תארו לכם תערוכת רכב – ו-SIHH מתקיימת בחלל התצוגה הענק של פלקספו, ז'נבה, במקום בו נערכת תערוכת הרכב – אליה מוזמנים רק יצרני עילית. כלומר, אודי כן, פולקסווגן לא. נכון, לאודי יש דגמים זולים מטוארג, וב-SIHH היו שעונים בשווה ערך של 10,000 שקלים, אבל מה שקובע זה המעמד. אז אודי, פורשה ובוודאי למבורגיני (שהיה לה ייצוג נכבד בתערוכה) וגם בוגאטי – כן; וזה שיש לסקודה דגמים יקרים ונכבדים, לא היה עוזר לה. כאמור, גם לא לפולקסווגן.
 
אקסקלוסיביות
לא רק שנפקד מקומם של מותגים נכבדים, אלא גם של מותגי עילית לא מעטים – אבל אלה שכן היו שם שייכים לזן הזה. בניגוד לתערוכת באזל (21-26.3.2019), הקיימת כבר 102 שנים, ומציגים בה מעל 2000 יצרנים בתחומי השענות והתכשיטים, ובה מבקרים קרוב ל-100,000 אנשים, SIHH היא עניין אקסקלוסיבי בהרבה.
 
התערוכה ציינה את שנתה ה-29 (מקורה ביוזמה פרטית של אלן פרין, שהיה נשיא קרטיה), מספר המותגים המיוצגים בה הוא כשני תריסרים (רשמית, מדובר ב-18, משום מה), ביקרו בה 23,000 אנשים – ורק ביום אחד הייתה פתוחה לקהל הרחב.
 
הכניסה לתערוכה מוכרת לכל מי שהיה בתערוכת הרכב, אבל בפנים הסיפור שונה לגמרי. ביום הראשון לתערוכה שלחתי צילום של חלל התצוגה לאלי שאולי, שהיה שם עשרות פעמים; "זה לא שם, אולי אתם במלון ליד?". אז זה כן היה שם, התקרה בפרט, התצוגה בכלל יצרו עולם שונה, ורק ביקור בשירותים (שתי קומות למטה) הבהיר: כן, זה פלקספו.

תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר

 
כי מעבר לסידורי אבטחה נדרשים – כולל בדיקה כמו בשדה תעופה, וגם העברת כרטיס עם שם ותמונה – התערוכה עשויה כך שתשדר שגם במופע כה זמני (ארבעה ימים), האווירה תהיה של עושר, אבל כזה שהוא על הדרך. אגב אותו כרטיס עיתונאי; הכניסה למסיבות עיתונאים, בהם מוצגים השעונים בכלל, החדשים (novelties) בפרט, התאפשרה אף היא רק איתו. וכן, זה אפשר למציגים לדעת מי היה, וגם מי לא. ובעניין novelties; שפת השענות היא צרפתית.
 
שני סוגים, שלושה סוגים
בתערוכה נחלקו היצרנים לשני סוגים: יצרנים גדולים יחסית, חלקם של תאגיד ריצ'מונד, בחללי תצוגה מרשימים וגדולים מאוד, ועוד קטנים במערך שונה שהעניק להם חלל אחד או שניים.
 
המבקרים בתערוכה נחלקים לשלושה סוגים: עיתונאים ואנשי מדיה מכל העולם; יבואני המותגים שבאים לסגור עסקים לשנה הקרובה; לקוחות נבחרים, כי יצרן בוטיק ישמח תמיד בלקוח שמוכן להפקיד סכום שש-ספרתי, בפרנק שוויצרי. אבל לא רק הוא; גם פירמות גדולות ארחו לקוחות חשובים.
 
לא תמיד היה ברור מי הוא מי, מה שהוביל לכך שמתעניין כזה או אחר כיסה את פניו, או יצרן שלא הסכים שיצלמו שעון נכבד שלו כאשר מהדורה מיוחדת שלו עמדה על הפרק.
 
יצרנים אחדים הביאו את השענים המומחים שלהם, ואלה עבדו שם, מפגינים את כישורי ההרכבה הפנומנליים שלהם.

תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר

 
כיוונים
ריכוז כל הדגמים החדשים שהוצגו לכבוד התערוכה, והיו יצרנים שהביאו עימם יותר מדגם חדש אחד, מלמד על הכיוונים העיקריים של תעשייה זו.
 
אלה כוללים מנגנונים מורכבים ומורכבים הרבה יותר, חומרים חדשים, עיצוב חדשני ולחילופין קלסי וגם כזה הנסמך על דגמי עבר. דגמים רבים הוצגו במהדורות מוגבלות (מאות או עשרות יחידות) וגם מוגבלות מאוד (עד עשרה פריטים), ואילו במקרים אחרים הוצעו דגמים רגילים ולהם הוצמדו מהדורות מיוחדות.
 
