בעוד יצרניות הרכב הגדולות מתקוטטות ביניהן מי תהיה ראשונה להציע רכב אוטונומי בשיווק מסחרי, נראה שדווקא חברת הזנק (סטארט-אפ) קטנה יחסית מצרפת עשויה לעקוף את כולן. נאביה (Navya), שמעסיקה בסך הכל כ-160 עובדים בצרפת וארה"ב, הודיעה על תחילת שיווק של מונית אוטונומית כבר משנה הבאה.
המונית, שמכונה "אוטונום קאב" (Autonom Cab), תציע מקום לשישה נוסעים בלי נהג כלל, ועם הנעה חשמלית בלי זיהום בזמן הנסיעה. המונית הייעודית, עם עיצוב שכנראה לא יזכה בפרסים ונועד להבטיח מרחב פנימי מיטבי, היא באורך של 465 ס"מ (מעט יותר ממשפחתית סדאן מקובלת), רוחב נדיב של 195 ס"מ וגובה נדיב עוד יותר - 210 ס"מ. משקלה העצמי עומד על 2,000 ק"ג.
בלי נהג וזיהום: מונית אוטונומית יוצאת לדרך
צילום: מנהל
נאביה אוטונום קאב
למרות המידות הנדיבות, בנאביה בחרו למונית שלהם מנוע חלש בהרבה מהמקובל בתעשיית הרכב, והסתפקו במנוע חשמלי צנוע עם 20 כ"ס בלבד (עם שיא הספק רגעי של 34 כ"ס, למשל לעקיפה קצרה). ההסבר לכך פשוט - מנוע חלש יחסית צורך פחות אנרגיה, ויאפשר זמן עבודה של קרוב ל-10 שעות לפי הערכות היצרנית. גם השימוש העירוני דורש פחות כוח, ובכל מקרה לאוטונום קאב מהירות מרבית מספקת של 90 קמ"ש. טווח הנסיעה בין טעינות לא פורסם.
בלי נהג וזיהום: מונית אוטונומית יוצאת לדרך
צילום: מנהל
נאביה אוטונום קאב
בכדי למנוע תאונות ולאפשר למכונית לנווט בלי נהג, היא מצוידת בחיישנים רבים ממספר סוגים. בין היתר ישנם 10 חיישני לייזר (שלושה ש"רואים" ב-360 מעלות ושבעה ב-145 מעלות), שש מצלמות וארבעה רדארים. בנאביה מסבירים כי בסך הכל המערכת מציעה הגנה משולשת מפני כשלים וטעויות, באמצעות חפיפה בין החיישנים השונים.
בלי נהג וזיהום: מונית אוטונומית יוצאת לדרך
צילום: מנהל
נאביה אוטונום שאטל
על-פי היצרנית, הייצור יחל בשנה הבאה והמסירות לקראת אמצע 2018. בנאביה מבטיחים להעלות לכביש 300 יחידות עד לסוף השנה, כולל 50 רכבי הסעות (שאטל) קטנים ופשוטים יותר, שכבר נעים באתרים שונים בעולם. אלו נקראים "אוטונום שאטל" (Autonom Shuttle), ומיועדים לתנועה בעיקר (אך לא רק) במתחמים סגורים ואזורים מוגבלי מהירות. בנאביה לא מפרסמים בשלב זה את מחיר המונית החדשה, שתוצע למכירה ובתוכנית חכירה מהיצרנית.