קרטיה הגיעה לתערוכת SIHH עמוסה בדגמים חדשים לרוב. חדשים – אבל עם בסיס מאוד מוכר. כמה מוכר? כזה שיסודותיו בני למעלה ממאה שנים. אני הגעתי לתערוכת SIHH גם כדי לראיין את אלסנדרו פאטי (בתמונה הראשית), מנהל השיווק שלה האחראי גם על השוק הישראלי, בדיוק בעניינים האלה: איך מותג קלסי מתכוון ליצור עצמו לעתיד לבוא.
 
בשעה שעולם הרכב, למשל, מדבר על שינוי של "שפת עיצוב" כל עשור או שניים; כאשר עיצוב מלפני עשור וחצי הוא מיושן, וגם אם הוא מוצלח יש לשנותו ולפחות לעדכן אותו מאוד, קרטיה (גם היא, לא רק), מכריזה כי מתכוונת לשמר את הקווים המקוריים שלה, ומה שהיא מייצרת – ותייצר – יהיה חידוש על בסיס הקיים מזה עשרות בשנים. חומרים, מנגנונים, חידושים בתפעול – כן; שינוי של ממש, אפילו במקביל לשימור הקיים – זה כבר סיפור אחר.
 
ובעולם בו הדור הצעיר הוא מוביל האופנה, וזה של היום יהיה המשפיע בעוד עשור, וכאשר פתרונות יעילים לצפייה בזמן קיימים מעבר לשעון היד, או בשעונים חכמים, מעניין לשמוע מה עושים אלה שנמצאים בעסק הזה עוד מאמצע המאה ה-19 ועם זאת צופים פני עתיד.

ראיון עם אלסנדרו פאטי, קרטיה - ההשראה לעתיד נמצאת בארכיונים שלנו

 
ראיון ממוקד
איך אתה רואה את עתידה של תעשיית שענות העל ב-2030, בהתייחס לשעונים חכמים ולאופן בו הדור הצעיר משתמש בשעונים?

"מאז שקרטיה הוקמה ב-1847, היא כל הזמן הונעה על-ידי רוח חלוצית עזה וחיפוש אחרי יצירתיות. היופי של שעוני קרטיה אינו תלוי-זמן, ולשעונים אותם אנו יוצרים יש הבטחה יציבות, ואילו ההבטחה בשעונים מקושרים היא התיישנות. סדרת סנטוס דה קרטיה, שמגיעה לתערוכה זו עם מספר דגמים חדשים, תחילתה ב-1904, ועם זאת היא לחלוטין עכשווית.
 
"באשר ל'דור הצעיר' אליו התייחסת, מנכ"ל קרטייה, סיריל ויגנרון, ציין לא מכבר, שישנה נטייה לחשוב כי 'מילניאלס' כדור הבא הם כבר כאן, וקרטייה מוכרת 43% מתוצרה לבני 35 שנים ומטה – ובאסיה מדובר ביותר ממחצית. הדבר החשוב הוא אופן הפנייה אליהם, וכאן מדובר במדיות דיגיטליות וחברתיות, גם בפרסום אבל גם במופעים. הדורות החדשים חיים יותר בהווה ומגיבים במהירות גבוהה יותר על מה שהם רואים ומרגישים. מסרים ארוכים, עם כתיבת יתר אינם מושכים אותם".
 
בהינתן אפשרות לשינוי גדול בתחום זה, מה הן תכניות קרטיה?
"בעולם הנעשה שברירי, וכדי להיות רלוונטי היום, יש להיות גמישים, להגיב לשינויים מקומיים ולהיות מסוגלים להתאים לאופן בו העולם נע במקומות ובכיוונים שונים.
 
"קרטיה היא בית התכשיטים הראשון, ואנחנו גם בין חמשת בתי השענות המובילים. אני סבור שהכוח שלנו הוא באיכות וביצירתיות. תודות להתמדה שלנו, לעושר הסדרות שלנו, רמת התקשורת והשירות המוצע על-ידי נקודות המכירה שלנו, אני מאמין כי בית קרטיה ימשיך לזכות במוניטין יוצא מהכלל.

ראיון עם אלסנדרו פאטי, קרטיה - ההשראה לעתיד נמצאת בארכיונים שלנו

 
כמה עמוקה היא השפעתו של השוק הסיני על האופן בו קרטיה יוצרת שעונים?
"צוות הסטודיו שלנו לעיצוב שעונים מקבל השראה מכל המקורות, מהארכיונים שלנו ומכל שאר העולם. קרטיה מעולם לא פסקה מחיפוש, והיא מרחיבה את גבולות היוצא מהכלל, שומרת על רוח היצירה החלוצית שהיא מובנית במורשת שלה.
 
"בסין ישנו פוטנציאל אדיר מכיוון שזו כלכלה בצמיחה, כפי שאמר המנכ"ל ויגנרון, יש מקום רב לצמוח בו, כל עוד לא נלך בעקבות לקוחות המחפשים סמלי סטטוס אלא בעקבות אלה המחפשים משמעות, היסטוריה וסיפורים. היצירות של קרטיה הן בו-זמנית עכשוויות ומעבר לזמן, וזה סוג הלוקסוס שהלקוחות שלנו מחפשים.
 
קרטיה ידועה בשעונים האלגנטיים שלה, אפילו כאשר מדובר בשעונים ספורטיביים. האם יש תכנית כלשהי, אפילו רק מחשבה, על יצירת שעונים שהיו יותר בוטים, אגרסיביים או לפחות גדולים יותר?
"זה נכון שקרטיה ידועה באלגנטיות של שעוני הגברים שלה, ואנחנו לא מרגישים כי יהיה נכון ביחס ל-DNA שלנו ליצור שעונים מסיביים ומגושמים. לואיס קרטיה עיצב ב-1904 שעון יד עבור ידידו הטייס אלברטו סנטוס דימון – שעון ראשון מסוגו שנועד להיענד על היד. בגרסה האחרונה שלו, שעון זה מעוצב בקווים בוטים עכשוויים ועם זאת נותר נאמן למקור.
 
"לאחר ההשקה המחודשת לסנטוס ב-2018, חידושים אחדים מוצגים גם כעת, ב-2019, כולל גרסה במידת XL, ומנגנון כרונוגרף מתוחכם (ראו סקירת תערוכה; י.פ)".

ראיון עם אלסנדרו פאטי, קרטיה - ההשראה לעתיד נמצאת בארכיונים שלנו

 
מה הם היחסים בין קרטיה, מותג אקסקלוסיבי, ובין ערוצי השיווק הכבירים (אמזון, איביי), ואיך אתה רואה שינויים בשיווק בעשור הבא?
"ריצ'מון תאגיד מוצרי הלוקסוס (והבעלים של קרטיה; י.פ) וקבוצת עליבאבא הכריזו על שותפות אסטרטגית עולמית על-מנת להביא את הפעילות של YOOX Net-a-Porter Group) YNAP), ספק הרשת הגדול ביותר למוצרי לוקסוס, לצרכנים הסיניים. אנחנו מאמינים כי הכרזה זו היא רק התחלה לשותפות לטווח ארוך, ויחד אנחנו מחויבים לגלות עוד אפשרויות לשיתוף פעולה בעתיד".