אחד מהשירים האייקוניים של טרייסי צ'פמן מספר על אנשים שמדברים על המהפכה בלחש. נזכרתי בו כשהגעתי לאירוע NISSAN FUTURES; בעולם הרכב הדיבורים על מהפכה כבר עברו מזמן את שלב הלחישות. מרכיבי המהפכה, המשולשת למעשה, כבר כאן: הנעה אלטרנטיבית, רכב אוטונומי ותקשורת. זו האחרונה מתחילה בשימוש אך תיצור גם סוג בעלות שונה ותבסס קשר בין המכוניות לבין עצמן.
דגמים ראשונים של מכוניות אוטונומיות ברמה כזו או אחרת של התנהלות עצמאית מוצעים כבר למכירה, והשאלות על ההשלכות של התופעה הזאת רבות. במונית בדרך לשדה התעופה, לאחר שסיפרתי לנהג מה מטרת הביקור שלי בברצלונה, הוא שאל אותי בדאגה קלה - "אז מה? כולנו נהיה מחוסרי עבודה?".
עתידות - הדרך של ניסאן
צילום: מנהל
בניגוד לנהג המונית המשחק תפקיד סביל במהפכה שממנה יפסיד, ניסאן, חלק מתאגיד רנו–ניסאן העולמי, תהיה מהחברות שיובילו אותה. וגם תרוויח מכך. בברצלונה קיימה ניסאן בפעם השנייה את האירוע NISSAN FUTURES וכינסה אליו בכירים מהתעשייה, אנשי ממשל ומדיות מגוונות כדי להציג את החזון שלה עד ל–2050. באופן טבעי, קשה לחזות עתיד המורכב גם משינויים טכנולוגיים, חברתיים וכלכליים, אך ניסאן הציגה בפנינו איך היא רואה את הדברים, ובעיקר מה היא מתכוונת לעשות אתם.
ראשונים ברכב חשמלי
פול ווילקוקס (Paul Willcox), סגן נשיא ניסאן העולמית ויו"ר מועצת המנהלים של ניסאן אירופה, פתח את הוועידה בהצהרה על חיבור הדגמים החשמליים שלה למערכת החשמל הביתית דרך מערכת הנקראת "xStorage". ניסאן משחקת חזק במגרש הכל–חשמלי עם ליף והמסחרית E–NV200 - כמו–גם רנו, עם טוויזי, זואי, פלואנס וקנגו. הליף נמכרה, מאז שהוצגה ב–2010 ועד היום, בכמות העולה על 240,000 יחידות - מה שעושה אותה לרכב החשמלי הנמכר בעולם. מכירות הליף בכמויות כאלו יוצרות בעיה של סוללות המאבדות מיכולתן להניע רכב - וטיפול בהן יוצר בעיית זיהום רצינית בפני עצמה - וכך נולד בניסאן רעיון "הבית המחובר".
עתידות - הדרך של ניסאן
צילום: מנהל
מערכת xStorage לאגירת אנרגיה שפותחה על–ידי איטון, מיועדת לחסוך כסף כאשר תעריפי החשמל הם הזולים ביותר, כולל שימוש בסוללות הרכב לבית (באמצעות אפליקציה, כמובן), או אפילו למכור את החשמל האגור לרשת כאשר הביקוש גבוה יותר (V2G), ומאפשרת לטעון את הרכב גם ממערכת סולרית. ההבדל בין מערכת זו ובין מערכות דומות של מרצדס וטסלה למשל - וכאן הפתרון המקורי של ניסאן - הוא ביכולת להשתמש בסוללות מטיפוס מיושן יחסית, מה שעוזר לטפל באותה בעיית סוללות. למערכת הספק אנרגיה של 4.2 קילוואט–שעה.
