קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות
מתחרות בולטות: פולקסווגן גולף, אופל אסטרה, מאזדה 3
מועד משוער לשיווק בישראל: ינואר 2018
כמעט מבלי ששמנו לב, פיג'ו 308 כבר בת יותר משלוש, והגיע הזמן למתיחת פנים של אמצע החיים. החבר'ה בפיג'ו כנראה די מרוצים מה-308, ולכן בחרו לעשות שינוי קל יחסית, כזה שדורש מבט שני כדי להבחין, למשל, בגריל המעודכן, בסגנון רכבי הפנאי החדשים של פיג'ו (3008 ו-5008). העדכון עדין, אבל מצליח ליצור מראה מעודכן ונאה יותר מבעבר, במיוחד בגרסאות שהגיעו להשקה, עם פגושים מודגשים יותר.
ואם בחוץ העדכון קל, הרי שתא הנוסעים כמעט ולא השתנה. אנשי פיג'ו מדברים על בדים חדשים, ועדכון קל (מדי, לטעמי) לחלק ממסכי מערכת המולטימדיה. אבל בתלונה העיקרית שלנו לארגונומיקה של ה-308 הם לא טיפלו – הכל עדיין נעשה דרך המסך. אנחנו, בטח כבר הבנתם, מעדיפים שאת הפונקציות העיקריות, לדוגמה עוצמת מזגן או טמפרטורה – יהיה אפשר לתפעל דרך כפתורים/חוגות יעודיים. גם איכות החומרים נשארה לא אחידה - בחלק מהמקומות הפלסטיקה עבה ורכה, אך באחרים (למשל איזור הקונסולה) היא קשה ופשוטה למגע.
הגרסאות האוטומטיות מתהדרות בידית הילוכים חדשה, קטנה ונאה יותר. בנוסף מציעה ה-308 המעודכנת אפשרות שיקוף של הטלפון הנייד והתממשקות דרך אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.
המרחב לנוסעים לא השתנה, כמובן – בהאצ'בק הוא טוב מלפנים, אך מאחור חסר קצת מקום לברכיים. הסטיישן, עם בסיס גלגלים ארוך יותר ב-11(!) ס"מ, פותרת את בעיית מרווח הברכיים במושב האחורי, כמובן.
אבל העדכון המשמעותי ביותר הוא בתחום מערכות הבטיחות המתקדמות. ל-308 לא היו כאלו לפני מתיחת הפנים, אך לאחר העדכון היא מיישרת בתחום זה קו עם המאובזרות שבקבוצת המשפחתיות. זה מתחיל עם מערכת בלימה אוטונומית – שכוללת התרעת אי שמירת מרחק וזיהוי הולכי רגל – שפעילה בכל התחום שבין 5 קמ"ש ל-140(!) קמ"ש. תחום רחב בהרבה מהמקובל. יש מערכת שיודעת לקרוא את שלטי המהירות, ואם תבחר – בלחיצת כפתור – להתאים את מהירות הנסיעה בבקרת השיוט האדפטיבית (במידה והיא מופעלת) למהירות בתמרור. בנוסף יש התרעת סטיה מנתיב כולל תיקון, אם כי האחרון מתבצע רק מעל 65 קמ"ש, וניטור שטחים מתים. יש גם תצוגת "מעוף ציפור" – עניין נדיר בקטגוריה – אבל כמו ב-3008, היא לא מצטיינת.
עוזי גונן, מנהל מותג פיג'ו בישראל, הצהיר בהשקה שהמטרה היא להביא את הרכב ארצה עם כל מערכות הבטיחות הללו כחלק מהמפרט התקני. במידה וזה אכן יתממש, תתמקם פיג'ו בתור אחת המובילות בנושא בקטגוריה.
נוסעים
להשקה הגיעו שפע גרסאות של ה-308 המחודשת, כאשר גאוותה של פיג'ו היא על מנוע ה-2.0 ל' דיזל הבכיר, שמפיק 180 כ"ס, ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 8 היל'. פעם ראשונה בקטגוריה העממית למיטב זיכרוננו, ופעם ראשונה בפיג'ו. מדובר במנוע חזק, כמובן - אבל פחות מהמצופה. המנוע מציג אופי "דיזלי" של פעם, עם חוסר חיבה לסל"ד גבוה ותגובות מתונות. אבל אם תניחו בצד את התקוות הספורטיביות, תגלו מנוע גמיש שמציע כח רב וזמין בסל"ד ביניים שימושי.
