"עד כמה הסקאלה חשובה לנו? זו מכונית כיבוש. זו מכונית שתבלוט בפלח השוק שלה, תגזול מכירות ממותגים אחרים, ולדעתי תגדיל משמעותית את המכירות של סקודה. אנחנו לא אוהבים לדבר על מספרים, אבל היא תימכר בהיקף משמעותי גדול בהרבה מזה שנמכרה הראפיד; אנחנו חושבים על כפול ואף יותר".
 
יושב ראש סקודה ברנרד מאייר מחייך כאשר הוא מדבר על הסקאלה, הדגם החדש שהמותג חשף בישראל, אבל ההצהרה שלו היא גם לוחמנית וגם מהווה הכרזה על כיוון חדש של סקודה.
 
תקדים היסטורי
את הערב ההיסטורי הזה נזכור כנראה הרבה שנים, ולא רק בגלל כמויות הגשמים האדירות שירדו במרכז הארץ; זו פעם ראשונה שיצרנית אירופאית מובילה עורכת חשיפה עולמית של דגם חדש בישראל. האירוע עצמו התנהל לפי כל כללי הטקס המקובלים בעולם וברמה הגבוהה ביותר. אנשי סקודה שטרחו על הפקת האירוע כארבעה חודשים הטיסה לכאן מאות עיתונאים מכל העולם, והביאו לכאן מספר אבות טיפוס שנחשפו לראשונה. כל ההנהלה הבכירה של המותג הגיעה לארץ לכבוד ההשקה. הצ'כים ציפו למזג אוויר חמים יותר ולקבלת פנים פחות סוערת מבחינת הגשמים. אבל מאייר אינו מודאג: "אומרים אצלכם שגשם מביא מזל ואנחנו בהחלט צריכים מזל עם הדגם החדש" הוא אומר לי כמה דקות לפני שהוא עולה על הבמה ומדבר בעברית על "גשמי ברכה".

סקודה סקאלה בפתח תקווה

 
"אירועים מיוחדים קוראים למקומות מיוחדים" פותח מאייר את האירוע, כשהוא מחמיא מאוד לתחום ההייטק המקומי המשגשג, ומדבר על "דיגילאב" של סקודה שהוקמה בארץ ועל שיתופי הפעולה של היצרן עם מיזמים מקומיים; היה אפשר להסמיק מהדברים.
 
השינוי הגדול
"השם 'סקאלה'" הוא מסביר, "מקורו לטיני ופירושו 'סולם' או 'מדרגות', וזה מה שהמכונית הזו מסמנת עבורנו. כשמסתכלים על שווקים מסוימים באירופה, בייחוד בחלקה המערבי, היקף המכירות בסגמנט הקומפקטי מאוד גדול. כיום בעידן ה-SUV, אלה אולי אינם המספרים של פעם, אבל עדיין מדובר בכמויות גדולות – והמכונית הזו תגדיר מחדש את הנוכחות שלנו בשוק הזה".  
 
מאייר מתייחס לשינוי הגדול במיקומה של הסקאלה: "הראפיד היה סיפור הצלחה, אבל הדרישות של הלקוחות השתנו, ובמערב אירופה הן גדולות יותר. עם הפלטפורמה החדשה אנחנו יכולים לתת להם תשובה, מכיוון שהיא הטובה ביותר למכונית קומפקטית, ומבחינתנו, איתה הכל אפשרי".
 
סקודה סקאלה בפתח תקווה


מאייר אינו סבור שהסקאלה, הפונה באופן כה ממוקד לסגמנט המשפחתי-קומפקטי, תתנגש עם האוקטביה. "זה רעיון שונה. האוקטביה מיועדת לחלק העליון של התחום בעוד הסקאלה מכוונת ללב הקטגוריה. היא אינה קטנה, זו המכונית הכי מרווחת בקטגוריה, אבל פער האורך ביניהן הוא 30 ס"מ, אז זו כמעט מכונית מפלח גדול יותר. ביחס לאוקטביה הבאה (תוצג ב-2020; א.ש) – כאשר תראו אותה ליד הסקאלה, תזהו ששתיהן של סקודה אבל שונות זו מזו; האוקטביה תיראה הרבה יותר יוקרתית".
 
מאייר, כנראה האיש העסוק ביותר בערב הזה, אומר שסקודה תהיה האחראית מטעם קבוצת פולקסווגן לפיתוח מכוניות חדשות עבור השווקים בהודו וברוסיה. הוא מבטיח שבהודו נראה שתי מכוניות חדשות בסגמנט הקומפקטי, ושכל אחת מהן תהיה שונה  מהסקאלה. מאייר אומר גם כי גרסת סדאן של הסקאלה באירופה וגרסה היברידית נטענת שלה – למרות שדגם התצוגה היה כזה – לא יוצגו, "לפחות לא בעתיד הקרוב".
 
עם זאת, יו"ר סקודה אומר כי היברידית נטענת וחשמלית ראשונות של המותג יוצגו ב-2019. "בין 2018 ל-2020 נציג עשרים דגמים חדשים או מחודשים, ותשעה מהם יהיו מחושמלים” הוא מבטיח.
 
כוכבת הערב
חיצונית הסקאלה, שמבוססת על פלטפורמת הסופרמיני של הקונצרן (MQB A0), אינה נראית גדולה במיוחד. עיצובה יוצר הופעה הנראית מוארכת, וזו מזכירה גם את הראפיד היוצאת, לא מעט בזכות השמשה הכהה מאחור. החרטום מעוצב באופן הנראה דינמי, וההופעה הכוללת נראית קלילה.
 
סקודה סקאלה בפתח תקווה


סביבת הנהג נעימה לעין. בולטים במרכז צד מולטימדיה גדול, "9.2, ומול הנהג מחוונים מוקרנים (אופציה בתשלום). הצג ממוקם במעין שקע שחוצה את הקו העליון של סביבת הנהג, והתוצאה נאה לעין. הקווים חדשים ועם זאת ממשיכים באופן טבעי את העיצוב המוכר בסקודה. החלק העליון בסביבת הנהג עשוי חומרים רכים, ואילו התחתון מחומרים נוקשים ופשוטים יותר. נראה גם שתנוחת הנהיגה טובה.
 
המרחב מאחור, כך התחושה הראשונית, אכן טוב לשניים, ומנהרת ההינע הגדולה במרכז הרצפה תפריע לנוסע שלישי. כיאה לרכב בקבוצת פולקסווגן, גם לסקאלה פתחי אוורור מאחור. תא המטען נראה גדול ושימושי, כצפוי ומתבקש מדגם של סקודה.   


 
ואחרי הערב המרגש הזה על כל ההצהרות המעניינות שנשמעו בו, וההבטחה שמביאה הסקאלה החדשה, ניתן כעת רק להמתין לנחיתת הדגם החדש בישראל לקראת שיווקו כאן ולמבחן שייערך לו. כל אלה יקרו באמצע 2019.