פורשה קאיין – מבחן דרכים (השקה) (וידאו) - אוטו

פורשה קאיין – מבחן דרכים (השקה) (וידאו)

פורשה הציגה דור שלישי לקאיין ואנחנו יצאנו לכרתים כדי להכיר אותו

קטגוריה: פנאי יוקרתי
גרסה: 3.0 ל' טורבו, 340 כ"ס; 2.9 ל' טורבו, 440 כ"ס

מתחרים בולטים: מזראטי לבנטה, רינג' רובר ספורט, ב.מ.וו X5/X6

מחיר: 698,000 שקלים
כאשר הושק פורשה קאיין המקורי ב-2002, רבים מאוהדי המותג ראו בכך חילול קודש. צלם פנאי בהיכל הספורט. זה שהוא היה מכוער לא ממש עזר.
אבל הקאיין התגלה כסיפור הצלחה אדיר ושינה את החברה. הוא הגדיל את מכירות המותג וסלל דרך להצגת דגמים נוספים כמו הפאנמרה והמקאן – ולהצלחתו יש חלק גם בהחלטה להציג דגמים כמו הלבנטה האמור והלמבורגיני פנאי העתיד לבוא. פורשה כחברה עברה שינוי. היא הפכה מחברה שמוכרת כ-50,000 כלים בשנה לכזו שב-2016 מכרה קרוב ל-250,000 כלי רכב.

כעת, בזמן הצגת הדור השלישי לקאיין, אף אחד כבר לא מפקפק בחשיבותו. אחרי הכל מהדור הראשון נמכרו כ-270,000 כלים ומהשני, שהוצג ב-2010, נמכרו 500,000 – ופורשה רוצה לשמור על קצב המכירות. הדור החדש, שיצאנו לפגוש בכרתים, מבטיח (כרגיל) שיפור בכל תחום עם משקל קל יותר, מערך מתלים מתקדם, היגוי אחורי ומנועים חזקים מבעבר.

קאיין החדש מבוסס על פלטפורמת ה-MLB של קבוצת פולקסווגן, אשר משמשת את כלי הפנאי הגדולים של אודי ובנטלי – ה-Q7 והבנטיאגה, בהתאמה. פורשה היא האחראית לפיתוח הגרסה הגדולה לפלטפורמה הזטו, שעליה נשענת גם הפאנמרה, ובחלק מהחידושים שמגיעים לקאיין כבר פגשנו בדגמים שהוזכרו.
הקאיין החדש ארוך, רחב ומעט נמוך מקודמו אך נשען על בסיס גלגלים בגודל דומה 289.5 ס"מ. הוא מושק עם שלושה מנועי בנזין מוגדשים אבל בפורשה מבטיחים מבחר עשיר יותר בעתיד. בקרוב, הם אומרים, יוצגו גרסאות היברידיות נטענות ובקצה השני של הסקאלה צפויות גם טורבו S ו-GTS חזקות. 15% מהקאיינים שנמכרו בעבר לגמו סולר ובפורשה מתכוונים להציג גם גרסאות דיזל. כן יוצעו חבילת שטח וערכת ספורט שתטפל במפלטים לטובת צליל אגרסיבי יותר.

למפגש באי היווני כרתים, הגיע הקאיין כאשר הוא מתהדר בחידושים הטכנולוגיים העיקריים שלו, כלומר קפיצי אוויר חדשים עם שלושה תאים ונפח מוגדל (לטובת יותר אפשרויות בחירה בין נוחות לספורט ומצבי גובה), מייצבים אקטיביים עם פעולה אלקטרו-מכאנית מהירה (בדומה לאודי SQ7) וכמובן היגוי אחורי. בגרסאות הבסיס, שלא הגיעו להשקה, יוצע הקאיין עם קפיצים רגילים (עם או בלי שליטה אלקטרונית בבולמים), וללא היגוי אחורי ומייצבים אקטיביים.

