דוקאטו של פיאט הוא דגם מסחרי מאוד וותיק שראה אור ב־1981. ב־2014 הושק הדור הרביעי שלו ובמחצית 2019 הוכרז על חידושו במסגרת מתיחת פנים. כידוע, דגם זה מיוצר על־ידי פיאט באיטליה במסגרת פרויקט SEVEL המשותף לה ולקונצרן PSA (סיטרואן ג'מפר, פיג'ו בוקסר), ואכן, גם שתיים אלה הכריזו על חידוש דגמיהן.

לקראת 2020
במהלך שני העשורים האחרונים, חידשו היצרניות האירופאיות את דגמי המסחריות הגדולות שלהן בצמוד לשינויים בתקני יורו. באותן הזדמנויות, נוספו מערכות עדכניות וגם העיצוב חודש. ועדיין, מכל סוגי הרכב, המסחריות האלה נשארו אחרונות בעולם הרכב. איכות החומרים בפנים, הנדסת האנוש, מערכות העזר, איכות הנסיעה — כל אלה היו רחוקים מאוד הן ממכוניות הנוסעים ואפילו ממסחריות בינוניות, והן ממה שהוצע במשאיות קלות ובינוניות.

לקראת סוף העשור הנוכחי, בנוסף לצורך לעדכן מנועים לתקן 6D, עלו לסדר היום שני מרכיבים חדשים: מערכות בטיחות מתקדמות/אקטיביות ומערך מידע/תקשורת/בידור. דגמים חדשים ומחודשים עם מערכות כאלה היו צפויים כמו החום ביולי־אוגוסט, ומהלך כזה היווה הזדמנות להטמעת מערכות עזר נוספות ושיפורים נדרשים בסביבת הנהג — מסכים גדולים, אפליקציות ייעודיות, וגם דברים קטנים כמו בלם חנייה מופעל חשמל. בנוסף למנועים המשופרים, תיבות אוטומטיות מתקדמות ומרובות הילוכים היו לצו השעה.

פיאט דוקאטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה)


ב־2016 הוכרז על סיום שיתוף הפעולה בין מרצדס שייצרה את ספרינטר לעצמה, ובין פולקסווגן שמרצדס ייצרה עבורה את קרפטר (הזהה בכל, פרט למנוע/הילוכים), ודגמים חדשים היו צפויים (כמו החום וכולי), אלה הוצגו ב־2018, והביאו את העולם החדש של התעבורה גם לרכב המסחרי הגדול.

ואכן, הדגמים החדשים של היצרניות האלה (מאן, השייכת לקבוצת פולקסווגן, גם בעסק עם TGE), הביאו את מה שנדרש מרכב עכשווי: מערכות בטיחות אקטיביות לניהוג חצי־אוטומטי, חנייה אוטומטית, מערך מידע/תקשורת/בידור מושקע, וגם קצת פטנטים (בלם חנייה חשמלי בקרפטר/TGE למשל) או מערך מסכים מרשים (מרצדס ספרינטר, לדוגמא); וראו מבחנים  לקרפטר, אוטו 398; ספרינטר, אוטו 399. איווקו, המייצרת מסחרית גדולה בצד הכבד בסקלת המשקל (בצד הקל פיאט עם דוקאטו), הכריזה על חידוש דיילי וציידה אותו במערך בטיחות עדכני ובעוד חידושים (ראו השקה, אוטו 399).

אנחנו בחנו את דוקאטו (אוטו 397), והיה ברור שדגם וותיק זה יחודש, ולא רק בגלל כניסת תקן יורו 6D, אלא גם מכיוון שבמובנים רבים נשאר מאחור. בכל זאת, עברו חמש שנים.

פיאט דוקאטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה)


ערב בטורינו
במסיבת העיתונאים, ערב לפני ההתנסות בדגם המחודש, ציינו אנשי פיאט כי דוקאטו הוא הרכב הנמכר מסוגו באירופה מזה חמש שנים, מוביל במכירות בתריסר ארצות, והוא השליט הבלתי מעורער (75%) בגרסאות מוטורהום מבוססות־ואן ביבשת. כמובן הועלו על נס יכולת ההטענה הגדולה מאוד של הוואן (עד 17 מ"ק) ממש כמו המבנה של חלל המטען המאפשר יעילות גבוהה בהובלת סחורה. 

