יו"ר ניסאן המודח, קרלוס גוהן, הגיע לראשונה לבית המשפט ביפן וטען לחפותו בפני שופט, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. השימוע, שנערך הבוקר (ג'), הוא פעם ראשונה בה גוהן נראה בציבור, לאחר שתי תקופות מעצר ממושכות של קרוב לחודשיים. התקשורת לא הורשתה להיכנס לשימוע או לצלם את גוהן.

יו"ר רנו, שהודח מתפקידי הניהול גם בניסאן ומיצובישי בהם החזיק לפני המעצר בנובמבר, הכחיש את חשדות התביעה היפנית לפיה עבר עבירות פיננסיות חמורות. "הואשמתי על לא עוול בכפי ובאופן לא הוגן, על בסיס האשמות חסרות שחר ולא מבוססות", כך טען גוהן בפני השופט המכהן, יואיצ'י טאדה.

את השימוע יזמו בבקשה מיוחדת פרקליטיו של גוהן, לאחר שתי תקופות מעצר בנות יותר מ-20 יום כל אחת, במהלכן גוהן נחקר ללא נוכחות עורכי דין. החוק ביפן מאפשר תקופת מעצר ממושכת ללא העמדה לדין וחקירה בלי נוכחות עו"ד, כאשר בתום התקופה על המשטרה להעמיד את החשוד לדין או לטעון כלפיו חשדות נוספים. במקרה כזה ניתן לעצרו מחדש מיד, ללא צורך בדיון בביהמ"ש.

לראשונה בחודשיים: קרלוס גוהן הובא בפני שופט
קרלוס גוהן (ארכיון)

על-פי עדים שנכחו בדיון, שסוקר מבחוץ על-ידי כלי תקשורת רבים מיפן ומכל רחבי העולם, גוהן, שלבש חליפה שחורה בלי עניבה, נראה רזה מכפי שהיה טרם המעצר בנובמבר וכאשר חלק משיער ראשו אפור. הוא נכנס לאולם הדיונים כפות בידיו ועם נעלי בית. למשפט, שזוכה להתעניינות עצומה ביפן, הוזמנו 14 מושבעים שנבחרו בהגרלה - לאחר שיותר מ-1,100 יפנים הביעו רצון להשתתף בהליך.

בהצהרה שמסר בפני השופט, גוהן חזר והדגיש את הישגיו בניסאן, ואת מחויבותו לחברה - שגם מבקריו החריפים ביותר יודו שהציל מסף פשיטת רגל לפני 20 שנה. "אני מאמין בכל מאודי שבכל מאמציי למען החברה (ניסאן; מ.א), נהגתי בכבוד, כחוק, ועם ידע ואישור מצד הבכירים הרלוונטיים בתוך החברה", אמר גוהן.

"בניגוד לטענות התביעה, מעולם לא קיבלתי כל תשלום מניסאן שלא הוצהר, ומעולם לא נכנסתי לחוזה מחייב עם ניסאן לתשלום סכום קבוע שלא הוצהר".

במסגרת השימוע, עורכי דינו של גוהן ינסו לקעקע את טענות התביעה, לפיהן גוהן צריך להישאר במעצר בשל חשש לכך שינסה לברוח מיפן ו-או להשמיד ראיות. הוא אינו עוסק עדיין בשאלת האשמה עצמה. עם תום הדברים שביקש גוהן למסור בפני השופט, הוא נשלח חזרה למעצר עד ל-11 בינואר, אז יידע אם השופט מאשר את המשך מאסרו, או מורה לשחררו.