למרות שאף אחד לא רוצה להיפגע בתאונת דרכים, לפעמים נדמה שנושא הבטיחות, אפילו במכוניות משפחתיות, לא נמצא מספיק גבוה בסדר העדיפויות של הקונים בישראל. אז נכון, מרבית המשפחתיות המודרניות מציעות כיום רמת בטיחות נאותה - אין כיום בקטגוריה ציוני בטיחות נמוכים במיוחד, לרוב המכוניות מספר דומה של כריות אוויר ובקרת יציבות מותקנת כפריט חובה. ובכל זאת, ישנם הבדלים שחשוב לשים לב אליהם, במיוחד במכונית שמסיעה את המשפחה ביומיום.

ראשית, ציוני הריסוק אולי נראים דומים מבחינת מספר הכוכבים, אבל יש חשיבות לשנת הבדיקה. המבחנים הפכו מחמירים יותר עם השנים, עם מבחני ריסוק נוספים ובחינה של מערכות בטיחות אקטיביות. ולא פחות חשוב, בחינה מדוקדקת של דו"ח הבדיקה מגלה את הציונים הפנימיים, דירוג מפורט שה-Euro NCAP נותן בהגנה על מבוגרים, ילדים והולכי רגל, שם מסתתרים לעיתים פרטים חשובים. קראו בעיון לפני קניית הרכב הבא.

כך עובדת בלימת חירום אוטונומית:

הבדל לא פחות חשוב אפשר למצוא במפרט מערכות הבטיחות המתקדמות. כאלו שיכולות לא רק להגן עליכם במקרה של תאונה, אלא אף למנוע אותה מלכתחילה. בין אם באמצעות התרעה שקוראת לכם לבלום או להסיט את ההגה, ובין אם באמצעות פעולה אוטונומית - כאשר הרכב בולם או מבצע פעולת היגוי לבד, כדי למנוע תאונה או לצמצם את מהירות הפגיעה. כאן חשוב לשים לב להבדל בין מערכת בהתקנה מקומית - שמסוגלת רק להתריע - לבין חלק מהמערכות המגיעות עם הרכב מהמפעל, ושמסוגלות גם לפעול אוטונומית.

בכדי לעזור לכם לבחור משפחתית בטוחה, סרקנו את הקטלוג העשיר של "אוטו" ומצאנו חמש משפחתיות קומפקטיות שמצטיינות במפרט בטיחות עשיר ורחב. הן ציון בטיחות עם אחוזי הגנה גבוהים, והן מערכות בטיחות מקוריות עם יכולת פעולה אוטונומית.

הונדה סיוויק
שנת מבחן בטיחות: 2017
ציון כולל: 5 כוכבים
דירוג פנימי: הגנה על מבוגרים - 92%; הגנה על ילדים - 75%; הגנה על הולכי רגל - 75%


חמש המשפחתיות הבטוחות ביותר בישראל
צילום: מנהל

הונדה סיוויק זכתה לציון הבטיחות המרבי במבחן חוזר, שנערך לאחר שבמבחן הראשון השיגה תוצאה מאכזבת וחשוב לשים לב כי הוא תקף לרכבים שיוצרו החל מספטמבר 2017 בלבד. הסיוויק משווקת בארץ בכל הגרסאות, מלבד גרסת הסדאן הבסיסית, עם מפרט בטיחות עשיר שכולל בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי בהיגוי וזיהוי תמרורים.

טויוטה קורולה
שנת מבחן בטיחות: 2013
ציון כולל: 5 כוכבים
דירוג פנימי: הגנה על מבוגרים - 94%; הגנה על ילדים - 82%; הגנה על הולכי רגל - 67%
חמש המשפחתיות הבטוחות ביותר בישראל
צילום: מנהל

טויוטה קורולה היא המשפחתית הקומפקטית הנמכרת ביותר בשוק הישראלי, ומציעה בכל הגרסאות בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים ומעבר אוטומטי מאורות דרך ("גבוהים") למעבר ("רגילים"). מערכת זו מאפשרת לנסוע יותר זמן עם אורות גבוהים בתנאי חושך, מבלי לסנוור נהגים הנוסעים בכיוון הנגדי.

יונדאי איוניק
שנת מבחן בטיחות: 2016
ציון כולל: 5 כוכבים
דירוג פנימי: הגנה על מבוגרים - 91%; הגנה על ילדים - 80%; הגנה על הולכי רגל - 70%


חמש המשפחתיות הבטוחות ביותר בישראל
צילום: מנהל

יונדאי איוניק היא משפחתית קומפקטית והיחידה עם הנעת כלאיים ברשימה. מלבד זאת היא מציעה גם מפרט בטיחות מרשים במיוחד: בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה ותיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית בכל הגרסאות. הגרסה הבכירה, סופרים, מוסיפה גם מערכת התרעה מפני רכב בשטח מת.

מאזדה 3
שנת מבחן בטיחות: 2013
ציון כולל: 5 כוכבים
דירוג פנימי: הגנה על מבוגרים - 93%; הגנה על ילדים - 86%; הגנה על הולכי רגל - 65%


חמש המשפחתיות הבטוחות ביותר בישראל
צילום: מנהל

מאזדה 3 מציעה ציון מרשים במיוחד במבחן הבטיחות, בהגנה על ילדים, לצד ציון מרשים בהגנה על מבוגרים. בנוסף, היא מצוידת בכל הגרסאות במערכת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ובהתרעה על סטייה מנתיב. שתי רמות האבזור הבכירות מוסיפות גם סיוע אקטיבי בהיגוי למניעת סטייה מנתיב.

סקודה אוקטביה
שנת מבחן בטיחות: 2013
ציון כולל: 5 כוכבים
דירוג פנימי: הגנה על מבוגרים - 93%; הגנה על ילדים - 86%; הגנה על הולכי רגל - 66%
חמש המשפחתיות הבטוחות ביותר בישראל
צילום: מנהל

בדומה למאזדה 3, גם סקודה אוקטביה מציעה רמת בטיחות מרשימה בסעיפים הפנימיים של מבחן הבטיחות. היא מצוידת כבר מרמת הבסיס בהתרעת שמירת מרחק עם בלימת חירום אוטונומית במהירות עירונית, התרעה על סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי בהיגוי והתרעת עייפות נהג. גרסת האבזור הבכירה, אקסקלוסיב, מוסיפה גם התרעת רכב בשטח מת.