עם סיום הצגת המסחרית המחודשת — על השינויים, ראו תיבה — נכנסה בחרישיות מופגנת לאולם דוקאטו חשמלית. זה שרכב חשמלי הוא שקט הוא עניין ידוע שנחווה לא מעט פעמים — אבל בחוץ; מסחרית בגודל מלא מתגלגלת לאולם ללא כל אוושה, זה כבר עניין אחר, ומרשים מאוד.

המסחרית החשמלית הזו תצא לשווקים ב־2020, ולפי פיאט פיתוחה נעשה על סמך מערך נתונים שנאסף במשך שנה שלמה ומבוסס על תוואי הנסיעה של לקוחותיה וסוגי העבודה שלהם. דוקאטו החשמלית תוצע כוואן עם נפח הטענה של 10-17 מ"ק ולמשקל הובלה של 1950 ק"ג, ולפי פיאט זה הנתון הטוב בשוק. המנוע מייצר 90 ק"ו (120 כ"ס) ו־280 נ"מ (28.5 קג"מ), טווח הנסיעה שלו נע בין 220 ל־360 ק"מ (תקן NEDC) לפי הסוללות, והמהירות המרבית מוגבלת ל־100 קמ"ש. פיאט טוענת כי בחישוב כולל, לדוקאטו החשמלית עלות בעלים כוללת (TCO) נמוכה במיוחד.

פיאט דוקאטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה)


יום בפיאמונט
וכמו שאומרים מבקרי מסעדות, פתחתי עם המנה המתוחכמת (הם לא, אבל זה בגלל התפריט) — ואן, 160 כ"ס, תיבה אוטומטית. תחילת המסלול במרכז טורינו, בצמוד לעיר העתיקה, והמשכו ביציאה ממנה, עם רחובות ושדרות רחבים, ומשם לגבעות של פיאמונט ממזרח לעיר ואז חזרה דרך דרכים משניות, אוטוסטרדה ושוב לרחובות המאוד צרים.

הכניסה לרכב הפגישה אותי עם משהו מוכר. עדיין בלם החנייה (משמאל) נמצא נמוך מאוד ומחייב רכינה קלה; עדיין מוט ההגה נע רק בציר אחד, וזה לא סידור מוצלח לתנוחת נהיגה מושלמת; עדיין לוח המחוונים קטן ורמת הקריאות שלו נמוכה, גם בגלל ממדיו, גם בגלל הניגודיות הלא טובה. פיאט התגאתה במולטימדיה החדשה שלה, אבל מסך "7, שאינו פונה לנהג, ולא ממש "נופל" ליד על מנת לתפעלו, הוא לא מה שהרופא רשם למסחרית לקראת 2020.

עוד בתחום התלונות: משמאל להגה ומאחוריו נמצאים מספר כפתורי תפעול, אבל ההגה מסתיר אותם. מנגד —המושב מצוין, כושר הכיסוי של המראות משובח, הכוונון שלהן גם, ותצוין לחיוב העובדה שכוונון המראות הפנורמיות גם הוא חשמלי.

נוחות הנסיעה, אתגר של ממש ברחובות מרוצפי אבנים, טובה — וזה לא מפתיע; גם הדוקאטו הפורשת הציעה לנהג נוחות טובה, וזו נשמרה גם בדרכים הבין־עירוניות. בנסיעה איטית בתנועה צפופה הפגינה התיבה האוטומטית את ערכה, אבל לקראת היציאה מהעיר, עם לחיצה מעט חזקה יותר על המצערת, ובמעבר להילוך שני (למשל), היא שילבה באופן לא עדין, כמעט גס. מאוחר יותר, כאשר המהירות עלתה, פעולתה הייתה חלקה כנדרש, היא הגיבה היטב לדרישה לקיקדאון, והייתה הדבר הנכון במסלול המתפתל ששילב פניות חדות והפרשי גובה. בכל הקשור לתפעול הבורר, הוא נמצא מעט רחוק מהיד, אבל  פרט לכך הוא מוצלח מאוד.

