סטיב ג'ובס ז"ל. הוא האשם. בגלל ג'ובס ומהפכת האייפון שלו נרשמה ירידה חדה במכירות שעונים בסוף העשור הראשון של שנות ה-2000. פתאום כולם התלהבו מלקרוא שעון בשומר המסך של האייפון ולהשתמש בו כשעון מעורר. הייתם צריכים לשמוע אותם בהחלפת שעוני קיץ\חורף.

בגלל הירידה הזו חברות השעונים מצאו עצמן בבעיה ונאלצו להמציא עצמן מחדש. ולא מדובר רק בחברות שעונים פשוטות, אלא גם מותגי על שהחלו להרגיש על בשרן את הקידמה הטכנולוגית. פתאום לא רק איכות השעון שיחקה תפקיד, אלא גם מה שהשעון ידע להציע מעבר לשעה. הקרב על הזמן החל.

השעון עבר מיני מהפכה; מאביזר פרקטי, דרך אביזר אופנתי ועד אביזר פסיכולוגי. השעון שיש לנו על היד משדר החוצה את האופי ואת התכונות שהיינו רוצים שיחשבו עלינו. כשאני עונד שעון מאוד יקר ומנצנץ מזהב, זה מעביר מסר אחר לסובבים אותי מאשר שעון קרבי קשוח וגדול בצבע אדום.
מחקרים רבים כבר הראו שהשעון לא רק מחצין את האופי והתכונות שהיינו רוצים שידעו עלינו כלפי חוץ, אלא גם מה שהיינו רוצים לחזק כלפי פנים. כלומר בבחירת השעון אנו גם מחזקים את הביטחון העצמי שלנו.
הגיע הזמן
צילום: מנהל

אז מה קורה היום בעולם השעונים? כיום ניתן לזהות שלוש קטגוריות עיקריות בעולם שעוני היד;
הראשונה – מותגי על. מדובר בחברות או שענים שמנסים לשמור על הקו הקלאסי והיוקרתי שנשמר עשרות ויותר שנים, למרות השינויים המתרחשים סביבם. הם מנסים, לפחות בינתיים, להמעיט בנגיעה דיגיטלית או בעיצוב "עכשווי". הסטנדרטים שלהם גבוהים, האיכות בשמיים והם מייצרים מוצרי יוקרה, שיותר מכל, משדרים לסביבה מה המעמד של העונד אותם. האם מי שבבעלותו שעון יוקרתי כזה מביט בכלל על השעה? לא בטוח.
אגב, מותגי העל נחלקים לשניים; שעונים סדרתיים ושעונים ייחודיים. רולקס, אומגה ו- IWC למשל, הם מותגי על סדרתיים, ואילו פאטק פיליפ, לואי מונה, זנית' ועוד, הם מותגים ייחודיים לא בייצור המוני.

החידושים העיקריים בתחום הזה מתמקדים בעיצוב פני השעון, שימוש במתכות יקרות ואיכותיות וברצועות ייחודיות. עיצוב בסגנון הכרונוגרף עדיין נמצא בראש רשימת הנמכרים כמעט בכל חברה. משומה גברים נמשכים לעיצוב הספציפי הזה. שקיפות מלאה של פני השעון שהיתה מקובלת בעבר, מחליפה את מקומה ל"חלונות" במיקומים שונים כחלק ממשחק עיצובי. מבט פנימה אל לב השעון והמנגנונים הם עדיין חלק ממשחק היוקרה והתחרות בין מותגי העל.
עיצוב הרטרו חוזר לשוק, למרות שאצל חלק ממותגי העל, ה"רטרו" הזה הוא העיצוב העיקרי שלהם מאז ומתמיד. הקושי של שענים הוא שילוב עיצוב חדשני ועיצוב רטרו.
בנוסף, מותגי העל מצליחים לייצר ערך מוסף למרות שהם לא משתמשים במסכים דיגיטלים ובאלקטרוניקה. הם עושים זאת בעזרת תוספות אנלוגיות שלא היו קיימות בעבר, כמו למשל הצגת זמן עולמי במקביל לשעון המקומי ועוד.
הגיע הזמן
צילום: מנהל
הנישות המצליחות במותגי העל הם, כמו בכל שנה, שעוני טייסים ושעוני ימאים.3

טאג, ברייטלינג ודומיהם הם מותגי ביניים ששומרים על קו יוקרתי, אך כן מתנסים בעיצוב וטכנולוגיה אופנתית. גם שם תמצאו חידושים, כמו השעון החכם החדש שטאג שחררו לא מזמן בניסיון חדשני במיוחד לחדור לתחום לא מוכר להם לחלוטין.
חלק משעוני הביניים שומרים על עיצוב ומראה קלאסי בעודם מאפשרים קישור לאפליקציה בסלולארי. השילוב הזה מאפשר בנוחות מוגברת לכוון שעה, התראות, שעון עולמי ועוד, ללא צורך להוריד את השעון או להתעסק עם מתגים ומכוונים קטנטנים, הרי לגבר אמיתי יש אצבעות גדולות.

