שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, הכריז במסגרת פגישה שערך עם מנכ"ל מובילאיי זיו אבירם ומנכ"ל אינטל ישראל יניב גרטי, כי הורה ש"החל מ-1 בינואר 2018 יחויב כל רכב חדש המיובא לישראל, להצטייד במערכות בטיחות מצילות חיים".
המערכות אליהן התייחס השר כץ הן שמירת מרחק מלפנים והתרעה על סטייה מנתיב. השר ציין כי יחתום בקרוב על הצו בנושא זה.
מצוין. אבל
מצוין. זו לא הפעם הראשונה בה שר תחבורה מחייב יבואני רכב בהצמדת מערכת בטיחות למכוניות שהם מביאים. ככך למשל חייב השר שאול מופז ב-2007 כי כל המכוניות שיגיעו לישראל מ-2010 יכללו מערכת ESP. מופז הקדים את מדינות אירופה, וגם כאן המהלך עליו הכריז השר כץ מקדים מדינות אחרות והוא חשוב ומשמעותי ביותר.
ההכרזה על חובת התקנת שתי מערכות ההתרעה האלה היא חיובית מאוד בהקשר של הבטיחות; כל מערכת ברכב המשפרת את מעטפת הבטיחות של הרכב, היא מאוד מבורכת. עצם חובת ההתקנה בכל רכב משמעותה שלנושא הזה יש יותר "נוכחות" בנהיגה ובמודעות הנהג, והעובדה שצו על כך יצא מטעם המדינה, גם היא סוג של הצהרה חשובה.
אבל. מובילאיי היא הדבר הגדול ביותר של הימים האלה, ולמעשה אחד הגדולים בהקשר של פיתוח ישראלי והצלחתו בעולם מאז ומתמיד. להצלחה שלו שותפים מספר אנשים ונוספו אליהם שושבינים חדשים, לא מעטים מהם שמחים לגזור קופון פוליטי מהסתופפות עם חתני השמחה בצל הזרקורים.
אבזור בטיחות מתקדם - חובה ברכב חדש מ-2018
צילום: מובילאיי, מוביט
שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ
ולכן – בייחוד בגלל אופן ועיתוי ההכרזה על הצו – באה ועלתה תחושת חמיצות לא קלה. כי השר כץ, שבמחצית השנייה של משמרתו הארוכה ורבת הפעלים נרשמה עלייה חמורה ושיטתית במספר ההרוגים, לא ממש הפגין פעילות בנושא. אפילו לא התייחסות.
בעצם, בנושא הקטל בדרכים, השר כץ אילם.
בקומוניקט שהוציא משרד התחבורה הוגדר ישראל כץ כ"שר התחבורה והמודיעין" וזה בהחלט אופייני. שר התחבורה הוא – לפי חוק – "שר התחבורה והבטיחות בדרכים", והעובדה שהתחום המדמם הזה לא הוצמד לתאריו, אומרת הרבה. מנגד, עניין המודיעין, עם כל הכבוד, לא ממש שייך לעניין.
אבזור בטיחות מתקדם - חובה ברכב חדש מ-2018
צילום: מובילאיי, מוביט
משנה הבאה: חובה להתקין מערכות בטיחות בכל רכב חדש בישראל (צילום: מוביט)
לפי מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, 54% מיבואני הרכב בישראל "ניצלו את הטבת המס המאפשרת להם להתקין את שתי מערכות הבטיחות". כמובן, לא שמענו מה עושה המשרד עם אלה שלא הואילו. מניסיון של שנים קודמות (ולא רק עם מערכות בטיחות), יש מצב שיבואנים יביאו בסוף 2017 מכוניות רבות ללא מערכות אלה ואלה יימסרו במהלך 2018. גם כאן, יהיה נחמד לדעת מה מתכוון המשרד לעשות.
אז נכון, מדובר באירוע חגיגי עם הרבה דיבורים למצלמות, אבל דווקא משפט מפרגן שאמר זיו אבירם, מנכ"ל מובילאיי, על שר התחבורה מלמד לא מעט על הבעיות שיש לישראל בתחום הבטיחות: "בפעם הראשונה כשנפגשתי עם השר כץ הסברנו לו על מערכות בטיחות, הוא מיד הבין ולקח על עצמו להוביל את המאבק בתאונות הדרכים". השר כץ אינו אמור לקחת "על עצמו" הובלה במאבק בתאונות הדרכים בגלל שהבין משהו על מערכת מסוימת.
השר כץ צריך להיות המוביל בתחום הזה כי זו חובתו מכוח החוק ומהגדרת התפקידים של המשרד בראשו הוא עומד. אבל כנראה שאם זה לא באור הזרקורים, ובזווית חיובית, זה הרבה פחות מעניין.

אבזור בטיחות מתקדם - חובה ברכב חדש מ-2018
צילום: מובילאיי, מוביט
האם תהיה ירידה במספר תאונות הדרכים וקורבנותיהן?