פיאט דוקאטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה)


הביצועים מעולים, גם באותו מסלול גבעי, גם בהמשך, באוטוסטרדה, כאשר הדוקאטו התנהלה בקלות ב־130-150 קמ"ש. צליל המנוע אינו מבודד מאוד, אבל גם בסל"ד גבוה יחסית לא הציק, ובכלל באותו סבב — שהוכפל בהמשך עם מיניבוס בעל תיבה ידנית — צליל הפעולה שלו לא הפריע. רעשי הרוח באוטוסטרדה במהירות הנ"ל היו סבירים, ובכבישים משניים, ב־80 קמ"ש, נוכחותם הייתה קטנה.

צריך לחזור
דוקאטו שלאחר מתיחת הפנים משופרת ביחס לקודמתה במפרטי המנוע, בשיפור צריכת הדלק ובמערכות נוספות, ובעיקר באופציה לתיבה אוטומטית מתקדמת. עם זאת, בדגם המחודש לא טופלו בעיות שבלטו בו עוד קודם לכן — כוונון גלגל ההגה, לוח המחוונים הקטן, תפעול בלם החנייה — והמולטימדיה רחוקה מהמקובל היום, הן בתפעול, הן בגודל המסך.

בעיקר, ומעל לכל: פרט לבלימה אוטומטית, אין למסחרית הגדולה של פיאט מערכות בטיחות אקטיביות. בהשוואה לדיילי של החברה הקרובה איווקו, ולמסחריות החדשות האחרות, הדבר בולט במיוחד. אנשי פיאט אמרו לי כי נושא זה יטופל ב"בוא הזמן".

פיאט דוקאטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה)

________________________________________________ 
מתיחת פנים____________________________________
מנועים. במבחר רק מנוע 2.3 ליטר המוצע ב־4 רמות הספק ומומנט. א. 120 כ"ס ב־2750 סל"ד, 320 נ"מ ב־1400 סל"ד, שיפור של 10% בשני הערכים בהשוואה להם ב־2.0 ליטר; ב. 140 כ"ס ב־3500 סל"ד, 350 נ"מ ב־1400 סל"ד, 10 כ"ס ו־30 נ"מ יותר מאשר קודם; ג. 160 כ"ס ב־3500 סל"ד, 400 נ"מ ב־1500 סל"ד, מנוע משופר עם בוכנות ומגדש חדשים, מסבים מוגדלים; ד. 180 כ"ס ב־3500 סל"ד,400 נ"מ (ידני), 450 נ"מ (אוטומטי) ב־1500 סל"ד.

תיבות. בנוסף לתיבה הידנית שישה הילוכים, הכריזה פיאט על הכנסתה לשירות של תיבה אוטומטית תשעה הילוכים של ZF, וזו מיועדת לכל המנועים פרט לגרסת 120 כ"ס. לתיבה גם תפעול ידני, וצמודים לה מצבי 'נורמל', 'אקו', 'פאור'. פיאט מציינת כי תיבה זו היא הקלה מסוגה בסגמנט.
חבילת חיסכון ('אקו פק'). לדגם המחודש מערכת דימום/התנעה חדשה, אלטרנטור יעיל, משאבת דלק נשלטת־חשמל ואותו מצב 'אקו'.

מערכות בטיחות. ניטור שטח מת, רכב חוצה מאחור, סטייה מנתיב, לחץ צמיגים; זיהוי מכשולים, התרעה ובלימה אוטומטית; זיהוי תמרורים; עמעום אוטומטי; חיישני תאורה וגשם.

מידע/תקשורת/בידור. מערכת חדשה עם מסך מגע "7, רדיו אינטרנטי, אפל קארפליי/אנדרואיד אוטו, הכנסת מידע על ממדי הרכב לטובת ניווט, פיקוד קולי, מפות גוגל וגם וויז.

עיצוב. פיאט מציינת כי לדוקאטו, יותר מאשר לפני מתיחת הפנים, "עיצוב־כמו־מכונית", והוא יותר עדכני ודינמי, ופריטי הגימור בחזית שודרגו.

פיאט דוקאטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה)