יצרנית כריות האוויר היפנית טאקאטה (Takata), שניצבת במרכזה של הקריאה לתיקון הגדולה בהיסטוריה - קרוב ל-100 מיליון מכוניות - צפויה להכריז השבוע על פשיטת רגל. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי המהלך יבוצע לקראת מכירת החברה למתחרה האמריקאית KSSב(ר"ת של Key Safety Systems), הנמצאת בבעלות ספקית הרכיבים נינגבו ג'ויסון (Ningbo Joyson) הסינית.
יצרנית כריות האוויר טאקאטה תפשוט רגל
צילום: מנהל
אילוסטרציה
טאקאטה נקלעה לקשיים בעקבות פרשת הקריאה לתיקון של כריות אוויר בשלל דגמי מכוניות של עשרות מותגים שונים - בהם סובארו, הונדה, ניסאן, אינפיניטי, טויוטה, לקסוס, מאזדה, ב.מ.וו, מרצדס, פרארי, פורד, יגואר, לנד רובר ואחרים. למרות שחלפו קרוב לארבע שנים מאז הוכרזה הקריאה לתיקון לראשונה, גם בישראל, חלק נכבד מעשרות מיליוני המכוניות לא תוקנו, וביצרנית כריות האוויר מעריכים שייצור רכיבים חדשים לצורך ההחלפה יארוך עוד חודשים ארוכים.
הקריאה לתיקון נובעת מכשל במנגנון ניפוח כריות האוויר, שעשוי להוביל להתפרקות רכיבים קשים והטחתם בנוסעים. עד כה נרשמו 16 מקרי מוות כתוצאה מהכשל ולמעלה מ-150 פצועים ברחבי העולם. לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהפרשה בישראל.
יצרנית כריות האוויר טאקאטה תפשוט רגל
צילום: מנהל
אחרי פשיטת הרגל, טאקאטה תימכר ל-KSS
במסגרת התוכנית למכירת טאקאטה ל-KSS, יצרנית כריות האוויר היפנית תכריז על פשיטת רגל ביפן וארה"ב. לאחר ההכרזה טאקאטה תחל בהליך העברת נכסיה ל-KSS, אך תמשיך במקביל בייצור מנגנוני ניפוח חליפיים לכריות האוויר הפגומות. זאת במטרה להשלים את הקריאה לתיקון טרם סגירת החברה. חלק ניכר מכוח האדם צפוי להישאר בחברה לצורך משימה זו.
הכרזה על פשיטת רגל תאפשר לטאקאטה למחוק חובות של מיליארדים שהצטברו כתוצאה מהפרשה. בחברה היפנית מעריכים כי היא לא תשפיע על יכולתה לספק רכיבים לביצוע התיקון. עם סיום מכירת החברה ל-KSS, שמה יימחק - וביצרנית האמריקאית ייצרו את כריות האוויר וחגורות הבטיחות שיוצרו בעבר תחת השם טאקאטה, תחת השם KSS.