ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת אישרה לחייב משאיות מעל 12 טון ורכב נוסעים מעל 3.5 טון שנרשמו עד 2005 במסנן חלקיקים. המסנן מפחית באופן משמעותי (עד 98%) את פליטת החלקיקים ממנוע הדיזל, האחראים העיקריים לפיח ולזוהמה שמייצר מנוע זה. חלקיקים אלה, כאשר הם חודרים לכלי הנשימה, גורמים למחלות בהם, כולל סרטן. ההערכה היא שהתקנתם תצמצם משמעותית את זיהום האוויר הנוצר על-ידי כלי רכב.

מסנני חלקיקים לדיזל מסחרי ישן וקצת גריטה


על מנת לאפשר את יישום התקנה, יינתן סבסוד (החל מ-22.4) למסנני חלקיקים, עד מימון מלא לאוכלוסיות חלשות או לצי של שלושה כלי רכב/מחזור של מיליון שקלים. מכוני רישוי ידביקו תווית על שמשת הרכב אם לא הותקן בו מסנן כזה, וזו תוסר רק לאחר התקנתו.

מדבקות אלה יאפשרו גם אכיפה עירונית למניעת כניסת רכב מזהם לאותן ערים שיחוקקו חוקי עזר המגבילים כניסה כזאת. בשלב זה חיפה כבר הגבילה כניסת רכב המוגדר כמזהם לאזור בתחומה, ולפי היועצת המשפטית של הוועדה, ירושלים תלך אף היא בדרך זו. התקנות המחייבות את התקנות המסנן ייכנסו לתוקף ב-1.11.18. 

גריטה חלקית בהחלט
גריטת כלי רכב ישנים נעשתה בישראל לתקופות קצרות, אך מזה שנים התכנית בהקפאה בגלל היעדר תקציב. יתרון הגריטה, מדיניות המיושמת בהיקף נכבד באירופה, הוא בהורדת כלי רכב מזהמים ולא בטיחותיים מהכביש.

מסנני חלקיקים לדיזל מסחרי ישן וקצת גריטה


לפי החלטת ועדת הפנים, ובשיתוף משרד התחבורה, אמור להינתן מענק גריטה לרכב כבד ישן – בין 5000 ל-22,000 שקלים. אלא שגם כאן מחריגה הוועדה את יישום המדיניות הזאת, ומציינת כי בעלי הרכב "יוכלו לקבל מענק גריטה על בסיס כל הקודם זוכה (התקציב מוגבל)".

כלומר, כמו שהיה עם מכוניות הנוסעים, גם כאן מדובר בטיפול קצר בבעיה כרונית.