חום יולי-אוגוסט מכה בכל עוזו – כמה חם... בתקופה לוהטת שכזו, מוכרחים לצנן את הגוף גם במהלך טיול. דרום רמת הגולן מציעה למטיילים המוטוריים בשיא הקיץ אטרקציות נוף ואתרי טבילה/שכשוך/שחייה משיבי נפש לצד פינות חמד מוצלות למנוחה.
 
לאן מטיילים: ממעגן, דרך טיפוס לדרום רמת הגולן, טבילות בעין שוירח ובעין אי"ה ותצפית מרהיבה על  הכנרת במצפה-אופיר.
 
אבני דרך במסלול: צומת מעגן, כביש 92, אנדרטת הטייסים הטורקים, עין שוירח, עין תאופיק וה"נברונים", כביש 98, מוצב חגי, נחל מיצר, תצפית משולש הגבולות, עין אי"ה, כביש 98, אפיק, יער חרוב, ואדי א-זייתון, נאות גולן, גבעת יואב, מצפה אופיר, סיום בכביש 789.
 
אורך המסלול: כ-48 ק"מ + קטע הליכה קצר לעין שוירח.

עונה מומלצת: כל השנה. החורף מדהים ביופיו, ירוק ורענן ומעניק תחושה של חו"ל, אבל גם קר מאוד, רטוב ובעיקר חלקלק ובוצי. חלק מהשבילים עלולים להיות חלקלקים וגם טובעניים – ראו הוזהרתם! לא לצאת עם רכב יחיד! בקיץ חם מאוד אבל הטבילות בעין שוירח ובעין אי"ה ישובבו את נפשכם.

​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן

 
עבירות: קל עם כמה נקודות בינוניות לרכבי שטח אמיתיים, בינוני עד בינוני-פלוס לרכבי פנאי כפולי הנעה, שיוכלו בקיץ להתמודד עם רוב המסלול – אבל בזהירות. בחורף דרגת העבירות יכולה להשתנות בבת אחת לקשה עד קשה מאוד בכמה נקודות (בעיקר סביב ואדי א-זיתון), בשל קטעי הבוץ הטובעני.
 
ניווט: בינוני. לאורך כל הטיול נעים על שבילים מסומנים בצבע. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 1 ("רמת הגולן והחרמון") ואפליקציות "עמוד ענן" ו-"Twonav".
 
נקודות מוצלות להפסקה/מנוחה: לאורך המסלול פינות מוצלות המתאימות למנוחה בעין שוירח, בעין תאופיק, בעין אי"ה ובמצפה אופיר.

​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן


שמירת טבע: לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.
 
תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנות פז צמח, דור אלון האון.
 
ציוד נדרש: רכב תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה, בגד ים, מגבת.
 
סיפור דרך
1. 0.0 ק"מ. בצומת מעגן. פונים שמאלה (לכיוון צפון) לכביש 92. איפוס ספידומטר
2. 3.5 ק"מ. פונים ימינה לשביל מסומן בירוק לפי השילוט "הטייסים הטורקים". איפוס ספידומטר
3. 0.1 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה מול מטעי הבננות ומיד ימינה עם השביל המסומן בירוק. 
4. 0.8 ק"מ. אנדרטת הטייסים הטורקים. לאחר הביקור במקום פונים ימינה (לכיוון דרום) עם השביל המסומן בירוק. 

​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן


אנדרטת הטייסים הטורקים: אנדרטה המנציחה את זכרם של שני טייסים מחיל האוויר העות'מני, שמטוסם התרסק כאן ב-27 לפברואר 1914 בדרכם מדמשק לירושלים.
 
