סקודה אוקטביה המוכרת, אחד מלהיטי המכירות בקטגוריה המשפחתית, עברה מתיחת פנים קלה. מבחוץ השינוי העיקרי הוא פנסים חדשים, אך יותר חשוב הוא מנוע חדש לחלוטין – ויש עוד כמה שינויים.

עיצוב ונראות
הפנסים החדשים שינו את מראה חזית האוקטביה – ולא בטוח שלטובה. אודה על האמת – בתמונות שפרסם היצרן עם ההכרזה על מתיחת הפנים זה נראה גרוע, אבל במציאות המצב טוב יותר. היא לא מתחרה על תואר מלכת היופי של הקבוצה, אבל גם לא תגרום לך להסיט מבט מהפנסים המפוצלים לשתי יחידות נפרדות בכל צד. המעצבים נגעו גם בפגוש ובגריל ויש עכשיו תאורת לד-יום מלפנים ופנסי לד מאחור – אבל אם לא תפגשו את האוקטביה המחודשת חזיתית, כנראה שלא תשימו לב שמשהו השתנה. האוקטביה עדיין משאירה רושם של מכונית גדולה ומכובדת.
 
סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו אוט', מתיחת פנים)


פנים הרכב
תא הנוסעים כמעט ולא השתנה. מסך המגע גדל מעט ל-6.5" (או 8" בגרסאות המאובזרות), ולוח המחוונים עודכן, אבל בסך הכל זה אותו תא נוסעים מוכר. אנחנו בחנו את גרסת הבסיס, ונעים לגלות שכבר בה רמת האבזור טובה למדי: יש בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, בלוטות', חיבור USB, קיפול חשמלי למראות, והתוספת החשובה ביותר במסגרת העדכון – מערכות בטיחות מתקדמות (ראו סעיף בטיחות). מה שבכל זאת חסר לנו הם מצלמה אחורית ו\או חיישני חניה מקוריים.
 
המרחב לנוסעים לא השתנה, והוא עדיין מעולה מלפנים בכל המדדים. מאחור המרווח טוב מאוד לברכיים, וקצת גבולי לראש לגבוהים. מנהרת הינע גדולה גוזלת מקום לרגליים מהנוסע השלישי, וכך גם פתחי המיזוג לאחור, המבורכים בפני עצמם. תא המטען עצום וסופר-שימושי בזכות הדלת החמישית – פשוט נהדר למשפחה.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו אוט', מתיחת פנים)


נוחות
אחד הדברים שפחות אהבנו בדור הנוכחי של האוקטביה הוא נוחות הנסיעה – ואני שמח לבשר שמהנדסי סקודה טיפלו בנושא במתיחת הפנים. האוקטביה המעודכנת רושמת שיפור מורגש בכל הקשור לנוחות הנסיעה. בעיר איכות הספיגה שופרה והיא עכשיו סבירה בדרך כלל, אם כי המתלה האחורי עובד פחות טוב מהקדמי. מחוץ לעיר היא עדיין לא מחליקה שיבושים קטנים בצורה מושלמת, וריכוך המתלים פגע בריסון, אבל היא לא תתנדנד יותר מדי, אלא אם תגזימו. השורה התחתונה – הנוחות כבר סבירה, וכבר לא מהווה חסרון. בידוד הרעשים לא מבריק – יש יותר רעשי רוח מהצפוי, וגם בידוד רעשי הכביש יכל להיות טוב יותר.
 
התנהגות ובטיחות
האוקטביה מציגה התנהגות בטוחה וצפויה, גם אם לא ממש מלהיבה. היא לא מוחה על נהיגה דינמית, אבל גם לא ממש נלהבת מהעניין. המתלים הרכים לא מספקים ריסון מספק וההגה לא ממש בעניין. אבל יש שפע אחיזה והאוקטביה לא תפתיע את הנהג על המגבלות.
 