ואיך כל זה משתלב עם חזון הרכב האוטונומי? ניסאן רואה בעתיד מערכת הוליסטית בה הרכבים האוטונומיים שלה יגיעו באופן עצמאי לתחנות "אנרגיה ירוקה" הנמצאות מחוץ לעיר במהלך הלילה, ובבוקר יתחברו חזרה למערכת הביתית ויספקו לה את הכוח הנוסף כך שהחיסכון באנרגיה ובהוצאות יהיה משמעותי אף יותר.
ניסאן - מנותנות החסות לליגת האלופות, ויחד עם איטון ו–The Mobility House ובשיתוף האצטדיון של אמסטרדם - תפעל ליישם את העיקרון כבר בסוף השנה. הארינה של אמסטרדם (55,000 מושבים) יתבסס כולו על 280 מערכי סוללות של ניסאן ליף בהמרה ל–xStorage, ויהיה לאצטדיון הירוק ביותר באירופה - וביותר ממובן אחד.
הפוליטיקאים ותכנית האוטונומיה
דבר ברור אחד עלה מהמושב המשפטי/כלכלי שנערך בכנס; יצרני הרכב רוצים להסיר את מגבלות הרגולציה ולקרב את העתיד, וגם ניסאן רואה בממשלות שחקן מרכזי בקצב החדירה לשוק של הרכבים האוטונומיים. בניסיון להשפיע על קובעי המדיניות בכל מדינה, הציגה ניסאן מחקר שביצעה על ההשפעה הכלכלית העצומה שתהיה לרכב האוטונומי על הכלכלה האירופית.
עתידות - הדרך של ניסאן
צילום: מנהל
לפי המחקר, שהתבצע בעיקר באנגליה, ספרד וגרמניה, המעבר לרכב אוטונומי ייעלה את קצב הצמיחה השנתי ב–0.15%, ויוסיף לתוצר המקומי הגולמי באירופה 17 טריליון אירו. המחקר לא בחן את ההשפעה השלילית על הכלכלה והחברה שתהיה למכוניות אוטונומיות שיחליפו ידיים אנושיות. לשאלתי בנושא, הכלכלן הבכיר של ניסאן לא התרשם במיוחד מהנהגים שיאבדו את עבודתם, וטען שההשפעה של אובדן זה על הכלכלה תהיה שולית.
שאלתי את פרדריקה, סמנכ"לית המדיניות של ניסאן, את אחת השאלות הקשות: "מי יהיה אחראי במקרה של תאונה קטלנית?". התשובה הדיפלומטית הייתה כי "רכב אוטונומי אמור ליצור השפעה חיובית על הבטיחות", ובהמשך רמזה גם כי כאשר תגיע העת והמכוניות תהיינה אוטונומיות לחלוטין, חברות הרכב יהיו אלו שתהיינה אחראיות במקרה של תאונה קטלנית. בכירים בניסאן הוסיפו שככל שעולה כמות הסנסורים במכוניות, נראה יותר "קופסאות שחורות" שיספרו לנו בדיוק מה גרם לתאונות.
הרובוט וההחלטה המוסרית
ניסאן גאה ב"מעבדת העתיד" שלה הפועלת בעמק הסיליקון בארצות הברית. המדען הראשי של מרכז המחקר של ניסאן הוא דוגמה חיה לכך שעולם ההייטק מתקדם כמו רכבת מהירה שתפסה עכשיו את ענף הרכב ולוקחת אותו קדימה. ד"ר מרטן סירהויס (Maarten Sierhuis) הוא הרבה ממה שלא היה בענף הרכב המסורתי. עיקר הישגיו של סירהויס היו ב–12 השנים בהן פעל בנאסא, שם יצר שפת מחשב ששימשה לפיתוח מערכת אינטליגנטית לכל מערך התקשורת בין מרכז הבקרה לבין תחנת החלל הבין לאומית. בנוסף, פיתח סירהויס מערכת אוטונומית המנטרת הליכת חלל ומייעצת לאסטרונאוטים המבצעים אותה; כלומר, סירהויס מתמחה בבינה מלאכותית מבינה ומתקשרת באופן טבעי עם בני אדם.