אנרגיה עצומה מושקעת בצורך לחדש כל הזמן, ליצור דברים מקוריים אך גם לשמר את רוח המותג, במנגנונים סופר-מורכבים, או ביצירת אווירה שאין דומה לה, אבל היא בכל זאת מוכרת.
 
גם עבור מי ששעוני עילית אינם בראש מעייניו, ביקור בתערוכה כזו הוא מסע מרתק ביצירתיות של אומנים, בהשראה של אמנים ובשאיפה להפגין חדשנות מכל סוג בתחום זה.
 
תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר


הערה (א'): כמעט כל היצרנים הציגו מספר דגמים חדשים או לפחות גרסאות נוספות, כך שהמספר הכולל של חידושים בתערוכה מתקרב למאה. בסקירה זו אנו מביאים נציג אחד של כל יצרן.
 
הערה (ב'): מחירים המובאים כאן מעוגלים לעיתים ואינם תמיד סופיים.
 
אקסטרא לארג' – ועוד. Cartier Santos Chronograph. שילוב של ממדים לא-שגרתיים (51x43.3; יש גם בקטן יותר), אפשרות לגימור מודרני-יותר/קלסי-פחות ומנגנון מקורי לתפעול הכרונוגרף, כאשר הכפתור משמאל מפעיל ועוצר, וזה מימין מאפס. למספר הקליבר, 1904-CH, משמעות רבה עבור קרטיה; זו השנה בה נוצר השעון עבור הטייס סנטוס דימון. מחיר: 9000-24,700 פרנק שוויצרי.
 
צלצלן נצחי, בהשראת ווסטמינסטר.Jaeger LeCoultre Master Grande Tradition Gyrotourbillon Westminster Perpétuel . אחד השעונים היותר מורכבים שראו אור בתערוכה. בנוסף לכך שיש לו "תאריכון נצחי", ובנוסף לטורביון הנע בשני צירים, יש לשעון הזה מערך צלצולים שצליליו הם כשל אלה של השעון בכנסיית ווסטמינסטר, לונדון. מחיר: 800,000 אירו.

תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר

 
מעמקים, Panerai Submersible 42mm. היצרן הכה-מזוהה עם שעוני צלילה, הציג מספר דגמים חדשים, בסדרה זו. שעון זה, כעולה משמו, הוא בקוטר ידידותי – לפנראי גם שעונים גדולים מאוד – הוא טוב לעומק עד 300 מטרים, פועם בתוכו מנגנון מקורי OP XXIV וכמובן הכתר שלו ננעל וזרועות השעון זוהרות. מחיר: 9500 אירו.
 
הזמן עובד. A. Lange & Söhne Zeitwerk Date. דגם חדש בסדרה הייחודית, המתאפיינת בתצוגה ספרתית של שעות ודקות. לדגם כאן הוסיפה הפירמה הגרמנית תצוגת ימים בחודש המודגשת באדום, סביב ללוח, וללא מחוגים. מחיר: 89,000 אירו.
 
שינוי פרדיגמה. Audemars Piguet Code 11.59. לאודמארס פיגה שעונים עגולים, מפשוטים ועד סופר-מורכבים, אבל עיקר פעילותה בשעון המתומן, רויאל אוק על מאות גרסאותיו. זוהי סדרה חדשה לחלוטין, עם שם לא שגרתי בעיצוב חדש ומקורי (בייחוד בצידי בית השעון) והיא מוצעת בכל סוגי הגימור וקשת המנגנונים, מסתם מורה שעה ועד תאריכון נצחי. מחיר: 25,000-295,000 פרנק שוויצרי.
 
תאריכון נצחי. Baume & Mercier Clifton Baumatic Perpetual Calendar. שעון זה כולל תאריכון נצחי – החלפת חודש ב-30 או ב-31, גם בפברואר (לאחר 28 ימים) וגם בפברואר אחת לארבע שנים (29 ימים) – ומוסיף לכך את ימי השבוע ומופע ירח. מחיר: 24,500 פרנק שוויצרי.

תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר

 
זמן כפול. Christophe Claret Angelico. האיש קלארה מציין 30 שנות שענות ו-10 שנים למותג, ועושה זאת עם שעון המציין שני אזורי זמן – אחד זמן "בית", השני אזור הזמן בו שוהים – עניין לא מאוד נדיר בשענות-על, אבל באופן מקורי; המנגנון הוא חלק בלתי נפרד מהתצוגה, ושניהם מקוריים מאוד. מחיר: 218,000 פרנק שוויצרי.
 
