בעקבות הזינוק השנה בפרט ובשנים האחרונות בכלל במספר ההרוגים בקרב רוכבי אופניים חשמליים, משרד התחבורה פרסם תוכנית חדשה למיגור התופעה. במסגרתה יוחמרו באופן משמעותי העונשים המוטלים על רכיבה מסוכנת, כמו גם בגין מכירת אופניים משופרים שלא עומדים בתקינה הישראלית.

שר התחבורה, ישראל כץ, פרסם את התוכנית בתום ישיבה מיוחדת שנערכה במשרדו בעקבות שורה של מקרי מוות בתאונות דרכים, בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. התוכנית החדשה כוללת מספר צעדים, בהם שיפור הכשרת רוכבים צעירים באמצעות לימודי תיאוריה ורכיבה בטוחה, הסברה בקרב הרוכבים והוריהם וגם ענישה כבדה.

על-פי התקנות בישראל, כיום חל איסור על רכיבה על אופניים חשמליים לילדים מתחת לגיל 16. התוכנית החדשה קוראת לכך שהחל מה-1 בינואר 2019, תלמידים יחויבו במעבר קורס קצר ובחינה לצורך קבלת אישור לרכיבה על אופניים חשמליים. על הכשרת התלמידים תופקד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והקורסים ייערכו בבתי הספר. 

משרד התחבורה מחמיר ענישה לרוכבי אופניים חשמליים


לצד זאת, רוכבים בני פחות מ-16 שייתפסו יסתכנו בעיכוב הוצאת רישיון נהיגה לרכב מנועי בשנה. מוכרים של אופניים חשמליים שייתפסו משווקים אופניים משופרים - כלומר ללא הגבלת מהירות (25 קמ"ש) וכאלו שלא דורשים דיווש כדי להתקדם, ייקנסו ב-10,000 שקל בעבור כל אופניים משופרים שייתפסו בחזקתם. 

על אכיפת איסור מכירת אופניים חשמליים יופקדו פקחי הרשויות המקומיות, שגם יורשו לבטל את רישיון העסק במקרה ומדובר בחנות. בחירה בפקחי העיריות פירושה שהסבירות לאכיפת התקנה הזו גבוהה בהרבה, מאשר אם הייתה נאכפת רק על-ידי המשטרה או פקחי משרד התחבורה. 

משרד התחבורה מחמיר ענישה לרוכבי אופניים חשמליים
(צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה)

לצד כל אלו, התוכנית החדשה גם כוללת סנקציות כנגד רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים בניגוד לחוקי התנועה, למשל תוך דיבור בטלפון, שימוש באוזניות, או בלי קסדה.

בנוסף, שר התחבורה הנחה את אנשי משרדו לבחון את האפשרות להצמדת לוחיות רישוי לאופניים, כך שפקחים ושוטרים יוכלו לזהותם בקלות. גם חובת לבישת אפוד זוהר ושימוש בתאורה חשמלית בלילה נמצאות בבחינה.