בשנת 1914 היה חיל האוויר העות'מני בן שנה, ולרגל המאורע החליט הסולטאן להשתמש בחיל האוויר על מנת לחזק את שלטון האימפריה העות'מנית ולעורר גל של פטריוטיות ורגשות לאומיים באמצעות מטס ראווה מעל ערי האימפריה. הטיסה כללה יעף של שני מטוסים ויצאה מאיסטנבול לאלכסנדריה עם עצירות מתוכננות בירושלים וקהיר. זו הייתה טיסה במסגרת תחרות בין המעצמות הגדולות על מנת להרשים בהישגי הטייסים. במטוס האחד (זה שהתרסק בהאון) טסו סרן פתחי ביי וסג"מ צאדק ביי, ושם המטוס היה "העזרה הלאומית". באופן בלתי מתוכנן, עצרו שני המטוסים בדמשק לתיקונים ומשם המשיכו לכיוון ירושלים.
 
שני הטייסים, מהבכירים בחיל האוויר של האימפריה, לא הכירו את משטר הרוחות באזור הכנרת. כאשר הגיעו למצוק, הרוח המזרחית (שרקיה) טלטלה את המטוס וריסקה אותו לקרקע באזור סמח' (צמח של היום) והוא עלה באש. מושל טבריה חצה את הכנרת בסירה ומצא את שרידי המטוס וגופות הטייסים, ואלה הועברו ברכבת מיוחדת מתחנת הרכבת בסמח'. החללים הועברו להלוויה ממלכתית ביפו ומשם הובאו לקבורה בדמשק סמוך לקבר סלאח א-דין.
 
​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן


לאחר ההלוויה הממלכתית הורה שר הצבא העות'מני אנוואר פאשה על הקמת אנדרטה לזכר הטייסים במקום ההתרסקות. על האנדרטה מופיעה כתובת בטורקית באותיות ערביות: "פאתיחה (פרק א' בקוראן) לנשמותיהם של החללים יזבאשי (סרן) פתחי ביי ומולאזם אוול (סג"ם) צאדיק ביי אשר נפלו בנקודה זו בגלל חילופי הרוח שקרתה כשטסו מאיסטנבול למצרים למטרה עליונה של הצבא העות'מני".
 
המקום הוא טריטוריה טורקית ומתנופפים בו דגלי טורקיה וישראל, הוא מגודר (אך לא נעול) ומטופח וניכר שמושקעת בו עבודה רבה בתחזוקה ובשימור ומתוחזק בהתנדבות על ידי ירח פארן מקיבוץ האון, שמתחזק גם את עין-שריר, הוא "עין שוירח", הנקודה הבאה בה נבקר. אנא שימרו על הניקיון!
 
5. 3.7 ק"מ. השביל מתחיל להתפתל בעליה. מגיעים לחנייה של עין שוירח. איפוס ספידומטר. החנו את הרכב בצד השביל. מכאן יוצאים להליכה של כ-300 מטרים על צלע ההר לכיוון מקבץ אקליפטוסים הנראה מרחוק. השביל באמצע קו הגובה של מדרון תלול והוא צר ובכמה נקודות ללא גדר או מעקה – זהירות עם ילדים קטנים! לאחר כמה דקות הליכה תגיעו למעיין – עין שריר/עין שוירח. 

עין שוירח (לשעבר "עין שריר"): הוא מעיין הנמצא במצוקי האון, על המורדות הדרומיים של רמת הגולן, בסמוך לדרך (סימון שבילים ירוק) העולה מקיבוץ האון ומאנדרטת הטייסים הטורקים לתאופיק.
 
שביל הליכה רגלי מוביל אל המעיין מדרך הרכב. מי המעיין נאגרים בבריכת בטון ארוכה שנבנתה בשנת 1944 על ידי פרסים בהאים מהכפר סמרה (במקום בו נמצא היום קיבוץ האון) כדי לשמש להשקיה. הבריכה שופצה על ידי ירח פארן מקיבוץ האון, דמות מיתולוגית באזור, שעל שמו נקרא כיום המעיין (שילוב השמות "שריר" ו "ירח").
 
ניתן להגיע למקום גם ברכב פרטי שאינו בעל הנעה כפולה, אם נכנסים מכביש 98 לכיוון תאופיק ומשם בירידה בשביל הירוק עד לנקודה הקרובה ביותר האפשרית מבחינת עבירות. ואז מחנים את  המכונית בצד השביל וממשיכים לרדת ברגל.
 
עומק המים בבריכה משתנה. לעתים היא מרוקנת והמים רדודים ומאפשרים שכשוך בלבד, ולעתים מלאה ומאפשרת שחייה של ממש; ביום ביקורנו במקום, בתחילת יולי, היא הייתה מלאה ועומק המים היה כ-160 ס"מ. מסביב לבריכה עצי אקליפטוס היוצרים צל נעים. המקום מטופח באהבה על ידי ירח פארן שמגיע לכאן מדי כמה ימים ואולי גם תפגשו בו – איש מבוגר ונחמד שמגיע בטנדר איסוזו איפון 4X4 ישן, חמוש במטאטא ומגרפה ושקיות אשפה. כבדו אותו ואת המאמצים שהוא משקיע בפינת החמד הזו ואנא, שימרו על הניקיון!

​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן

 
6. 0.8 ק"מ. לאחר הביקור בעין שוירח חוזרים לכלי הרכב וממשיכים לטפס בעלייה. מגיעים לצומת, כאן פונים ימינה לכיוון תאופיק. 
7. 1.2 ק"מ. צומת. פונים שמאלה ומיד ימינה על שביל הגולן. 
8. 1.7 ק"מ. עין תאופיק. עצים מצ לים, שולחנות פיקניק ופלגי מים זורמים. מקום מצוין להפסקה ולארוחה. לאחר הביקור שבים על העקבות. 
9. 2.1 ק"מ. צומת. שוב בנק' מס' 7. פונים שמאלה ומיד ימינה. 
10. 2.4 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר על השביל בעלייה מתונה. 
11. 2.5 ק"מ. בנק' מס' 6. איפוס ספידומטר. ימינה לשביל הירוק בעלייה תלולה יותר ועם בולדרים. מי שרכבו מצויד בהילוך כוח, זה המקום להשתמש בו. 
12. 0.6 ק"מ. צומת. פונים שמאלה. למרחק מה השבי להופך לכביש סלול צר, ולאחר מכן שוב שביל. 
13. 1.5 ק"מ. מגיעים לכביש 98 בדיוק בפניה החדה בעלייה. איפוס ספידומטר. הכיוון שלנו הוא שמאלה, בעלייה. אלא שנדרשת כאן חציית קו הפרדה רצוף. הימנעו מעבירת תנועה – פנו ימינה ורדו בכביש עד לנקודה בה תוכלו לבצע פניית פרסה ושוב ועל העקבות בעלייה. כשתגיעו לסיבוב החד ימינה, אפסו ספידומטר. 
14. 0.2 ק"מ. פונים ימינה לכביש צר. יש כאן שלט קטן "מוצב חגי". הכביש צר מאוד, משובש מאוד, רצוף בורות ומהמורות. סעו לאט ובזהירות – בדגש על שמירה על צמיגי חתך נמוך מנזקים. 
14. 1.4 ק"מ. יורדים מהכביש שמאלה לשטח למעקף של מוצב חגי (המוצב לא מאויש ונראה נטוש. הכביש חוצה את המוצב וסגור בשער ברזל נעול). 
16. 1.8 ק"מ. לאחר מעקף המוצב. חוזרים לכביש המשובש. 
17. 7.7 ק"מ. פיצול שמאלה בכביש (סימון שבילים אדום). אנחנו ממשיכים ישר על הכביש ה"ראשי". 
18. 10.4 ק"מ. חציית ערוץ נחל מיצר על גשרון אירי, לאחר ירידה תלולה. איפוס ספידומטר.   
19. 3.5 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. מימין מחסום ברזל נעול. למעוניינים – החנו את הרכב בצד הדרך וצאו ברגל לתצפית על אזור משולש הגבולות ישראל-ירדן-סוריה. לאחר התצפית, חוזרים למכונית ופונים שמאלה בכביש. 
20. 3.5 ק"מ. פניה ימינה מהכביש  לפי השילוט "עין אי"ה". ירידה ארוכה. 
21. 4.7 ק"מ. שמאלה לשביל עפר לכיוון עין אי"ה. 
22. 5.3  ק"מ. ברחבת החנייה של עין אי"ה. איפוס ספידומטר. לאחר הביקור שבים על העקבות בחזרה לנק' 21. 

עין אי"ה: בריכת קצינים סורית ישנה מבטון, בגודל של כארבעה על ארבעה מטרים, מלאה במים נעימים, ומתוכה תוכלו ליהנות גם מנוף מרהיב לכיוון ירדן וסוריה. ליד הבריכה מספר ספסלי עץ וכן עץ שיזף שבצילו תוכלו לנוח. המעיין נקרא על שם סמ"ר אילון יעקב הורביץ ז"ל בן מושב נוב, ששירת בפלחה"ן גבעתי ונהרג בתאונת אימונים בשנת 2004. חבריו של אילון ז"ל שיפצו וניקו את הבריכה לזכרו.

​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן

 
נקודת הנביעה עצמה נמצאת במעלה המדרון, ותוכלו לזהות את נתיב המים שיורדים ממנה לבריכה על פי צפיפות ורעננות הצמחייה. הבריכה היפהפייה נבנתה על המדרונות הדרומיים של רמת הגולן, המשקיפים על משולש הגבולות בין ישראל, סוריה וירדן. הגישה הנוחה, הנוף הנהדר והפראי הנשקף מהבריכה ומסביבתה, והמים הצלולים הזורמים בכל ימות השנה הופכים את עין אי"ה למקום בילוי נהדר. לאחרונה נפרץ שביל להולכי הרגל על ידי ג'יפאים וזה מטפס מרחבת החנייה ומאפשר לרכבי שטח לחנות קרוב יחסית לבריכה. אין שילוט שאוסר זאת, אבל לדעתנו מדובר בעבירה ולכן אנו ממליצים להתאפק ולחנות בחניון המסודר כאחד הפרייבטים, ובכל מקרה מדובר בהליכה של כ-150 מטרים לכל היותר. נכון ליום ביקורנו בתחילת חודש יולי, הבריכה מלאה לחלוטין במים צלולים וקרים, עומקה אז כ-180 ס"מ, והיא מומלצת מאוד לרחצה מרעננת.
 
23. 0.6 ק"מ. בנק' מס' 21 על הכביש. פונים ימינה לעליה הארוכה. 
24. 1.8 ק"מ. צומת. על  הכביש, פונים ימינה. 
25. 2.5 ק"מ. צומת. מדרום לקיבוץ מיצר. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה. 
26. 3.2 ק"מ. צומת, על כביש 98. פונים שמאלה. 
27. 4.4 ק"מ. פניה ימינה לפי השילוט "אמפי נאות גולן". איפוס ספידומטר. נוסעים בכביש בירידה ארוכה ומפותלת. 
28. 1.1 ק"מ. שביל מסומן בכחול מימין, בירידה. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל. ירידה ארוכה ותלולה רצופה פיתולים. רכבי שטח עם הילוך כוח – מומלץ להשתמש בו. רכבי פנאי ללא הילוך כוח – לרדת לאט ובזהירות. 
29. 0.4 ק"מ. עיקול חד בשביל. פונים ימינה. 
30. 2.5 ק"מ. פיצול ימינה. אנו ממשיכים בשביל השמאלי. 
31. 2.7 ק"מ. חציית ערוץ ואדי א-זייתון. ירידה קצרה ותלולה ומיד עלייה תלולה עם בולדרים. רכבי פנאי – זהירות על פגוש קדמי וצמיגים. 
32. 2.9 ק"מ. סוף הטיפוס בעלייה. מעבר בקר עם מדרגה גבוהה. נא לעבור לאט ובזהירות. נהגי רכבי פנאי – מומלץ לשפר את המדרגה עם בניית אבנים.
33. 3.5 ק"מ. מימין לולים. משמאל שביל. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה לפי סימוני שביל ישראל ושביל הגולן.
34. 1.8 ק"מ. צומת T, שמאלה ומיד ימינה. 
35. 2.6 ק"מ. צומת T. ימינה. 
36. 2.7 ק"מ. פיצול משמאל. ממשיכים בזרוע הימנית. 
37. 4.0 ק"מ. פניה שמאלה עם תמרור. פונים שמאלה. 
38. 4.3 ק"מ. צומת שבילים. פונים ימינה. 
39. 4.5 ק"מ. ברחבת החנייה של מצפה אופיר.