מבחוץ
פורשה רצתה שהקאיין יראה ספורטיבי ודינאמי מקודמו – והצליחה. מהשנייה הראשונה למפגש, בחניית שדה התעופה הנידח בסיטיה, ברור שזה הקאיין הנאה ביותר עד כה (לפחות כמו שפגשנו בו כאן עם חישוקי "21 ו-"20). החזית ממשיכה את הכיוון האגרסיבי שהוצג במקאן, והביצוע נכון. מאחור בולטות הכנפיים הרחבות, שמאכלסות צמיגים רחבים מהקדמיים, וקו התאורה הרוחבי שפגשנו לראשונה ב-718. למראה מוסיפים קישוטים כמו תאורת הלד המתקדמת, ארבעה מפלטים וספוילר אחורי בקצה הגג, שבטורבו משנה זוויות כדי לסייע במהירויות גבוהות בהצמדה ואף בבלימה.

מבפנים
בתא הנוסעים פורשה מנסה לשלב בין העולם הישן, הממוקד בנהג, לאופנה הנוכחית של שפע צגים גדולים. המחוונים, שבמרכזם מד סל"ד עם תצוגת מהירות, מחולקים: מצידי המד צגים שיכולים להקרין מחוונים עגולים וברורים כמו פעם או תצוגות שונות מניווט ועד כוחות G.
במרכז הרכב צג מגע גדול ("12) ששולט בשפע המערכות ותחתיו קונסולה רחבה שמכילה שפע לחצנים וחוגות. בהתחלה זה נראה עמוס, אך כשמתרגלים יש בכך יתרונות. תפעול בורר ההילוכים, ובייחוד השילוב ל-P, דורשים הסתגלות.
לא פחות חשובה היא האווירה היוקרתית והאיכותית מבעבר שעוטפת הכל. לקינוח תנוחת נהיגה טובה, מושב נוח ומרחב מצוין מאחור עם מושבים מתכוונים.

נוסעים
פורשה אפשרה לטעום משלושת מנועי הבנזין, כולם מוגדשים, שהינם קטנים וחזקים מבעבר ומציעים ביצועים מצוינים. הם משודכים לתיבה אוטומטית עם שמונה הילוכים חדשה, בה "קוצר" הראשון לטובת הזינוק והוארכו הילוכי השיוט. כל רכבי ההשקה צוידו בחבילת 'כרונו', שמאפשרת בחירת מצבי ניהוג מההגה ושיפור ביצועים. מנוע ה-3.0 ל' מפיק 340 כ"ס, אופי נעים ויכולת אפקטיבית, עם האצה ב-5.9 ש' למאה. הביצועים הופכים מצוינים בקאיין-S, עם מנוע 2.9 ל' כפול מגדשים ו-440 כ"ס (4.9 ש'). חטיבת כח זו נראית לי ה"נכונה" בהיצע, בייחוד מול הטורבו האגרסיבית והסופר מהירה (4.0 ל', 550 כ"ס, 3.9 ש'). בתקופה בה הנדסת הצליל כה מפותחת, חסר למנועים קצת יותר "סאונד" מודגש במצבי הספורט (מבחוץ הם נשמעים טוב). הנושא יטופל...
פורשה הייתה אמיצה כאשר בחרה להגיע עם הרכב הגדול והיקר לכבישים הצרים והמפותלים בהרי כרתים. אבל זה עזר להדגיש את היכולת, את הנכונות לשנות כיוון והתחושה, בזכות ההיגוי האחורי, שהוא מתכווץ סביב הנהג בפניות ההדוקות. על הכבישים המאתגרים מבחינת סלילה הציגו גרסאות ה-V6 נוחות טובה עם חישוקי "20. הטורבו ("21) – פחות.

מסכמים
פורשה הינה מומחית בשיפור מתמיד ועקבי של הנוסחאות המוכרות שלה, והיא עושה זאת גם בקאיין, שהבשיל לרכב מושך יותר, איכותי ומודרני. הדינאמיות חשובה לפורשה, והגרסאות שבחנו הציגו יכולת גבוהה ומרשימה והתנהגות מהנה – ואפילו מפתיעה כשמדובר ברכב פנאי גדול. פורשה קאיין כבר מוצע בישראל, ומסירותיו יחלו בינואר 2018 במחיר שיחל מ-698,000 שקלים - כמאה אלף שקלים יותר מגרסת הכניסה של הדור היוצא.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות