קטגוריה: רכבי פנאי קומפקטיים

גרסה: 1.2 ל' טורבו, ידנית, 4x4

מתחרות בולטות: הונדה HR-V, טויוטה C-HR, סובארו XV, סיאט אטקה

מחיר הגרסה הנבחנת: 107,500 שקלים
רכב הפנאי דאצ'יה דאסטר, על גרסאותיו השונות, מצטיין במחיר זול - אבל לא רק. את הדאסטר כבר בחנו עם מנוע דיזל (גיליון 348) וכעת נטלנו את גרסת הבנזין; זו, עם תיבה ידנית, הנעה כפולה ורמת הגימור 'פרסטיג'', העולה 107,500 שקלים.
ללא שינויים
הדאסטר מכריז "שטח". הזוויות, הפרופורציות, מרווח הגחון ו"אבזור שטח" (חלקו בתשלום) בדמות מסילות גג, מיגון גחון ומדרגות צד יוצרים מופע מהתכליתיים בבראנז'ה. ובמספרים - מרווח גחון: 21 ס"מ; זוויות גישה ונטישה: 29.3 ו–34.9 מעלות בהתאמה.
תא הנוסעים מציע רשימת אבזור נוחות מכובדת ביחס למחיר: מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, כוונון חשמלי למראות ולחלונות ובקרת שיוט.
הנדסת האנוש לא מוצלחת: כפתורי תפעול מפוזרים סביב ללא קשר והגישה לחלקם לא נוחה; כוונון המושב בעייתי; מסך המולטימדיה נמוך מדי. משטחי הדיפון מוצקים, אבל הרווחים גדולים מדי, ההידוק ככה וגימור חלק מהפקדים גס. אין אבזור בטיחות עדכני.
דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, ידני, 4x4)
צילום: מנהל
המושב לא מאוד נוח, תנוחת הנהיגה הסבירה נפגעת בגלל הגה שמתכוונן רק לגובה, וברכי הנהג והנוסע קרובות מדי לדלתות. המרחב מאחור שופע לאורך ולגובה, ומרווחי הראש והברכיים נדיבים. לרוחב קצת פחות. תא המטען שימושי: נפח טוב ומבנה יעיל.
השינוי הגדול
מנוע הבנזין - 1.2 ליטר, טורבו - הוא סיבת המפגש, והנתונים נאים: 125 כ"ס, 20.9 קג"מ ו–11 שניות ל–100 קמ"ש. הדבר הראשון הבולט, בייחוד ובעיקר בהשוואה לדיזל, הוא השקט; בסרק המנוע אילם ותחת עומס הוא ממש בסדר. הביצועים טובים, ומ–2000 סל"ד האצות הביניים והכושר ההררי יעילים. התיבה מוצלחת פחות; מהלך הבורר ארוך, לא מדויק ולא חלק. צריכת הדלק טובה למדי - אך לא מרהיבה, עם נתון של כ–12 ק"מ לליטר.
דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, ידני, 4x4)
צילום: מנהל
כולם ביחד
נוחות הנסיעה של הדאסטר מצוינת. בעיר, כושר הספיגה של המתלים לא פחות ממעולה. מחוץ לעיר, שיכוך המהמורות והטיפול בגלי כביש משובח, ורק שילוב של מהירות גבוהה עם שיבושים בוטים מדי פוגש בשיכוך–החזרה לא מושלם היוצר נדנוד קל.
איכות הנסיעה נפגמת בגלל רעשי רוח קיצוניים (אולי בגלל מסילות הגג) ורעשי כביש מוחשיים. היכולת הדינמית סבירה - כל עוד לא דורשים יותר מדי. הדאסטר קצת רוכן - אבל, בעיקר, ההגה לא טוב; קל מאוד מחוץ לעיר - ולא ברור מתי הוא יוצא מ"השטח המת". ואיך.
בנהיגת שבילים הדאסטר נוח מאוד, אבל בטיפוס בשטח מנוע הבנזין נחות מהדיזל, העדיף בהרבה בזמינות הכוח. הילוך ראשון קצר יותר היה עוזר. ולמרות זאת, לדאסטר 4x4 יכולת שטח מכובדת מאוד.
שורה תחתונה
דאסטר הוא רכב פנאי עם יכולת שטח טובה מאוד יחסית לקטגוריה, נוח לנסיעה, זול מאוד - וכאן עם מנוע בנזין שקט ויעיל ביותר. לשלילה יצוינו הנדסת אנוש ואיכות פנים לא מצטיינים, תיבה לא נעימה, נסיעה רועשת והגה לא מוצלח - ורק שלושה כוכבים במבחן יורו NCAP. שקלול היחסים בין יתרונות–חסרונות–מחיר - כולו שלכם.
דאצ'יה דאסטר - מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו, ידני, 4x4)
צילום: מנהל