קטגוריה: משפחתיות גדולות
גרסה: 1.8 ל' טורבו, רובוטית דו-מצמדית, "סטייל"
מתחרות בולטות: יונדאי סונטה, מאזדה 6, פולקסווגן פאסאט, וולוו S60
מחיר הגרסה הנבחנת: 200,000 שקלים
אני אוהב חגים, או כך לפחות חשבתי עד היום. אם בוא החגים מייצר אצל רובנו ציפייה לחופש מבורך, מרגיע גוף ונשמה, הרי כשאתה הורה לילדים, ההיפך הוא הנכון – ואתה רק מחכה לחופש היחסי שיש לך במשרד... האמור, לפעמים, בא לידי ביטוי בצורה עוד יותר מוחשית אחרי חופשה משפחתית. עוד אחת מהאירוניות של החיים. כמה נחמד אם כך לנייד את המשפחה עם מכונית שתעשה את הנסיעה, על כבודתה הרבה, לקצת יותר נוחה, ובמקרה שלנו, גם קצת יותר מהירה.
על סקודה סופרב פורסמו בעבר מספר מבחנים באתר זה ובמגזין, מאז שהוצגה בדורה השלישי (2015). ולא רק מבחנים; הסופרב זכתה להיבחר כ"מכונית המנהלים של השנה", "מכונית השרים הנבחרת", ולמרות נטיית השוק לג'יפונים מפונפנים, היא ממשיכה להימכר בהצלחה מרשימה.
סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.8 ל' טורבו, אוט')
צילום: מערכת אוטו
היכרות ראשונית
היצע הגרסאות והמנועים רחב יחסית, כך גם טווח המחירים – החל מ-167,000 ועד ל-265,000 שקלים – כשבאופן טבעי עיקר המסירות הן מגרסאות הבסיס (1.4 ל', 150 כ"ס), גם בגלל הצלחה בשוק המוסדי. מכונית מנהלים מבוקשת, תרתי משמע. מעליו מתמקם מנוע ה-1.8 ליטר שלכבודו נטלנו את הסופרב, שוב.
מנוע ה-1.8 ליטר המוגדש מייצר 180 כ"ס ב-5100-6200 סל"ד; 25.7 קג"מ ב-1250-5000 סל"ד, 8.1 שניות ל-100 קמ"ש, 232 קמ"ש. השוואה ל-1.4 ליטר טורבו מתבקשת: 150 כ"ס ב-4500-6000 סל"ד; 25.5 קג"מ ב-1500-3500 סל"ד, 8.8 שניות ל-100 קמ"ש, 220 קמ"ש.
הבדלי הנתונים ברורים, וגם פערי המחירים ידועים; מחיר הגרסה החזקה, ברמת הגימור הבסיסית, הוא 177,000 שקלים, גבוה ב-10,000 שקלים, 6%, מה-1.4 ליטר באותה רמת גימור. שווה עשירייה יותר? יצאנו לבדוק.

עיצוב ונראות
סקודה סופרב מציגה נוכחות מרשימה ומכובדת, עם קווים הרמוניים ונאים בסך הכל - גם אם לא מעניינים במיוחד. רמת גימור 'סטייל', עם חישוקים גדולים, חלונות כהים עם ווילונות מאחור, פנסי קסנון ועוד, תורמים את שלהם למראה מכובד ונוכחות של רכב שרד.
סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.8 ל' טורבו, אוט')
צילום: מערכת אוטו
פנים הרכב
כמו מבחוץ כך מבפנים. קווים מוכרים של פילוסופיית יצרן האם, בתרגום לצ'כית ובצמוד לאיכות מרשימה. בגרסה זו השופעת אבזור ואלמנטים מחניפים – תצוגת המסך הראשי, תאורת אווירה (בשלל גוונים לבחירתכם), ריפודי עור משולבי אלקנטרה ועוד – ההרגשה היא של מכונית "כמעט-פרמיום", למרות גוון כהה וקודר (צבעים בהירים היו מחדדים עוד יותר את איכות התא).
בכל הנוגע למרווח, זו כבר מכונית סאלון במלוא מובן המילה, בפרט מאחור. שלושה ילדים, אחד בכיסא ילדים ושניים מתבגרים, ישבו לאורך זמן בנוחות ונינוחות (לא טריוויאלי בשילוב ילדים ונסיעה ארוכה), כך גם שני מבוגרים ברוכי מידות. הכבודה הרבה (והיא היתה רבה - וכבדה), נבלעה בתא המטען עם מקום לדחוס שם עוד ילד קטן.
נוחות נסיעה
"אני מעדיף את מצב ה'נורמל' ביום יום" אמר לי נציג נסיעות המבחן החביב והדקדקן. האמת, הוא צדק. וגם לאחר כמעט 700 ק"מ של נהיגה, חזרתי גם אני לבחור במצב זה בין שלל המצבים ('נורמל', 'ספורט', 'נוחות', 'חסכון' ו'אישי' – בו תוכלו לכייל בצורה מופרדת בין המרכיבים על פי טעמכם). ועדיין, במרבית המצבים – כולל 'ספורט' – נוחות הנסיעה נעימה למדי, גם אם לא מושלמת. שיבושים חדים מצליחים לעיתים לחדור את המעטפת, ובמקרים חריגים (לעיתים רחוקות) להעביר חבטה לא נעימה. כך גם עם רצף שיבושים שמצליחים לנענע את המרכב על ציר האורך, גם במצב הנוקשה של המתלים. עניין נוסף שפגם בנוחות הכוללת הוא בידוד רעשי המתלים הלא מרשים והלא רצוי.
סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.8 ל' טורבו, אוט')
צילום: מערכת אוטו
התנהגות ובטיחות
כאמור, את הסופרב קיבלנו ברמת גימור 'סטייל', האמצעית האפשרית, שתמורת 23,000 שקלים – לא מעט כסף – מוסיפה כמה פריטים חשובים: את בורר מצבי נהיגה המשפיע על כיול המתלים/ הגה/ תגובות דוושה/ תיבת הילוכים כבר הזכרנו; חיישני חנייה היקפיים, פנסי בי-קסנון (וגם 'לד'), בקרת אקלים תלת אזורית (שליטה בטמפ' ליושבים מאחור), ריפודי עור בשילוב אלקנטרה, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים (וזיכרונות למושב הנהג), חישוקי "18 (במידה 235/45, קונטיננטל קונטי-ספורט 5) ועוד כמה זוטות משלימים את החבילה.
מה עם בטיחות (אקטיבית) תשאלו? התשובה שתקבלו היא בסדר, אך לא יותר - ובטח לא מספק בימינו. בלימה אוטונומית במהירות עירונית, התרעה על עייפות הנהג - וזהו בערך. בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לניטור שטחים 'מתים' מוצעות רק ברמת הגימור 'אקסקלוסיב' (215,000 שקלים).
על הכביש הסופרב מציגה התנהגות בוגרת ובטוחה, אחיזה גבוהה, ולמרות יכולת מכובדת ואף מרשימה, אין הסופרב מנסה להתהדר בנוצות לא לה. הגודל, בפרט האורך, מורגשים בנהיגה דינאמית, וכשהקצב ממש עולה – ועם המנוע הזה יותר קל ומתחשק לדחוף יותר חזק – הסופרב תאותת לכם בנחמדות שכדאי שתורידו קצת קצב. מצב 'ספורט' מחדד את תגובותיה אמנם, אך לא הופך אותה ל'מכונית ספורט' באמת, וגם לא מוסיף הרבה לממד ההנאה. ההיגוי בעל משקל נכון, אך מאבד אותו לפעמים לא בעקביות, מה שלא פוגם בהיותו מדויק ומהיר. כך או כך, ספקטרום יכולותיה הינו מעל ומעבר למה שתידרש לעשות ב-99% מהזמן אצל 99% מהאנשים.
סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.8 ל' טורבו, אוט')
צילום: מערכת אוטו
מנוע וביצועים
במבחנים שערכנו לגרסת ה-1.4 ל' הגענו למסקנה, למרות הנפח הקטן, שאין לה שום מחסור בחיים האמתיים. גרסת ה-1.8 ל' מוסיפה עוד קצת פלפל, עוד קצת יכולת, קצת יותר עוקץ - אבל לא הרבה מעבר. השיפור בביצועים על הנייר, וכך גם על הכביש – שיפור של 0.7 שניות ל-100 קמ"ש, כאמור – קשה להבחנה, כאשר תוספת ההספק מורגשת יותר במהירויות גבוהות, הפחות רלוונטיות מרבית הזמן. לעיתים בתחילת נסיעה ו/או מהירות נמוכה התיבה פחות חלקה מהרצוי. גם תגובתה הראשונית מושהית, אולי בשביל לשמור על מכלולים רגישים בתחילת תנועה - כשלא פעם קיבלתי תגובה איטית מהרצוי לפקודת רגל ימין.
בתנועה זורמת, כמוכר, התיבה עובדת בהרמוניה עם המנוע, כולל מהירות תגובה וחלקות כללית, כשבמצב 'ספורט' היא מרשימה עוד יותר. בכל הנוגע ל"עלות הביצועים" בתחנת הדלק, הסופרב היותר חזקה עושה עבודה טובה, עם נתון של 11.8 ק"מ/ל' בכלל המבחן, הרגוע יחסית, כשבשיוט במהירות כביש 6 עמד הממוצע על כ-16.3 ק"מ/ל'. לא רע.
תמורה וסיכום
בסיכומו של מבחן דרכים ארוך, וחופשה משפחתית מתישה הרבה יותר, נותרתי מעט אמביוולנטי אודות גרסה זו – למרות שמבחינתי היא היתה כוכבת החופשה. זו לא הפעם הראשונה בה מוכיחה סקודה סופרב עד כמה הצלחתה (בכל העולם) היא בזכות ולא בחסד, עם מנעד מרשים של יכולות, איכויות ושימושיות. ועדיין, במחיר שמתחיל ב-177,000 שקלים לגרסת מנוע זו, אני לא בטוח שהתמורה בביצועים כזו משמעותית. עדיף, לדעתי, להסתפק במנוע ה-1.4 ל', להוסיף את חבילת ה'סטייל' שאמנם לא זולה בפני עצמה, ולקבל יותר - מקצת יותר ביצועים.
סקודה סופרב - מבחן דרכים (1.8 ל' טורבו, אוט')
צילום: מערכת אוטו