עתידות - הדרך של ניסאן
צילום: מנהל
ואכן האתגר של המכוניות האוטונומיות הוא גדול מאוד כאשר תוכנה נפגשת עם אדם ברחוב ולא דרך מסך. חשבו על מערכת ההפעלה האחרונה של מיקרוסופט שהתקנתם; באגים במערכת שבמחשב הביתי מחייבים אתחול והורדת גרסה חדשה - באגים במערכת שבמחשב הרכב פוגעים ישירות בחיי אדם.
חיי אדם כוללים גם שאלות מוסריות. שאלתי את מארטן כיצד הרכב האוטונומי יפעל הרכב במצב שבו יצטרך "להחליט" אם לפגוע בהולך רגל או לגרום לתאונה בעצם נייח, בה ייפגעו הנוסעים בתוכו. מארטן טוען שהחלטות מוסריות קשורות לרגש, והחלטה שהיא מוסרית במקום מסוים אינה מוסרית במקום אחר. לכן, מכונה אינה יכולה לעשות החלטות מוסריות והוא פוחד מהרגע בה יכניסו רגש לתוך בינה מלאכותית. בשיח שהתפתח ציין אחד העיתונאים שאנשים עלולים לשים מכשולים שהמערכת לא תזהה בצורה נכונה ובאופן כזה לגרום לתאונות. לטענת מרטן מי שקיבל את ההחלטה להטעות את המערכת הוא זה שעשה החלטה לא מוסרית, והדבר אינו קשור למערכת.
עתידות - הדרך של ניסאן
צילום: מנהל
מארטן ציין שאחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני מתכנני הרכב האוטונומי הוא מפות ויכולת קביעת המיקום המדויק של מכוניות. אין סטנדרטיזציה של מפות, ואין למחשב דרך לדעת אם המפה שלו היא הנכונה. כמו כן, רמת הדיוק של GPS עומדת על 3–4 מטרים. בעיות אלה יקשו גם על התקשורת בין כלי הרכב, מכיוון שהמידע המועבר ביניהם מבוסס על מיקום מבוסס GPS.
הרובוט וקשר העין
הדרך העיקרית לתקשורת בין נהג לבין הולך רגל היא "קשר עין". למעשה, זהו אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני מהנדסי הרכב האוטונומי: האופן בו עוברי אורח יוכלו "להבין" את הרכב ואת כוונותיו.
וכדי לטפל בבעיות כאלה, פועלת במכון המחקר של ניסאן ד"ר מליסה ספקין, שהיא האנתרופולוגית הראשית בו. תפקידה המרכזי בניסאן הוא לצפות ביחסים המורכבים בין אדם ומכונית, והיא מספרת על כך בהתלהבות השמורה רק לאנתרופולוגים. ספקין הדגימה בפנינו את ההבדלים המהותיים מאוד בין הולכי רגל בפרבר בעמק הסיליקון לבין הולכי רגל בכיכר הומה בטהרן.
כדי להתמודד עם אתגר כזה, בוחנת ניסאן שורה של שלטי איתות שיורכבו על האוטו ויציגו להולכי הרגל מה הרכב האוטונומי מתכוון לעשות, וכך ייחסך מפגש לא נעים בין מכונה לאדם.
עתיד מהפכני
המהפכה של עולם הרכב כבר יצאה לדרך, ואת השינויים הגדולים והמשמעותיים נראה כבר בעוד עשור, עשור וחצי. כאשר הכל יתחבר - ההנעה הנקייה, הניהוג האוטונומי, התקשורת בין משתמשים ובין המכוניות עצמן - השימוש במכונית והבעלות עליה יהיו שונים לגמרי ממה שהעולם הכיר, מאז שהופיעה בסוף המאה ה–19.
השינויים ידרשו זמן, אבל עולם הרכב כבר יצא לדרך.
עתידות - הדרך של ניסאן
צילום: מנהל