הקטגוריה השנייה היא הקטגוריה של השעונים הסתגלנים. כלומר חברות שעונים שמשתנות על פי צו האופנה. כיום האופנה היא טכנולוגיה ולכן תוכלו למצוא שעונים עם תוספות טכנולוגיות וגדג'טים, כמו שעונים עם מצלמות, זיכרון, wifi, שליטה מרחוק, שעונים עם רגשי גובה, טמפרטורה או מצפן ושעוני נישה, כמו נישת מטפסי הרים, או נישת ספורטאים או נישת גולשי גלים, או נישה כמעט ישראלית לחלוטין - נישת חיילים.
בקטגוריה זו ניתן למצוא גם את שעוני מותגי האופנה כי גם הם מסתגלים לאופנה הקיימת ומתייחסים לשעון כאל אקססורי. החברה המובילה בקטגוריה זו היא Casio ומותג השעונים שלה ג'י-שוק. ולא, היא לא מייצרת שעונים רק לחיילים. פרט לשעה המוצגת ולהגנה, השעונים מכילים מידע רב וסנסורים על פי תחום. כך שתוכלו לקבל מצפן, מד גובה, מצב ירח וגאות ועוד. הכול תלוי בדרישה שלכם, בין אם אתם מטפסי הרים, גולשי גלים או אוהבי מוסיקה.
גם Casio הבינה שלא רק פונקציונליות של שעון מושכת גברים ולכן הם מאוד מקפידים על עיצוב ייחודי וצבעוני וכל דגם יוצא בכמה גרסאות של צבע.
גם טיימקס האמריקאית הבינה שאסור לה להישאר במקום וגם היא נכנסה לתחום העיצוב היוקרתי ולטרנד הטיולים (Outdoors).

הקטגוריה השלישית היא החדשה ביותר. מדובר בקטגוריה שנבנתה לא על ידי חברות השעונים או האופנה, אלא על ידי חברות הטכנולוגיה שניסו לנכס לעצמם את הדבר האחרון שמעולם לא היה להם – זמן. אפל, כמובן, עם האפל ווצ' שלה היתה הראשונה שעשתה את הצעד הרציני.
הגיע הזמן
צילום: מנהל
בקטגוריה הזו תמצאו שעונים חכמים, למרות שלא מדובר כלל בשעונים, אלא במכשירי סמארטפון לבישים שבמקרה גם מציגים זמן.
בקטגוריות השעונים החכמים עומדות בראש אפל, סמסונג, אל.ג'י, מוטורולה ועוד. המשותף להם, כפי ששמתם לב, הוא שעיקר החברות הללו הן חברות טכנולוגיות ולא יצרני שעונים.

החידוש העיקרי בתחום הזה הוא ההבנה של אותם חברות שרק טכנולוגיה לא תקדם אותם. כל הדגמים הראשונים של כל החברות כשלו. בתקופה האחרונה אנו עדים להתעוררות מחודשת בתחום השעונים החכמים מהסיבה הפשוטה שחברות הטכנולוגיה הבינו ששעון חכם צריך להיות, או לפחות להיראות, כמו שעון.
חידוש נוסף הוא שחברות הטכנולוגיה החלו לחבור למותגי יוקרה וחברות תכשיטים כדי לייצר שעון חכם שהוא לא רק סמל סטטוס לגיקיותו (מהמילה גיק) של אדם, אלא גם למעמדו החברתי כלכלי.
למשל אפל משווקת בפינצטה שעון חכם בשיתוף מותג היוקרה הרמס. גם בעולם הדיגיטלי הגיקים נשכחים מאחור לטובת החבר'ה עם הכיסים העמוקים.

עם כל החידושים האלה, בסופו של דבר אנחנו צריכים להתאהב בשעון במבט ראשון. אם אין בינינו את הקליק, אז גם אם השעון יידע לגדל שטרות כסף על היד, הוא לא יהיה על היד שלנו. טוב, אם הוא באמת יגדל שטרות כסף אז כן, אבל כל דבר אחר – לא.
התהליך אצל גבר הוא פשוט – 1. רואים שעון. 2. מתאהבים בו. בודקים מחיר.

הגיע הזמן
צילום: מנהל

מילון מונחים

טכימטר (Tachymeter) – הסימונים שנמצאים בדרך כלל על הטבעת החיצונית. הם מאפשרים חישובי מהירות על בסיס זמן, או מרחק על בסיס מהירות.

כרונוגרף (Chronograph) – כרונוס ביוונית זה זמן, וגרף זה תיאור/כתיבה/רישום. מדובר בשעון שמכיל, בנוסף לתצוגת הזמן, גם תצוגת סטופר בנפרד. כלומר שניתן לשלוט בסטופר ללא קשר לידיים של השעון.

שעון קוורץ – שעון שמבוסס על גביש שיוצר אות חשמלי בתדר מדויק. שעוני קורץ זולים לא מגנים על הגביש מטמפרטורה ובכך התנודות שלו משתנות בחום וקור ולכן השעון פחות מדויק.

סופרלומינובה – החומר שסופג אור ומקרין אותו בחושך. בדרך כלל משתמשים בו לצבוע ספרות וידיים של שעונים.