"הביקוש למכוניות יוקרה גדל פי שלושה בעשרים השנים האחרונות, ואנו מצפים שהוא ימשיך לעלות בעתיד. וכדי שזה יקרה, אנחנו צריכים להגדיר מחדש מהי יוקרה", כך אומר אולה קאלניוס היו"ר החדש של דיימלר ומי שעומד בראש מרצדס, בשיחה עם "אוטו" שנערכה בתערוכת פרנקפורט.
 
קאלניוס משרה סביבו אווירה רגועה ולא פורמלית, לא משנה כמה עיתונאים רודפים אחריו. במונחים של תעשיית הרכב, השוודי הגבוה בן ה-50 הוא סוג של מטאור. והוא גם היו"ר הראשון של החברה שאינו גרמני. קוליניוס, כך נראה, ידע תמיד לייצר הצלחות: כך כשעמד בראש מפעל מנועי הפורמולה 1 של מרצדס בבריטניה, כשניהל את הייצור והפעילות של המותג כולה באמריקה, כשהפך את חטיבת AMG למותג גדול ומצליח וכשהיה אחראי - בין 2013 ל-2016 - למכירות ושיווק עולמי במרצדס.
 
"זהו זמן מאוד מאתגר. המצב הפוליטי בכל העולם ובאירופה בפרט מוסיף 'תבלין' שהייתי מעדיף שלא יהיה. ב-26 השנים שלי בתעשייה לא ראיתי זמן עם כל כך הרבה חוסר בהירות ויציבות. אבל זה גם מה שיוצר הזדמנויות", מסביר קאלניוס. "אני לא מהנדס, אבל עשר משנותיי בחברה היו בצד הטכני. ואני חייב להודות שכאשר עובדים במרצדס מתאהבים בצד הטכני.

מגדירים יוקרה מחדש: ראיון עם מנהל מרצדס
אולה קאלניוס
 
"עם השקת דגמי ה-EQ, ברור שאנחנו מגדילים את המבחר. אבל אנחנו לא מוסיפים גרסאות אם אנחנו לא רואים צד כלכלי לכך. ואני לא מדבר רק על דגמים, אלא גם על מנועים וגרסאות. שינויים דורשים השקעות ומבחינה זו מדובר בתקופה קשה".
 
האם החשמל ישלוט בזירה בעוד עשרים שנה?
"קשה להכריז ברצינות מה תהיה הטכנולוגיה. יש את התפתחות המימן ויש את 'הסוס השחור' של דלקים סינטטיים. אני מאמין שבעשר השנים הבאות חשמל תהיה הטכנולוגיה שתתקדם יותר, וזה ילווה בהתפתחות במימן. אבל למהנדסים יש כל כך הרבה יצירתיות שקשה לנבא מה יהיה בעוד עשרים שנה.
 
"ב-20 בשנים הבאות לא נעבור לגמרי לחשמל, כי כל שוק דורש משהו אחר. גם הדיזל ימשיך, כי הטכנולוגיה מאוד משתפרת. אבל כולנו מבינים שצריך לעשות משהו לגבי ה-CO2 והדרך היא הטרוגנית. לא כל מדינה תעשה זאת באותה צורה וזמן.
 
"כיצרנית הרכב הוותיקה ביותר אני מרגיש שהמטרה שלנו היא להוביל את הכיוון לעתיד נכון יותר ואני מקווה שנעשה זאת". 

מגדירים יוקרה מחדש: ראיון עם מנהל מרצדס

 
איך מתקדם שיתוף הפעולה שלכם עם ב.מ.וו?
"בעבודה עם ב.מ.וו בתחום התחבורה השיתופית אנחנו רוצים להרוויח מהר גודל ומומנטום. לאחרונה החלטנו שנשתף איתם פעולה גם בתחום הנהיגה האוטונומית. יש לנו צוותים שעובדים קרוב מאוד ומדברים אותה שפה ויש פה ענין של גודל, כמות ומומנטום.
 
"אחת הדרכים לפעול בעידן הזה היא באמצעות שיתופים חכמים. בעבר זה היה רק עם ספקי משנה, אבל בשבע השנים האחרונות הייטק ומכוניות הלכו יחד. כאשר הגענו ב-2008 לתערוכה בלאס וגאס שאלו 'מה יצרנית רכב עושה שם?'. היום יש ב-CES יותר יצרניות רכב מחברות אלקטרוניקה. פעם המכונית הייתה אי מכאני. היום זה לא כך".

מגדירים יוקרה מחדש: ראיון עם מנהל מרצדס

 
מה קורה בתחום האוטונומי?
"מה שחשוב מבחינתנו, עם או בלי תקינה, זו הבטיחות. למדתי עם המהנדסים שכאשר פותחים כאן דלת אחת, מגלים עוד שלוש. אנחנו עובדים בסמיכות עם הרגולטורים ונמצאים איתם בדיאלוג לגבי ה-S-קלאס החדשה", מסכם קאלניוס, ברמיזה גם לדגם התצוגה EQS שנחשף בתערוכה וחוזה עתיד חשמלי ואוטונומי ל-S-קלאס.