 קג"מ כיום. מה שחשוב יותר מ-0.6 הקג"מ היא העובדה שהמנוע המעודכן מספק דחף גם מתחת ל-2,500 סל"ד, ומטפס בשמחה גם אל תוך התחום האדום - כך שמתקבלת רצועת כח יעיל רחבה בהרבה מבעבר.
המצמד רך והדרגתי, ההילוכים מחולקים היטב מלבד בור קטן בין השני לשלישי, ולמוט ההילוכים מהלך קצר למדי ומדויק, כך שנעים לעבור בין ההילוכים. ובסך הכל, יחידת הנעה נעימה ואפקטיבית למדי. אומנם אין כאן את "בעיטת הטורבו" שקיימת אצל חלק ממנועי הטורבו של יצרנים אחרים, אך לא חסר כח – לפחות לא ביחס לגרסת בסיס.
צריכת הדלק היתה ממוצעת, ונעה בין 13 ל-14 ק"מ לליטר בתוואי פרברי ובנהיגה נורמלית. האמת שממנוע קטן שכזה ותיבה ידנית ציפינו לתוצאה טובה יותר.
סיכום
ברמת האבזור הבסיסית ובמחיר ה"מבצע הפחות או יותר תמידי" של 70,000 שקלים, הקליאו 0.9 ליטר טורבו מציעה תמורה טובה מאוד לכסף. עיצוב נאה, תא נוסעים נעים ומאובזר היטב, ביצועים טובים יחסית והתנהגות מהנה בצד הזכות, מנצחים בנקל את המושב האחורי הצפוף ונוחות הנסיעה הבינונית.
אם אתם נוסעים בדרך כלל לבד, ומחפשים רכב סופרמיני זול שלא ידרוש מכם להתפשר יותר מדי בסעיפי האבזור והביצועים, רנו קליאו 0.9 ליטר צריכה להיות ברשימה הסופית שלכם.