שעון פריקי. Ulysse Nardin Freak X. עם בית שעון מעט קטן יותר (43 מ"מ במקום 45) ותצוגה ברורה יותר, הפירמה המחוברת לימייה מציגה גרסה חדשה לפריק, בו המנגנון והתצוגה חד הם, התנועה אינה צירית, וכל זה בבית שעון עשוי טיטניום, כולל כל-שחור עם DLC או בזהב. מחיר: 21,000-30,000 פרנק שוויצרי.
 
כפול מקצב. Vacheron Constantin Traditionelle Twin Beat Perpetual Calendar. מה שנקרא: התחל במשהו מורכב, ואז הוסף. ואשרון קונסטנטין הציגה תאריכון נצחי ואז הוסיפה מורכבות מאוד מקורית: אפשרות בחירה לתדר העבודה (מספר הפעימות בשעה במקרה זה): 5 הרץ לדיוק (36,000 פעימות/שעה) או 1.2 הרץ (8640 פעימות/שעה). התוצאה: אפשרות לעתודת עבודה של 65(!) ימים, במצב של התדר האיטי. 480 חלקים, 42 מ"מ. מחיר: 200,000 פרנק שוויצרי.
 
בהחלט יקר. HYT H0 “Time Is Precious”. יצרן השעונים המקורי הזה, שמוטיב המפוח שלו מככב בכל יצירותיו (במקביל או ב-V), לתצוגת נוזל המתייחס לשעות, הציג דגם חדש שעיקרו עיצוב שקוף והופעה מופגנת אפילו יותר מהרגיל עם בית שעון מוגבה במיוחד. מהדורה מוגבלת ל-10 יחידות. מחיר: לפי דרישה.
 
תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר


הגוף מכני, הכתר אלקטרוני. Ressence Type 2. מעבר לייחוד שבעיצוב, בו אין מחוגים בולטים ומורי הזמן בתנועה שטוחים, ומעבר לכך שהדבר מאפשר פני שעון חלקים (במבנה מעט כדורי), ייחודו של שעון זה בכך שהמנגנון המכני שלו נשלט על-ידי כתר אלקטרוני שבתורו מתקשר עם אפליקציה – מה שמאפשר דיוק מרבי, התאמה אוטומטית לאזור זמן אחר (יש שניים) ועוד. מחיר : 49,000 פרנק שוויצרי.
 
רוחות מן העבר. IWC Pilot Chronograph Top Gun Mojave Desert. דגם נוסף בסדרה המוקדשת לטייסים, עם השראה עיצובית מימים אחרים. זהו שעון לא קטן (קוטרו 44.5 מ"מ, עוביו 15.7 מ"מ), יש לו כרונוגרף, הגוון חאקי מדברי, והרצועה היא "נאטו" (בד ארוג) בצבע זהה. סדרה מוגבלת ל-500 יחידות. מחיר: 8000 פרנק שוויצרי.
 
סיעור מוחות. בשקוף. Bovet Récital 26 Brainstorm Chapter One. מאותם שעונים המאתגרים את העין: בית שעון העשוי כולו ספיר-קריסטל, מה שמאפשר לבהות במנגנון במלוא עומקו, עד ליד וכמובן גם מאחור, וכמובן, לא נפקד מקומו של טורביון (חדש, להתאמה מלאה). מהדורה מוגבלת ל-100 יחידות. מחיר: 285,000 פרנק שוויצרי.
 
תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר


ברונזה! Montblanc 1858 Geosphere Limited Edition. המתכת המרהיבה הזו אינה מקובלת בשענות בגלל משקלה הסגולי וחובת הצחצוח, אבל המופע מרשים תמיד. מונבלאן מוסיפה לסדרת 1858 בתי שעון מחומר זה (גם בשילוב טיטניום), בקוטר של 40 או 42 מ"מ, עם מנגנוני כרונוגרף, שעון עולמי ועוד. פני השעונים בירוק (שילוב משובח) וזה גם צבעה של רצועת הבד. מהדורות מוגבלות לכל דגם (1858 יחידות, אלא מה). מחירים: 3000-6500 פרנק שוויצרי.
 
אוטומטיבי. Roger Dubuis Excalibur Huracan. שיתוף הפעולה בין רוג'ר דובואי ובין למבורגיני ופירלי, כך אנשי החברה, הוא יותר מאשר החלפת שמות; הרצועה כשל סוליית צמיג פירלי P-Zero, ומרכיבי מנגנון בהשראת פתרונות בלמבוריגיני, כאן בצמוד להורקאן; דגם המוקדש לאוונטדור הוצג לפני שנה. מחיר: 54,000 פרנק שוויצרי.
 
לוח השנה. Laurent Ferrier Galet Annual Calendar School Piece. עיצוב מרשים בפשטותו להצגה מלאה של לוח השנה (וגם: תצוגת עתודת העבודה בצידו השני של השעון). 235 חלקים אחראים לתנועת המחוגים, המנגנון ידני, התדר 3 הרץ ועתודת העבודה היא של 80 שעות. להשיג עם לוח לבן או שחור, בפלדה או בזהב עם רצועה בהתאם. מחיר: 50,000-55,000 פרנק שוויצרי.
 
אלגנטי. Parmigiani Fleurier Toric Quantieme Perpetual Retrograde. אין בשורה שענית גדולה בשעון זה, אבל המופע אלגנטי ועם זאת ייחודי. הממדים בהתאם (40.8 מ"מ), המשטח מצִפחָה, קליבר מקורי PF441, עם 55 שעות עבודה, תדר עבודה של 28,800 פעימות שעה. מחיר: 20,000 אירו.
 
פחות מ-40. Greubel Forsey Balancier Contemporain. שעון ראשון של האטליה הייחודית הזאת שקוטרו פחות מ-40 מ"מ (בקצת; 39.6 מ"מ). למרות זאת, המופע אינו חסר, עם עיצוב ייחודי של לוח השעון, מיקום המחוגים, תצוגה נפרדת לשניות, טורביון ותצוגת עתודה (72 שעות). במנגנון שני מנגנונים סגורים של גלגלי שיניים חיצוניים בטור ומאזן מקורי עם אינרציה משתנה. מחיר: 195,000 פרנק שוויצרי.
 
תערוכה SIHH ז'נבה, 2019 - הזמן יקר


המופע של הירח. Hermès Arceau L’Heure De La Lune Watch. מתחת לשני לוחות תצוגת הזמן – אחד לשעות, השני לימי החודש – נמצא לוח נוסף המציג את פני הירח עם השתנותם במהלך החודש (ויש בו כוכבים רבים לקישוט), ללא ספק, ממופעי התצוגה היותר מקוריים לתצוגת מופע הירח. התצוגה הכפולה משלימה סיבוב מלא ב-59 ימים. קוטר בית השעון 43 מ"מ והוא מארח מנגנון מקורי (H1837). מחיר: 25,000 פרנק שוויצרי.
 
גדול, כפול.Resonance Sapphire  Armin Strom Dual Time. הנה פתרון בוטה לבעיית אזור הזמן האחר, עניין חשוב לנוסע העסקי המתמיד. בית שעון מאוד גדול (59x43.4 מ"מ), עשוי מספיר קריסטל, שבתוכו שני מנגנונים (ARF17) שאוחדו לאחד ופועמים בתדר 3.5 הרץ. בתצוגה: תצוגת שעות, דקות ציון ל-24 שעות ועתודת עבודה ועוד אחת זהה (ללא 24 שעות). מהדורה מוגבלת לשמונה יחידות. מחיר: 280,000 פרנק שוויצרי.
 
ממתק של שעון. Richard Mille Bonbon Collection. בהופעתה האחרונה ב-SIHH, הפירמה הסופר-יקרה הזו הציגה משהו שונה לגמרי. בתוך בית השעון ששמר על צורת החבית (tonneau) האופיינית לה, הוצגו דגמים שכולם בהשראת ממתקים, גם בטקסטורה ובמרכיבים, גם בגוונים. בית השעון עשוי חומרים קרמיים, ומספר הגרסאות עצום. מחיר: 130,000-167,000 אירו.
 
בקטע קוסמי. Piaget Altiplano Meteorite. זהו שעון דק מאוד (7.4 מ"מ), אלגנטי מאוד (קוטרו 41 מ"מ, וסביבו יהלומים לרוב), מצויד לתפארת המורכבות בטורביון כביר ממדים (שאינו במקומו השגרתי אלא ברבע הראשון, לוח המחוגים מוגבל לעיגול קטן קוטר (ברבע השלישי) – והעיקר: לוח השעון עשוי מפיסת מטאוריט. מחיר: 110,000 פרנק שוויצרי.
 
שחור זה יפה. Girard-Perregaux Laureato Absolute Chronograph.
עם בית שעון עשוי טיטניום במבנה מתומן ובגימור שחור מופלא, לוח בכחול עמוק, מנגנון כרונוגרף מקורי (GP03300-1058) הפועם בתדר 4 הרץ, ממדים נדרשים (קוטר: 44 מ"מ; גובה: 14.65 מ"מ), יש לשעון הזה כל שצריך כדי לתפקד כשעון של יום יום, וגם להשלים הופעה אלגנטית. מחיר: 12,500 פרנק שוויצרי.ד