בית המשפט האמריקאי למסחר ידון בקרוב במקרה מעניין, וגם יוצא דופן, במסגרתו יצרנית הרכב FCA (פיאט קרייזלר אוטומובילס) טוענת להעתקת העיצוב של אחד ממותגיה, ג'יפ. ועוברת העבירה לכאורה? מהינדרה ההודית, שטוענת מנגד שהאם הרוחנית של ג'יפ נתנה לה אישור להשתמש בעיצוב הזה לפני יותר מ-70 שנה. 

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי FCA הגישה תלונה ב-1 באוגוסט, לפיה רכב שמהינדרה מתכננת להשיק בארה"ב, בשם רוקסור (Roxor), מפר את סממני העיצוב המרכזיים של ג'יפ - "צורת מרכב קופסתית עם משטחי צד שטוחים וחלק אחורי הנגמר באותו גובה בערך כמו מכסה המנוע".

התביעה מוסיפה כי העיצוב הוא "העתקה כמעט מדויקת של עיצוב ג'יפ האיקוני. למעשה, המוצר הנתבע עוצב בדמות הוויליס ג'יפ המקורי". עוד נטען כי מכיוון שהרכב מיוצר בחלקים בהודו ורק מורכב בארה"ב, הוא זול בהרבה מדגמי ג'יפ ולכן מדובר בתחרות לא הוגנת.

פיאט קרייזלר תובעת: מהינדרה מעתיקה ג'יפ
מהינדרה רוקסור

מהינדרה (ובשמה המלא "מהינדרה אנד מהינדרה"), היא מיצרניות הרכב הגדולות בהודו, ויצרנית רכבי השטח הגדולה ביותר במדינה (לטענתה גם הגדולה בעולם). לפני כשנה היא פתחה מרכז ייצור ומטה שיווק בדרום-מזרח מישיגן, במטרה לשווק את מכוניותיה בארה"ב.

אז האם מהינדרה תיאלץ לשנות את עיצוב הרוקסור? כלל לא בטוח. לפי ההודים, ייצור הרוקסור מבוצע תחת הסכמה לא רק של וויליס, שהמציאה את עיצוב הג'יפ (יצרנית שפשטה רגל עוד בשנות ה-60), אלא אף בהסכמה שחודשה על-ידי FCA, ממשיכת דרכה באמצעות מותג ג'יפ. יותר מכך, מהינדרה מייצרת רכב בעיצוב דומה כבר עשרות שנים ותחת מגוון שמות - תאר, ארמדה, MM540 ועוד.

עוד לזכותה - העיצוב אכן מזכיר את ג'יפ אך בעיקר דגמים ישנים שאינם מיוצרים כבר שנים. בנוסף, לרכב מערכת הנעה מיושנת מאוד - מנוע 2.5 ליטר עם 62 כ"ס - שמסוגלת להאיץ אותו למהירות מרבית של 72 קמ"ש בלבד. לא בדיוק מתחרה שווה-כוחות לדגם מודרני כלשהו של ג'יפ.

לרעתה יש לציין כי לעיתים קרובות, כאשר העניין נדון בבית משפט במדינת המוצא של היצרנית, הפסיקות נוטות להיות לטובת היצרנית המקומית. עם זאת, במידה ומהינדרה אכן תוכל להוכיח שקיבלה אישור להשתמש בעיצוב עוד בשנות ה-40, ולאחר מכן גם מקרייזלר על גלגוליה השונים, הקרב המשפטי ללא ספק יהיה מעניין.