באירוע העיתונות שעורכת מאן מדי שנה לקראת תערוכת IAA לרכב מסחרי, כבד ואוטובוסים בהנובר (19-28.9.18), הציגה החברה שלל חידושים, וביניהם שני דגמים כל-חשמליים חדשים.
 
eTGE – מסחרית גדולה, בקרוב בכביש
המסחרית הגדולה של מאן, TGE, הזהה בכל לפולקסווגן קרפטר החדש אף הוא – מאן היא חלק מקבוצת פולקסווגן (VAG) – הוצגה בסוף השבוע הקודם בברלין בגרסתה הכל-חשמלית, תושק רשמית בתערוכת הנובר ותוצע למכירה כבר ברבע האחרון של 2018.
 
לפי מאן, 70% מהעבודה של רכב כזה נעשה בסביבה עירונית. הקרפטר החשמלי יוצר בשתי גרסאות גודל; 3.5 טון או 4.25 טון, לנפח הטענה של 11 מ"ק ומשקל הובלה של 1. או 1.75 טון בהתאמה. נתונים אלה, מוסיפה מאן, מכסים שני-שליש מהצרכים האופייניים לעבודה של מסחריות כאלה.
 
לקרפטר החשמלי מנוע המייצר 100 קילוואט (136 כ"ס) לפרקי זמן קצרים ו-50 קילוואט (68 כ"ס) בהספק רצוף, ו-290 ניוטון-מטר (29.6 קג"מ) מאפס סל"ד. טווח הנסיעה הוא 160 ק"מ לפי תקן NDEC. טעינה מלאה במטען 7.2 קילוואט תיעשה ב-5.5 שעות, ושל 80% ב-45 דקות בהטענה מהירה. סוללה בקיבולת של 36 קילוואט/שעה, עשויה מ-264 תאי ליתיום-יון ומורכבת כך שנפח ההטענה לא ייפגע, ולפי מאן תפסיד 15% מיכולתה לאחר 2000 מחזורי טעינה.

מאן מחשמלת ואן ומשאית

 
באבזור התקני: תאורת לד, בקרת אקלים, שמשות ומושבים מחוממים, מערכת ניווט, בלוטות', לוח מחוונים צבעוני ועוד. במערכות העזר, חנייה אוטומטית עם ניטור סכנות צד, מערך מצלמות היקפי, בלימת חירום במהירות עירונית ועוד.
 
eTGM – משאית בינונית, ללקוחות נבחרים ב-2019
המשאית הבינונית TGM בגרסה הכל-חשמלית, במשקל כולל עד 26 טון, מיועדת לעבודות חלוקה, כולל מזון בקירור, ובברלין התייצבה להתרשמות קצרה אחת עם הינע 2x6.
 
ל-eTGM מנוע חשמלי המייצר הספק של 265 קילוואט (360 כ"ס) ומומנט של 3100 ניוטון-מטר (316 קג"מ). לרכב אין תיבת הילוכים וההנעה ישירה. לצביר של 12 סוללות ליתיום-יון קיבולת של 185 קילוואט-שעה, וטווח הנסיעה הוא 180 ק"מ.

מאן מחשמלת ואן ומשאית

 
מאן תספק את eTGM במהלך 2019 לקבוצת לקוחות באוסטריה שיספקו היזון חוזר לחברה על האופן בו המשאית מתפקדת בתנאי עבודה שונים, כאמור גם עם מערך קירור נפרד ובמתארי תוואי שונים, כולל כבישים הרריים, תנועה עירונית צפופה וכל מה שביניהם. בין החברות גם יצרני בירה, "כי אנחנו ממינכן, וזה ממש מתבקש".
 
בניגוד למשאית, הקרפטר החשמלי יוצע למכירה לכל דכפין החל באוקטובר. בשלב זה, הוא אינו צפוי להגיע לישראל.  
 
הקדמה ארוכה – התנסות קצרה
משאית אחת עמדה לשירות עשרות העיתונאים, הזמן היה קצר, המסלול המלבני קצר בהתאם – ובכל זאת.
 
ראשית, ליד הדלת היא בקושי נשמעה, בשעה שסתם אחת כמוה עם מנוע דיזל ובמרחק עשרות מטרים הפגינה נוכחות ווקאלית. שנית, היציאה מהמקום של הכלי הכבד הזה הייתה לא פחות ממרשימה; זמינות המומנט מאפס סל"ד, היעדר תיבה אפשרו למשאית הזאת לרוץ קדימה באופן מעורר השתהות.

מאן מחשמלת ואן ומשאית


הרעש שייצר המנוע דומה מאוד לזה של מנוע סילון שורק מרחוק, והשקט הכמעט מוחלט שליווה את ההאצה הדגיש עוד יותר את ייחודו של הרכב החשמלי. הורדת הרגל מדוושת התאוצה מאטה מיידית את הרכב – ומיד מייצרת אנרגיה המופנית לטעינת הסוללה.
 
עם הואן היה לנו מעט יותר זמן, אבל המסלול היה, עדיין, באזור תחום. בכל אופן, גם כאן, השילוב של האצה מיידית, התנהלות שקטה לגמרי, ואותה בלימה סופר-יעילה לפני נגיעה בדוושת הבלם, הפגינו שלרכב כזה יש יתרונות לא מעטים גם עבור הנהג.
 
ומכיוון שעלה עניין היכולת, והסתבר שנתוני תאוצה אין – בדקנו. ל-50 קמ"ש הגענו ב-5.5 שניות, והמהירות המרבית הייתה 90 קמ"ש (כ-14 שניות).