בצד הבטיחות יש כאמור תוספת חשובה לאבזור – מערכת שמירת נתיב ובלימה אוטונומית; מערכת לניטור שטחים מתים מוצעת רק ברמת הגימור הגבוהה, "אקסקלוסיב" (הזמינה גם בגרסת ה-1.0 ל'), וחבל שהיבואן קשר בין אבזור נוחות לאבזור בטיחות. האוקטביה זכתה ב-2013 (לפני החמרת הסטנדרטים) לציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו אוט', מתיחת פנים)

 
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.2 ל' טורבו המוכר הוחלף במנוע 3 ציל' בעל נפח קטן יותר – ליטר אחד בלבד, או 999 סמ"ק אם תרצו לדייק. כן, זה הזמן לאזכורים מבודחים של קרטוני חלב... למרות 200 הסמ"ק והצילינדר האבודים, המנוע החדש מציע שיפור בהספק עם 115 כ"ס (5 כ"ס) ובמומנט עם 20.3 קג"מ (תוספת של 2.5 קג"מ) אך המומנט זמין מסל"ד גבוה יותר, החל מ-2000 ועד 3500 סל"ד  (מול 1400 סל"ד ב-1.2 ל'). תיבת ההילוכים היא הדו-מצמדית המוכרת עם 7 היל'.
 
נתחיל מהסוף ונענה לשאלה המתבקשת– אין לאוקטביה שום בעיה של כוח. אם לא תפחדו מסל"ד גבוה (ואין סיבה שתפחדו – צליל המנוע נעים ולא חזק מדי), תקבלו רכב זריז יחסית. אומנם לא היינו מתנגדים לעוד כמה סוסים כשיוצאים לעקיפה בכביש בין עירוני או מטפסים בעליה עם רכב עמוס, אבל לא מדובר במחסור אמיתי בכוח.
 
התיבה, לעומת זאת, יכולה לעצבן – היא רצה במעלה ההילוכים במהירות במטרה לחסוך בדלק, ולא ממש ששה להוריד הילוך לטובת האצות. התוצאה יכולה להיות תגובה עצלה-משהו במהירויות ביניים, אלא אם דורכים על דוושת התאוצה מכל הלב. בנוסף, החיבה להילוכים גבוהים דוחקת את המנוע לסל"ד נמוך, בו הוא לא חלק מספיק. בעמידה הוא דווקא חלק למדי, בניגוד למה שקורה בלא מעט מנועי שלושה צילינדרים. יפה.

סקודה אוקטביה – מבחן דרכים (1.0 ל' טורבו אוט', מתיחת פנים)

 
הפתרון להתנהגות התיבה נמצא במצב הספורט של תיבת ההילוכים. מצב זה משקה את המוח האלקטרוני באספרסו חזק, וגורם לו להגיב בצורה מהירה ונחושה יותר כשרוצים להאיץ. מערכת העצור-סע ממהר לכבות את המנוע, אבל ההנעה מורגשת מדי. היא גם מנתקת את מדחס המזגן, מה שגזר את גורלה לניתוק ביום המבחן החם.
 
המנוע הקטן משלם דיבידנדים בתחום צריכת הדלק – בשיוט קיבלנו ממוצע של 20.4 ק"מ/ל', ובימי המבחן שכללו גם נהיגה עירונית וקטעים מהירים, נרשם ממוצע נאה מאוד של 14.1 ק"מ/ל'.
 
סיכום
החרטום החדש לו זכתה סקודה אוקטביה במתיחת הפנים הוא החלק הפחות מעניין (והפחות מוצלח) בעדכון הנוכחי. מנוע הליטר החדש עומד במשימה בכבוד, למרות הנפח הננסי, ומספק צריכת דלק טובה. אבל החדשות החשובות הן נוחות הנסיעה המשופרת ואבזור הבטיחות המתקדם שנוסף למפרט הסטנדרטי. אלו משפרים משמעותית את החבילה שמציעה האוקטביה למשפחה, חבילה שהיתה אחת הטובות בקבוצה עוד קודם לכן - בזכות מרחב פנימי נדיב ותא מטען ענק.