​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן


מצפה אופיר: נקודת תצפית מרהיבה, מהיפות ביותר בישראל. המצפה הוקם על-ידי ג'ימי שעל ממושב גבעת יואב הסמוך, לציון זכרו של בנו אופיר, שנולד בשנת ב-1970 ונפטר בשנת 1986 ממחלת כבד נדירה. אופיר אהב מאד את נופי הגולן, והקמת מצפה שכזה בטבע הייתה הדרך הטבעית ביותר להנציח את זכרו. המצפה נמצא בקצה השדות של מושב גבעת יואב, בנקודה הנמצאת 450 מטר מעל פני הכנרת.
 
מעבר למגרש החנייה הוקמה רחבה מוצלת ובה ניטעו 16 עצי זית, כמניין שנותיו של אופיר, וביניהם הוצבו ספסלים. בכיוון מערב הוקמה רחבת התצפית הנותנת הרגשה של מרפסת הבולטת מהרכס לכיוון הכנרת. ברחבת התצפית הוקמו שני שולחנות מאבן ועליהן מסומנות נקודות עניין בנוף ומיקומן היחסי לתצפית.
 
מרחבת התצפית ניתן להשקיף לכיוון מערב כלפי מטה ולראות את עמק הירדן, החוף המזרחי של הכנרת ואת החלק הדרומי של עמק החולה. במבט מרוחק יותר וביום צלול ניתן לראות את הרי הגליל, הר תבור ומצוקי הר ארבל. מבט למרחקים, אפשר לראות את הרי הגליל העליון ואת הרי נפתלי, ומעבר להם את הרי הלבנון והר החרמון.
 
​אוטו מטייל - דרום רמת הגולן


מדרום לרחבה הוקמה רחבה נוספת ובה שולחנות פיקניק שהוכנו מאבני הגולן. מעל רחבת התצפית, נשתלה חורשה של עצי בר. אלונים ואלות, כליל החורש ואלת המסטיק. שביל טיול מסומן, יוצא ממצפה אופיר, וממשיך דרומה לאורך המצוק. השביל עובר דרך בונקרים סוריים ישנים ותותח סורי, אשר מוקמו לאורך קו המצוק בקרבת הכפר הסורי סקופיה שננטש לאחר מלחמת ששת הימים. השביל יורד לעבר שרידי המושבה בני יהודה הישנה, שתושביה חיו בתוך הכפר הערבי ביר א-שכום. השביל ממשיך דרך קרן עין גב ומגיע לכביש 92 (סובב כנרת) עד לקרבת קיבוץ עין גב. לאורך המסלול נקודות תצפית רבות, אבל הוא במגמת ירידה ובכמה נקודות המורד תלול למדי, כשלצידו מדרונות תלולים ועשוי להיות חלקלק בחורף, סעו בזהירות!
 
40. 5.7 ק"מ. לאחר הביקור במצפה אופיר ממשיכים עם השביל שמוביל אותנו לכביש 789. זהו סוף מסלול הטיול. ימינה בעליה – לגבעת יואב, בני יהודה ורמת הגולן. שמאלה בירידה – לכיוון הכנרת והמרכז.