תיבת ההילוכים החדשה המשודכת אליו בעלת יחסי העברה קצרים יחסית, ועובדת בצורה חלקה ונעימה. מעבר למצב 'ספורט' מביא תגובות זריזות יותר של יחידת ההנעה, אבל מוסיף גם צליל מזויף ומוגזם לחלוטין מהרמקולים, שפשוט לא קשור לרכב. ויש גם מנוע דיזל חדש, בנפח 1.5 ל' (4 ציל'), המציע הספק דומה לשל מנוע ה-1.6 ל' הנוכחי – 130 כ"ס – המשודך לתיבת הילוכים ידנית עם שישה יחסי העברה. המנוע מתעורר לחיים מ-1,500 סל"ד ומציע רצועת כח יעיל צרה יחסית – עדיף, אם להאמין לצליל המנוע, להעביר להילוך הבא לפני 4,000 סל"ד. אבל בתוך הרצועה הזו, הוא נעים ומציע כח זמין. ואגב, גם כאן מעבר למצב 'ספורט' מוסיף צליל מנוע מזויף מהרמקולים, אבל הוא מעט פחות מוגזם. יבוא שתי גרסאות הדיזל נשקל בשלב זה, כאשר גם למנוע הקטן יותר יש אופציה אוטומטית (שישה הילוכים) אך ההחלטה הסופית תלויה במחיר שיקבל היבואן מהיצרן.
אבל הגרסה הרלוונטית ביותר לארץ היא כמובן גרסת הבנזין האוטומטית. מנוע ה-1.2 ל' טורבו המוכר עבר עדכון קל, שכולל הוספת מסנן חלקיקים לצורך הפחתת זיהום האוויר. התוצאה הסופית דומה מאוד למוכר לנו מה-308 טרום העדכון, וזה לא דבר רע, להפך. הצליל עדיין מעט דיזלי בסל"ד נמוך – וכן, גם כאן יש צליל מזויף מהרמקולים כאשר לוחצים על כפתור הספורט – אבל הוא מגיב בזריזות ומספק כח זמין. בשורה התחתונה – מנוע מודרני וטוב.
לסיום "גנבנו" סיבוב גם על גרסת ה-1.6 ל' טורבו, 205 כ"ס. מכונית ההדגמה צוידה בתיבת הילוכים ידנית, וקיבלנו אותה בגרסה הסטיישן המאובזרת. המנוע מושך יפה מסל"ד נמוך ומציע שפע כוח, שמוגש בצורה לינארית מאוד. חובבי "בעיטת הטורבו" עלולים להתאכזב מעט. היא חביבה לנהיגה, אבל לא ספורטיבית במיוחד (ניתן לשער שההאצ'בק תהיה עדיפה בנושא) אך מציעה שפע אחיזה, הגה מעט קל ויכולת גבוהה. ועדיין, במחיר הנכון היא יכולה להיות אופציה כמעט יחידה למי שמחפש משפחתית ביצועיסטית שימושית עם תיבת הילוכים ידנית.
למרות שחלק מרכבי ההשקה נעלו צמיגים במידה קרבית – ומעט מוגזמת – של 225/40-18, או 225/45-17, נוחות הנסיעה עדיין היתה טובה למדי. לארץ, ה-308 תגיע כנראה עם חישוקי "16 ו-"17 שפויים יותר, מה שאמור לשפר עוד את הנוחות.
אהבנו את התנהגות הכביש של ה-308 כשפגשנו בה בפעם הראשונה, והצרפתים השכילו לא לקלקל. ההגה אומנם קצת קל מדי, אך עדיין מדובר במכונית מהנה לנהיגה – בגבולות הז'אנר, כמובן.
שיפור
מתיחת הפנים לא מבשרת מהפכה ב-308. אבל השיפורים קולעים למטרה ברוב המקרים, והשיפור בתוצר הסופי מורגש. הצעד הגדול ביותר הוא בתחום מערכות הבטיחות המתקדמות – בתקווה שאלו יגיעו ארצה במלואן, כמובטח. יחידת הבנזין-אוטומטית המוכרת נשארה טובה, וגרסאות הדיזל החדשות מעניינות. היבואן מצהיר שיביא את המכונית במחיר תחרותי (ראו מטה) לצד אבזור שופע. במידה וכל זה אכן יתממש, התוצאה תהיה מכונית שתציע חבילה מצויינת ותספק ל-308 נקודת פתיחה טובה מבעבר להתחרות בשוק המשפחתיות הצפוף והתחרותי.


אצלנו ב-2018
פיג'ו 308 המעודכנת צפויה להגיע לישראל בתחילת 2018, והיא תמשיך להיות מוצעת בגרסאות הא'צבק וסטיישן. אולם בניגוד לעבר, הכוונה היא להציע גם את רמות האבזור הגבוהות, שכוללות גם עיצוב משודרג ושפע אבזור. דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, הצהיר כי "הדגם החדש יציע אבזור עשיר ומחיר תחרותי ואטרקטיבי מאוד". נראה שהיבואנית מתכוונת לנצל את מתיחת הפנים הזו כדי להשיק מחדש את ה-308, שלא ממש המריאה עד היום (ולא ממש בצדק).